Sida 1 av 2

Laga/byta/demontera rattlås

Postat: tor 03 dec 2015, 04:04
av Schmoyoho
EDIT: Skriver i trådstarten också: A) Bilprovningen kräver att bilar med rattlås från fabrik ska ha fungerande rattlås. Kan alltså inte bara sätta tändningen på en strömbrytare. B) Har lyckats få loss rattlåset från rattstången men där har det tagit stopp. Ej lyckats få liv i låsfunktionen. C) Har även fått tag på ett utbyteslås från en Amazon eller 140 (nästan likadant men borde gå att få dit) med undantag från att själva låset kärvar som tusan. Vet inte var det kommer från exakt men här är länken från tradera-auktionen ifall någon känner igen. Fler bilder längre ner: http://www.tradera.com/item/302203/246222201/volvo-140


Hej,

Har fått händerna på en skramlig 360 som jag håller på att försöka få ordning på. Besiktningen gick mot alla odds bra och det enda jag fick nedslag på var dåliga bakdäck ( 8) ) och att rattlåset ej går i.

Det sistnämnda verkar vara ett vanligt 300-fel varför det inte finns några rattlås på skroten att få tag på. Någon nämnde att man kunde smörja upp låset med lite tur och efter några fruktlösa duschar med tillhörande pillande med nyckel har jag påbörjat resan mot att demontera hela alltihopat.

Med lite 5-56 och knackande med en gummiklubba kan jag få fram ett bleck alldeles i mynningen där nyckeln sätts in, vilket jag antar har med rattlåset att göra. Jag har tyvärr inte lyckats motionera mig till att det förblir i det läget utan så fort jag sätter in och tar ut nyckeln fastnar det nere.

Har även rivit bort ratt, spakar, instrumenthus osv för att försöka demontera rattlåset. Det ser ut som att det borde gå att dra av rattstången utan större problem om jag bara kommer åt skruvarna bakom/under vindrutans fläktutblås. Eller?

Enligt VIDA så är det endast 3204542 som funkar, ett rattlås som bara satt i 340/360. Enligt en snabb sökning kostar det mellan 1800-2000 kr för ett nytt, vilket är i överkant för vad som är intressant för en sunkig sladdbil.

tl;dr: Rattlåset funkar inte. Någon som vet om det går att smörja upp och hur man i sådana fall får loss hela mankemanget?

Re: Rattlås - smörja eller demontera?

Postat: tor 03 dec 2015, 06:48
av zxcvbn
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000017067/

Denna spray blev Jag rekommenderat att använda i min S60 när rattlåset kärvade, och det funkade. Men Jag tror det hade funkat lika bra med 5-56 eller WD40.

Irriterande fel med rattlås.. :(

Re: Rattlås - smörja eller demontera?

Postat: tor 03 dec 2015, 07:26
av Rådlös
Det hade säker fungerat i akutskedet med 5-56 eller WD-40. Men bara en kort tid. PTFE är det samma som Teflon. https://sv.wikipedia.org/wiki/Polytetrafluoreten
Och det torde väl vara känt som ett "värstingsmörjmedel".
Oljan i 5-56 och WD-40 är baserad på paraffinolja. En enkel och billig olja som inte har några större kvaliteter. Den kan knappast betecknas som väderbeständig. Förr i världen hette den symaskinsolja. Det fungerar som sagt i akutskedet, men är inte bestående.

Re: Rattlås - smörja eller demontera?

Postat: tor 03 dec 2015, 07:38
av lennarte
Vi använder detta på jobbet. Otroligt penetrerande och "bevarande". Dock ganska dyr och finns inte i vanliga butiker. Blev "pålurad" av en "väskedängare" för några år sedan, köper den fortfarande. Den "kryper in" otroligt bra. Enligt säljaren är det dom mikroskopiska diamanterna som gör att det blir en "bevarande" yta som hindrar friktionen mellan ytorna när det väl har "krupit in"
http://www.veidec.com/products/se/lubri ... 500ml.html
Kompisen med bilverkstaden köper en hel del av dom, vet dock inte om han köper denna
Provade på en sådan enkel sak som luckan på ett utvändigt eluttag (220V) helt i aluminium med stålsprint till "gångjärnet". Luckan ville inte "gå igen" helt efter jag dragit ur kontakten. Problemet var att, gick inte luckan igen slog jordfelsbrytaren i garage/förrådsdelen ut kyl och frys i förrådet efter några dagar med dåligt väder. Otroligt irriterande. Provade i flera år med 5-56, WD40 och liknande utan resultat. Sprayade en gång med detta och det har funkat sedan förra hösten

Mvh
Lennart

Re: Rattlås - smörja eller demontera?

Postat: tor 03 dec 2015, 10:29
av Malmstroem
5-56 och WD40 är bra för att driva ut fukt och lägga en oljehinna utanpå saker.

Det är katastrofalt dåliga för smörja finmekanik långsiktigt. Oljan i dem beckar och blir som tjära efter ett tag. Riktigt dåligt i ett lås...

