Sida 1 av 4
m 47
Postat: sön 20 dec 2015, 17:59
av molleb
Har hällt i mobil 1 80 w 90 olja i m 47 lådan går de eller måste jag byta snarast?
Re: m 47
Postat: sön 20 dec 2015, 19:49
av Amarace
M47 ska ha motorolja egentligen, växellådsolja fungerar väl också, så länge det är en GL1. Inte GL4 o absolut inte GL5
Re: m 47
Postat: sön 20 dec 2015, 20:43
av molleb
Såg att det var en gl 5 har nu bytt till en motorolja mobil 1 delsyntet 10 40 hoppas det funkar? Har förstått att gl 5 olja passar bättre i bakaxlar stämmer detta?
Re: m 47
Postat: tis 22 dec 2015, 10:20
av Snusebuse
Amarace skrev:M47 ska ha motorolja egentligen, växellådsolja fungerar väl också, så länge det är en GL1. Inte GL4 o absolut inte GL5
M47 ska väl ha ATF eller annan V-låde olja... Motorolja funkar säkert men lådan "ska" väl inte ha det.
Re: m 47
Postat: tis 22 dec 2015, 11:00
av White
Vad jag vet är det M46 som ska ha ATF? Tror inte att M47 ska ha det, men jag kan ha fel.
Re: m 47
Postat: tis 22 dec 2015, 13:16
av lennarte
M45, M46 och M47 är ju i princip samma växellåda. På M47 är det påbyggt ett aluminiumhus med 5-te växeln i och M46 är det påbyggt ett aluminiumhus men overdriven i. När jag jobbade på verkstad var det SAE 80W90 i dom 4-växlade (M40) och ATF Suffix A (tror jag den hette) i overdrivlådan (M41). När M45/46/47 kom så är det ATF typ F/G i alla, även om Volvo skriver "Volvo Termo oil" i manualen.
SAE 80W90 är ju "bara" benämningen på oljans densitet (fel ord kanske) medans oljans typ är t.ex. GL4 eller GL5. GL5 är en så kallad Hypoidolja som har/hade speciella tillsatser för att oljan ska kunna fungera i en Hypoidväxel (som i princip alla bakaxelväxlar är). SAE 80W90 GL1 - 4 går utmärkt att använda i manuella växellådor (GL1 - 3 går nog inte att köpa längre), då den saknar dom tillsatser som (i alla fall för) är/var skadliga för synk.ringarna (av mässing) i växellådan. Men ATF typ F/G ska användas från (tror jag) -77 - 78 års modell (M45 och "uppåt")
Angående M47 så rekommenderar t.ex Mobil motorolja (helsyntet Mobil 1 0W40) medan OKQ8 rekommenderar OKQ8 ATF Typ F/G alt. Q8 Auto 16, som båda är "automatväxellådsoljor"
Mvh
Lennart
Re: m 47
Postat: tis 22 dec 2015, 20:13
av molleb
Tack för all info då fortsätter jag att köra med motorolja i min m 47 låda blev lättare och och växla med den i lådan.
Re: m 47
Postat: tis 22 dec 2015, 22:48
av Amarace
Vad oljebolagen rekomenderar är ju sekundärt, Volvo själva gick ut med verkstadsmeddelande i slutet på 80-talet att M47 skulle ha motorolja istället för ATF.
Re: m 47
Postat: tis 22 dec 2015, 23:22
av White
Amarace skrev:Vad oljebolagen rekomenderar är ju sekundärt, Volvo själva gick ut med verkstadsmeddelande i slutet på 80-talet att M47 skulle ha motorolja istället för ATF.
Vill också minnas det ja.
Re: m 47
Postat: ons 23 dec 2015, 08:28
av lennarte
Amarace skrev:Vad oljebolagen rekomenderar är ju sekundärt, Volvo själva gick ut med verkstadsmeddelande i slutet på 80-talet att M47 skulle ha motorolja istället för ATF.
"Klistra" detta på forumet så vi slipper "spekulera" framöver.
Det ät ju dåligt att OKQ8 att inte "tagit del" av denna information, medan Mobil tydligen gjort det. Alla har ju inte tillgång till Volvos servicemedelande. M47 (5-te växeln) är ju känslig och "kräver" väl då en "segare" olja än ATF.
En annan sak om olja. Volvo rekommenderar ju "Volvo Termo Oil" till bl.a M46, vet du "Amarace" kanske ad det är för typ av olja? Typ ATF eller mer som motorolja? Mobil har ingen "översättning" på den, medan OKQ8 har samma ATF olja på samtliga manuella växellådor. OKQ8's ATF för manuella lådor är kanske "bättre" än andras eftersom dom inte rekommenderar samma ATF olja till Volvos automatväxellådor. Nu kollade jag bara på dessa modeller vi "pratar" om här. Detta är en "djungel", näst intill omöjlig att "tränga igenom"...
Mvh
Lennart