Laga/byta/demontera rattlås
Postat: tor 03 dec 2015, 04:04
EDIT: Skriver i trådstarten också: A) Bilprovningen kräver att bilar med rattlås från fabrik ska ha fungerande rattlås. Kan alltså inte bara sätta tändningen på en strömbrytare. B) Har lyckats få loss rattlåset från rattstången men där har det tagit stopp. Ej lyckats få liv i låsfunktionen. C) Har även fått tag på ett utbyteslås från en Amazon eller 140 (nästan likadant men borde gå att få dit) med undantag från att själva låset kärvar som tusan. Vet inte var det kommer från exakt men här är länken från tradera-auktionen ifall någon känner igen. Fler bilder längre ner: http://www.tradera.com/item/302203/246222201/volvo-140
Hej,
Har fått händerna på en skramlig 360 som jag håller på att försöka få ordning på. Besiktningen gick mot alla odds bra och det enda jag fick nedslag på var dåliga bakdäck ( 8) ) och att rattlåset ej går i.
Det sistnämnda verkar vara ett vanligt 300-fel varför det inte finns några rattlås på skroten att få tag på. Någon nämnde att man kunde smörja upp låset med lite tur och efter några fruktlösa duschar med tillhörande pillande med nyckel har jag påbörjat resan mot att demontera hela alltihopat.
Med lite 5-56 och knackande med en gummiklubba kan jag få fram ett bleck alldeles i mynningen där nyckeln sätts in, vilket jag antar har med rattlåset att göra. Jag har tyvärr inte lyckats motionera mig till att det förblir i det läget utan så fort jag sätter in och tar ut nyckeln fastnar det nere.
Har även rivit bort ratt, spakar, instrumenthus osv för att försöka demontera rattlåset. Det ser ut som att det borde gå att dra av rattstången utan större problem om jag bara kommer åt skruvarna bakom/under vindrutans fläktutblås. Eller?
Enligt VIDA så är det endast 3204542 som funkar, ett rattlås som bara satt i 340/360. Enligt en snabb sökning kostar det mellan 1800-2000 kr för ett nytt, vilket är i överkant för vad som är intressant för en sunkig sladdbil.
tl;dr: Rattlåset funkar inte. Någon som vet om det går att smörja upp och hur man i sådana fall får loss hela mankemanget?
Hej,
Har fått händerna på en skramlig 360 som jag håller på att försöka få ordning på. Besiktningen gick mot alla odds bra och det enda jag fick nedslag på var dåliga bakdäck ( 8) ) och att rattlåset ej går i.
Det sistnämnda verkar vara ett vanligt 300-fel varför det inte finns några rattlås på skroten att få tag på. Någon nämnde att man kunde smörja upp låset med lite tur och efter några fruktlösa duschar med tillhörande pillande med nyckel har jag påbörjat resan mot att demontera hela alltihopat.
Med lite 5-56 och knackande med en gummiklubba kan jag få fram ett bleck alldeles i mynningen där nyckeln sätts in, vilket jag antar har med rattlåset att göra. Jag har tyvärr inte lyckats motionera mig till att det förblir i det läget utan så fort jag sätter in och tar ut nyckeln fastnar det nere.
Har även rivit bort ratt, spakar, instrumenthus osv för att försöka demontera rattlåset. Det ser ut som att det borde gå att dra av rattstången utan större problem om jag bara kommer åt skruvarna bakom/under vindrutans fläktutblås. Eller?
Enligt VIDA så är det endast 3204542 som funkar, ett rattlås som bara satt i 340/360. Enligt en snabb sökning kostar det mellan 1800-2000 kr för ett nytt, vilket är i överkant för vad som är intressant för en sunkig sladdbil.
tl;dr: Rattlåset funkar inte. Någon som vet om det går att smörja upp och hur man i sådana fall får loss hela mankemanget?