Prova att spreja 5-56 i en burk och låt det stå tills lösningsmedlet dunstat. Sedan kan ni fråga er om sörjan som är kvar har bra smörjegenskaper.

Vanlig motorolja, symaskinsolja PTFE-smörjmedel -- det mesta är bättre.

Re: Rattlås - smörja eller demontera?

Postat: mån 07 dec 2015, 02:26
av Schmoyoho
Hej och tack för alla svar!

Det enda jag fick tag på var lite kedjesprej innehållande teflon men det gjorde ju förstås ingen skillnad varför arbetet med att få loss rattlåset fick fortsätta.

Två timmar, ett och ett halvt skruvdragarbatteri, mycket möda och tre sönderdragna borrar senare var en av de två bultliknande sakerna borta. Räknar med att få loss rattlåset imorgon och då kunna duscha det i lite mer kedjesprej, om det nu inte visar sig att rattlåset är trasigt.

Någon som vet om man kan mecka dit ett rattlås från typ en 240 eller något? Så länge rattstången går att låsa kan jag med glädje koppla tändning och sånt på en strömbrytare, bara bilen går genom besiktningen... om man nu inte har åsikter på något sådant också? Att bilen går att starta på en strömbrytare istället?

Re: Rattlås - smörja eller demontera?

Postat: mån 07 dec 2015, 05:23
av Amarace
Vill du aldrig få till rattlåset ska du använda kedjeolja, det är ju en klisterolja som absolut inte hör hemma i ett lås.

Re: Rattlås - smörja eller demontera?

Postat: mån 07 dec 2015, 12:50
av Schmoyoho
Jahapp, på så vis... Så går det när man är lite för ivrig antar jag. OKQ8 sålde nämligen typ inga andra smörjoljor än 5-56 och inga andra butiker hade öppet klockan halv tio en söndagskväll. Man tager vad man haver.

Men låset är ju hur som helst halvt demonterat så förhoppningsvis kan jag fortfarande rädda situationen när det väl är demonterat. Hann bara duscha nyckelvredet i en mindre mängd kedjeolja och det funkar ju än så länge.

Re: Rattlås - smörja eller demontera?

Postat: lör 12 dec 2015, 20:32
av Schmoyoho
Nu har jag köpt "riktigt" teflonsmörjmedel ni pratade om och duschat rattlåset. Inga resultat tyvärr. Min gissning är att blecket som sitter vid nyckelhålets mynning fastnat och inte tillåter att rattlåspinnen att fjädra ut. Med en del pillande och bankade går den att lura fram men har tyvärr inte fått låspinnen att ploppa ut.

Råkade snubbla över ett tändningslås till en 140 på tradera. Ser ut som att det skulle passa väldigt fint förutom att det kärvar. Så nu har jag två odugliga rattlås.

a) Är jag rätt ute med att blecket i mynningen har med rattlåset att göra? Är sugen på att bryta bort den svarta plasten och se om det hjälper men den verkar inte vilja släppa i första taget.

b) Ser ut som att det är en lucka på undersidan av låset. Går denna att öppna på något sätt? Eller är det också bara villovägar?

c) Håller på att bli knäpp på att bilprovningen inte släpper genom en fullt fungerande bil för att rattlåset kärvar! Vad händer om jag monterar bort hela rattlåset och istället sätter tändningen på en strömbrytare? Eller /måste/ bilen vara utrustad med rattlås till att börja med, eller måste det fungera när det väl finns där? Finns det någon som helst work-around?

Re: Rattlås - smörja eller demontera?

Postat: lör 12 dec 2015, 21:30
av Rådlös
Njaaääeee. Det är svårt att beskriva tekniska funktioner i ord. Ordspråket "En bild säger mer än 1000 ord" passar bra här. Därför:
http://www.gcp.se/svenska/kataloger/nav47388?type=sc
klicka på bild nr 5.
Nr 61 på bilden är rattlåset i en 140. Du ser att låscylindern och rattstången sitter tämligen långt ifrån varandra. Låscylindern påverkar en arm som spärrar rattstången för vridning, när det är låst.
Är det upplåst så får och kan inte armen påverka rattstången. Och jag gissar att det hänger lite ihop med Bilprovningens ställningstagande. Det skall inte finnas skuggan av en chans att rattlåset "går in" medan nyckeln sitter i. Därför tycker jag du kan fråga Bilprovningen hur dom ställer sig till att du tar bort låset och har en separat strömbrytare för startmotorn. Men tänk på att det finns flera funktioner som manövreras med nyckeln. D.v.s dom fungerar bara när nyckeln är "till". Det får du då ordna med någon kopplingsplint eller annat lämpligt.

Nu har du en 360, men mycket talar för att dom är snarlika. Jag har inte sett dom aktuella i detalj, men monterade en gång ett rattlås i min Volvo Amazon. Från början såldes det som extra tillbehör. Senare blev det standard i alla nya bilar.