Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1032474
Ok, jag tänkte försöka reda ut lite om B230K en gång för alla. Finns ju mängder med info kring alla B21or, B23or samt B230A, B230E, B230F och de andra vanligare motorerna som satt monterade i 240 genom åren, men just B230K är det lite bristfälligt med info runtikring.

Många påstår att denna motor är något att undvika, och om man läser runt så verkar det som att det ligger nåt i detta, med att vakuumslangar ska spricka med åren och förgasaren börjar krångla så pass att det är enklare att slänga på en Pierburg från B230A istället. Men I alla fall/trådar jag hittat där B230K förgasaren krånglar så är det versionen som sitter monterad i 740, där choken var automatisk, och inte manuell som den är på B230K i 240.

Vad exakt är det som är vakuumstyrt i Solex-Cisac förgasaren, är det bara choken? För jag har sällan hittat fall och påståenden där det handlar om förgasarproblem i B230K när den sitter i 240. Är den alltså bara vakuumstyrd i 740 eller har den någon vakuumstyrning i 240 också?

Givetvis finns ju nackdelarna som att om kamremmen brister på denna snurra så blir det ventilsallad men det åsido så har motorn fungerat bra för mig förutom en givare som krånglade lite som sedan dess är bytt. Ska inte heller vara den trimvänligaste rödblockaren.

Kan få ner min B230K till 0,77l/milen blandat så ekonomisk är den också för att vara en förgasarrödblockare. Den är pigg, driver fint och jämt, startar alltid i slutändan även om den kan va lite tjurig i -25 men det är ju bara så förgasarmotorer är. Har inga klagomål personligen.

Dela gärna med er av era erfarenheter med B230K, gärna specifikt om det var en 740 eller en 240, för min teori är just det att B230K fått sitt dåliga rykte just från versionen som satt i 740n. Är motorn verkligen så dålig som många säger även i 240 eller har ryktet lyckats hoppa mellan modellerna? Vad tycker ni som varit med i Volvosvängarna lite längre?
#1032492
Utan att vara expert på just denna förgasare. Automatisk choke brukar inte vara "vakuum"styrd" utan "styrd" av en elspiral eller/och vattentempen. Dock kan chokespjället ha en "hjälpfunktion" som öppnar spjället lite extra vid gaspådrag och kall motor. Däremot är "andrasteget" i förgasaren vakuumstyrt så det öppnar "bara vid behov" (samma på båda typerna) + att en del andra funktioner är vakuumstyrda. Men, helt klart var det färre problem med motorer med manuell choke än dom som hade automatisk "på den tiden". När jag jobbade som bilmek. så hade Volvo inte automatchoke, men det fanns andra (Opel t.ex) som hade det.

Mvh
Lennart
#1050040
lite trådlyft av äldre tråd, har hört att weber 32/36 ska passa på dessa insug och byter man bara kamrem så blir det ju ingen ventilsallad, 99% av alla moderna bilar har ju interference motorer

kanske har en bil pågång med just den beryktade b230K-motorn
#1052101
Finns bra saker med denna motor också. Hög kompression. Man behöver aldrig byta membran eller fylla olja i förgasaren samt så är det brytarlös tändning och motorn går gärna på ända ner till 93 oktan till skillnad från de äldre förgasarmatade rödblockarna som vill ha 98 oktan för att gå som bäst. Soppasnål är B230K också för att vara förgasare, min kör jag regelbundet för 0,8l/milen blandat.

Har suttit två olika förgasare på B230K vad jag har förstått, Pierburg 2B7 på B230K i 740, och Solex Cisac förgasaren i B230K i 240. De flesta trådarna man får fram på nätet vad det gäller problem med B230K så verkar det överlägset som att det är med förgasaren som satt i 740.

Min funkar då galant än så länge, startar alltid, driver fint och soppasnål. Dessutom låter den ganska härligt redan original när man gasar till skillnad från insprutarna.

Edit: Också hört att Weber 32/36 ska passa på insuget, men att man får fila upp hålen i förgasaren någon millimeter för att det ska passa.
#1348115
Nyligen köpt min 240 med B230K motorn. Gått ca 20600 mil, kamrem bytt för 10 mil sedan. Jag tycker den går fint som tusan! Lite ryckig vid kallkörning nu vintertid innan den blir varm ( det kanske blir så med förgasare?).
Men annars kommer den nog gå hur bra som helst.

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]