Sida 1 av 1

B23A går ryckigt.

Postat: lör 02 jan 2016, 13:04
av 240janne
Har en Volvo 240 med B23A motorn, problemet är att den ibland går ryckigt. Det som jag tycker är ytligare lite mystiskt är att den går dåligt i intervaller, först kan den gå bra en stund sedan lite sämre och tillslut kommer man ingen vart men startar man om bilen och håller den vid liv (med diverse pedalrörelser) så går den bättre igen efter en stund, för att sedan börja på samma visa igen. Kan även tillägga att den går "bättre" (inte bra) på höga varv och i friläge.

Har nollat motorn och kollat markeringarna som stämmer, kan dock inte kolla vevaxeln eftersom nocken som håller remskivan rätt är av. Är en Biltema kamrem, har hört att dom kan vara för långa så det kanske är ett problem...

Har plockat isär förgasaren och kollat så den är ren vilken den var, dock så hade membranet expanderat så det gick inte att sätta dit igen. Beställde nytt membran samt packningssats och olja igår. Nu idag så hade membranet krympt till nästan rätt diameter igen(fel förgasarolja, dåligt membran?).Inga hål i membranet eller något sånt.

Kan inte köra bilen just nu för att testa några teorier ni har då den står på pallbockar för att byta bussningar samt att förgasardelarna ej kommit.

Tack i förhand! :)

Re: B23A går ryckigt.

Postat: lör 02 jan 2016, 13:11
av Rådlös
Har du brytarspetsar eller elektronisk tändning? Vilken årsmodell är det? Har du fräscha tändstift?

Re: B23A går ryckigt.

Postat: lör 02 jan 2016, 16:38
av 240janne
Rådlös skrev:Har du brytarspetsar eller elektronisk tändning? Vilken årsmodell är det? Har du fräscha tändstift?
Bilen är från -84 och har brytarsystem. Stiften är bruna, inte för ljusa eller för mörka. Dock så var dom rätt så oljiga i gängorna(kanske ska va så?) samt så hade stift 3 och 4 lite "flis" på sidoelektroden. Sen var det nog ett tag sedan dom byttes.

Re: B23A går ryckigt.

Postat: lör 02 jan 2016, 19:13
av Rådlös
Med brytarspetsarna tänkte jag närmast på fördelarens kondition. En sådan fördelare slits mekaniskt mer än vad en brytarlös fördelare gör. Känn på fördelaraxeln om det är något glapp i sidled. I fördelaraxeln är det också en filtsudd. Där i filtsudden, skall man hälla i en tesked olja eller två varje år. Det är till för att smörja centrifugalvikterna och deras fjädrar samt vacuumförställningen. Vitsen med filtsudden är att den långsamt släpper ifrån sig olja som rinner till rätt plats. Sedan är ju brytarspetsarna själva ett eget kapitel. Dom kräver vård och tillsyn.
Nu är det för tidigt att säga något innan du vet var felet är, men om du har för avsikt att behålla bilen under överskådlig framtid, så kan du ju informera dig lite om brytarlösa system.
Tändstiftsdiagnostik är nästan som en vetenskap. Det finns nog rätt bra bilder på nätet. Förutom färgbeläggning skall man ju titta på elektrodernas form. Dom skall ha "vassa" och raka kanter. Inte rundbrända.

Re: B23A går ryckigt.

Postat: lör 02 jan 2016, 19:38
av 240janne
Rådlös skrev:Med brytarspetsarna tänkte jag närmast på fördelarens kondition. En sådan fördelare slits mekaniskt mer än vad en brytarlös fördelare gör. Känn på fördelaraxeln om det är något glapp i sidled. I fördelaraxeln är det också en filtsudd. Där i filtsudden, skall man hälla i en tesked olja eller två varje år. Det är till för att smörja centrifugalvikterna och deras fjädrar samt vacuumförställningen. Vitsen med filtsudden är att den långsamt släpper ifrån sig olja som rinner till rätt plats. Sedan är ju brytarspetsarna själva ett eget kapitel. Dom kräver vård och tillsyn.
Nu är det för tidigt att säga något innan du vet var felet är, men om du har för avsikt att behålla bilen under överskådlig framtid, så kan du ju informera dig lite om brytarlösa system.
Tändstiftsdiagnostik är nästan som en vetenskap. Det finns nog rätt bra bilder på nätet. Förutom färgbeläggning skall man ju titta på elektrodernas form. Dom skall ha "vassa" och raka kanter. Inte rundbrända.
Okej tack så mycket för informationen! :D Vad ska det va för olja till fördelaren?

Re: B23A går ryckigt.

Postat: lör 02 jan 2016, 20:15
av Rådlös
Vilken smörjolja som helst, t.ex när du byter motorolja (om du gör det själv?) blir det ju alltid några droppar över som inte vill rinna ur flaskan. Öppna då fördelarlocket och häll ner där i filtsudden.

Re: B23A går ryckigt.

Postat: lör 02 jan 2016, 20:48
av lennarte
Är membranet rätt monterat?? Det finns tappar och spår i membran, trottel och hus som ska passa, annars funkar det inte. Motorolja funkar, men olja till (automat)växellåda funkar bättre. Typ ATF olja. Vad gäller brytare, är det noga att det är avstånd mellan "spetsarna" först finns och sedan är rätt. Det är mer noga att det finns avstånd, än att det är rätt avstånd. Om man vrider på rotorn så så ska den lätt fjädrar tillbaka åt ett håll. Den ska (om man vrider den) ha ett "distinkt stopp" och åt andra hållet känner fjädermotstånd. Och den ska fjädra tillbaka hela vägen när man släpper den. Likaså får det inte vara för stort (egentligen inget alls) glapp "radiellt". Inställning av tändläget ändrar sig med avståndet mellan brytarspetsarna så man måste "följa med" med att ändra tändläget. Om fördelaren är sliten är det inte lätt utan kamvinkel mätare och stroboskoplampa. Det går, men blir lättare att få det bra med rätt verktyg. Under rotorn ska ligga en liten filtbit som ska vara fuktad med olja (motorolja) och så ska det sitta en liten "klick" med typ kullager fett mot rotationsriktningen på "klacken" (på brytaren) som går mot nockarna.

Mvh
Lennart

Re: B23A går ryckigt.

Postat: sön 03 jan 2016, 19:38
av 240janne
Tack åter igen! Fördelaren är inte i bästa skick så blir nog att köpa en bättre begagnad.