- tis 29 dec 2015, 04:32
#1032474
Ok, jag tänkte försöka reda ut lite om B230K en gång för alla. Finns ju mängder med info kring alla B21or, B23or samt B230A, B230E, B230F och de andra vanligare motorerna som satt monterade i 240 genom åren, men just B230K är det lite bristfälligt med info runtikring.
Många påstår att denna motor är något att undvika, och om man läser runt så verkar det som att det ligger nåt i detta, med att vakuumslangar ska spricka med åren och förgasaren börjar krångla så pass att det är enklare att slänga på en Pierburg från B230A istället. Men I alla fall/trådar jag hittat där B230K förgasaren krånglar så är det versionen som sitter monterad i 740, där choken var automatisk, och inte manuell som den är på B230K i 240.
Vad exakt är det som är vakuumstyrt i Solex-Cisac förgasaren, är det bara choken? För jag har sällan hittat fall och påståenden där det handlar om förgasarproblem i B230K när den sitter i 240. Är den alltså bara vakuumstyrd i 740 eller har den någon vakuumstyrning i 240 också?
Givetvis finns ju nackdelarna som att om kamremmen brister på denna snurra så blir det ventilsallad men det åsido så har motorn fungerat bra för mig förutom en givare som krånglade lite som sedan dess är bytt. Ska inte heller vara den trimvänligaste rödblockaren.
Kan få ner min B230K till 0,77l/milen blandat så ekonomisk är den också för att vara en förgasarrödblockare. Den är pigg, driver fint och jämt, startar alltid i slutändan även om den kan va lite tjurig i -25 men det är ju bara så förgasarmotorer är. Har inga klagomål personligen.
Dela gärna med er av era erfarenheter med B230K, gärna specifikt om det var en 740 eller en 240, för min teori är just det att B230K fått sitt dåliga rykte just från versionen som satt i 740n. Är motorn verkligen så dålig som många säger även i 240 eller har ryktet lyckats hoppa mellan modellerna? Vad tycker ni som varit med i Volvosvängarna lite längre?
Många påstår att denna motor är något att undvika, och om man läser runt så verkar det som att det ligger nåt i detta, med att vakuumslangar ska spricka med åren och förgasaren börjar krångla så pass att det är enklare att slänga på en Pierburg från B230A istället. Men I alla fall/trådar jag hittat där B230K förgasaren krånglar så är det versionen som sitter monterad i 740, där choken var automatisk, och inte manuell som den är på B230K i 240.
Vad exakt är det som är vakuumstyrt i Solex-Cisac förgasaren, är det bara choken? För jag har sällan hittat fall och påståenden där det handlar om förgasarproblem i B230K när den sitter i 240. Är den alltså bara vakuumstyrd i 740 eller har den någon vakuumstyrning i 240 också?
Givetvis finns ju nackdelarna som att om kamremmen brister på denna snurra så blir det ventilsallad men det åsido så har motorn fungerat bra för mig förutom en givare som krånglade lite som sedan dess är bytt. Ska inte heller vara den trimvänligaste rödblockaren.
Kan få ner min B230K till 0,77l/milen blandat så ekonomisk är den också för att vara en förgasarrödblockare. Den är pigg, driver fint och jämt, startar alltid i slutändan även om den kan va lite tjurig i -25 men det är ju bara så förgasarmotorer är. Har inga klagomål personligen.
Dela gärna med er av era erfarenheter med B230K, gärna specifikt om det var en 740 eller en 240, för min teori är just det att B230K fått sitt dåliga rykte just från versionen som satt i 740n. Är motorn verkligen så dålig som många säger även i 240 eller har ryktet lyckats hoppa mellan modellerna? Vad tycker ni som varit med i Volvosvängarna lite längre?