Sida 1 av 1

Startar ej

Postat: lör 02 jan 2016, 12:06
av boni
Hej
Jag och grabben har ett problem med en Volvo 244 -88 som är ombyggd till A-traktor, den startar helt enkelt inte. :evil:
Det blev helt plötsligt, den har startat och gått bra trots alla varv som en sådan maskin går på.
Gnista finns om den nu gnistrar rätt, men bränlepumpen "surrar" ej när man slår på tändningen ska den det? Har provat med direktström till den så den fungerar och den är för övrigt ny.
Säkring är hel. Kan relä vara trasigt? Eller stryrs den av hallgivaren åxå?
Andra saker som pumpen styrs från?
Styrenhet?
Eller är jag helt ute och cyklar när det gäller pumpen? ?:-/
Är mycket tacksam för förslag och tips i ändamålet.

Mvh

Re: Startar ej

Postat: lör 02 jan 2016, 14:06
av volvo244gle
Dåligt bränslerelä är ett verkligt standardfel, så testa byt det i första hand.
Reläet i fråga är vitt och sitter i motorhärvan bakom handskfacket. Det innehåller två spolar; en för spänningsmatning av spridare, LMM etc... och en för soppapumpen. Det som händer är att lödningarna på kretskortet som reläspolarna sitter på blir utmattade med tiden. Reläkontakterna kan även bli brända.
Rengöring och omlödning löser problemet om man inte skaffar ett nytt relä.

Pumpen aktiveras som sagt av reläet, med styrning från bränsleboxen (Jetronic), som i sin tur får impulser från tändningen.
Huruvida pumpen kör för att bygga upp trycket när tändningen slås på verkar variera. Min erfarenhet är dock att den bara startar på nyare varianter, från -92 och framåt eller liknande...

Re: Startar ej

Postat: lör 02 jan 2016, 15:33
av boni
Ok
Har hittat relät, ser hyffsat ut men det kan ju vara kasst för det.
Ska testa att byta så för vi se.
Bränslepumpen låter inte när man vrider på tändningsnyckeln alltså?
tack så länge

Re: Startar ej

Postat: lör 02 jan 2016, 21:15
av lennarte
boni skrev:Ok
Har hittat relät, ser hyffsat ut men det kan ju vara kasst för det.
Ska testa att byta så för vi se.
Bränslepumpen låter inte när man vrider på tändningsnyckeln alltså?
tack så länge
Det är inte på alla modeller som pumparna går i tändningsläge, men dom/den ska "gå" tillsammans med startmotorn i ala fall. Är det en -88A eller -88B du har. Du skriver Hallgivare, den har samma funktion som vevaxelgivaren på senar modeller. Det är en av skillnaderna mellan "A" och "B". En annan är att "B" modellen har en enkel felkodsläsare. Är det en -88 (utan "B") kan det vara K-Jetronic. -88A och -88B har katalysator (B230F), -88 utan A eller B heter B230E om den har insprutning och B230A om den har förgasare.

Mvh
Lennart

Re: Startar ej

Postat: sön 03 jan 2016, 12:40
av robinb3rgsten
Kan ju ha lh 2,2 med de har väl hallgivare o ingen felkodsläsare isf är väl reläet vitt annars brukar väl e motorer ha grönt relä ?

Re: Startar ej

Postat: sön 03 jan 2016, 15:10
av Rådlös
Lambdasondens placering säger också om du har LH 2.2 eller 2.4. Om sonden sitter högt upp nära grenröret har du en 2.2. Då har du också hallgivare i fördelaren.
Om sonden sitter nere under bilen på avgasröret, ganska nära katalysatorn, så har du en LH 2.4. Då skall du ha en vevaxelgivare och den sitter då över svänghjulet, längst bak på motorn nära kopplingskåpan. Stämmer detta skall du också ha en diagnosbox. Men inte om det är en LH 2.2.

Re: Startar ej

Postat: mån 04 jan 2016, 14:53
av boni
Hej

Bytte relä och det funkade. :D Tackar för svaren
Relät var vitt, ej tändmodul, hallgivare på fördelaren, insprutning uttagen jan 88 vad är det för modell??

Kan man justera något så man håller ner bränsleförbrukningen lite?
Har nya stift, rotor, fördelarlock, tändspole.

Mvh

Re: Startar ej

Postat: mån 04 jan 2016, 15:01
av Malmstroem
Om den är uttagen januari 1988 så är det en 88A. Under hösten såldes årsmodell 89 som 88B eftersom de fick skatterabatt då. Skillnaden mellan 88B och 89 är liten...

Re: Startar ej

Postat: mån 04 jan 2016, 16:08
av Rådlös
Det enklaste är att tänka på hur och var du kör för att hålla nere förbrukningen. Sedan hela den här biten med rätt däck, rätt lufttryck, olje- och filterbyten, fungerande luftförvärmning och allmän service, undvika kallstarter och korta körningar etc. etc.
Det är så att insprutningssystemet är inställt på att ligga så nära Lambda 1 som det går med datorns hjälp och är man då "blyfotad" så blir förbrukningen därefter.

Lambda 1 = Den ideala blandningen av luft och bränsle för mest effekt till minsta utsläpp. Detta är som en sorts "naturlag" och alltså inget påfund av politiker eller miljöförespråkare.

Sedan går det naturligtvis att "finslipa" hela systemet, men dels har du ett insprutningssystem som är några år och bilen i sig är inte ny, så det är billigare och enklare att sikta på dom punkterna som står här i början. Finliret kan man kanske titta på när man har kommit överens med det grova.