Sida 1 av 1
Ingen gnista - 240 -91
Postat: sön 29 nov 2015, 17:32
av jockström
Tjabba, har sökt lite nu men inte hittat någon tråd som riktigt passar in på mitt problem. Bilen ville helt plötsligt inte starta när jag skulle hem från jobbet.
Motor: B230F
Fulltankad
Får ingen gnista från tändspolen när jag sätter en tändkabel + stift på anslutningen
Jag har plusmatning till båda stiften på spolen med tändningen på! De borde väl bara ge plus på ena och jord på andra?
Ingen hallgivare i fördelaren
Vevaxelgivaren ger 155 ohm och det ska väl ligga mellan 170-240 ohm (?)
Jag har även vad jag tror är en tändbox under handsfacket, betyder det per automatik att jag inte har en tändmodul? Har nämligen inte lyckats lokalisera denna ännu.
Re: Ingen gnista - 240 -91
Postat: mån 07 dec 2015, 21:26
av jockström
Hittade tändmodulen och bytte även den. Bilen hoppade igång utan några större problem och jag lyckades köra hem den. Nu på kvällen när jag skulle åka iväg så vill den inte starta längre..
Re: Ingen gnista - 240 -91
Postat: mån 07 dec 2015, 22:15
av Rådlös
Det låter ju som en glappkontakt. Om du drar och skakar lite lätt på dom kablar som går in i tändmodulen, vad händer då?
När du bytte modulen kanske du fick någon kabel eller kontakt i ett "kontaktläge". Nu har det sjunkit tillbaka till ett "glappläge" och släpper inte fram någon signal.
Re: Ingen gnista - 240 -91
Postat: fre 11 dec 2015, 12:02
av sicnarf
Det kan vara vevaxelgivare som håller på att gå sönder.
Re: Ingen gnista - 240 -91
Postat: fre 11 dec 2015, 22:11
av Frrla
slänger också min röst på vevaxelgivaren. du kan ju ta ut felkoder.
Re: Ingen gnista - 240 -91
Postat: lör 12 dec 2015, 08:55
av lennarte
Man kan även kolla funktionen på bl.a vevaxelgivaren genom diagnostikboxen,
http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_240.pdf
bläddra ner till tändsystem och "kör" "diagnostikfunktion 2". Impulsgivare är samma som vevaxelgivare.
Mvh
Lennart
Re: Ingen gnista - 240 -91
Postat: tor 17 dec 2015, 19:43
av jockström
Bilen gick igång direkt när jag tröck kontakten till tändmodulen! Sen nu efter en vecka så är det samma jävla fel. Har en polare med 740 som har samma tändmodul som mig själv. Ska testa och se ifall det är skräptemas tändmodul som är crap.
Re: Ingen gnista - 240 -91
Postat: fre 18 dec 2015, 20:18
av lennarte
Det kan ju vara kortis någonstans som förstör tänd. modulen. Sedan tillverkar Biltema inga egna tändmoduler, så om du köper en tändmodul någon annanstans så kan det vara samma tillverkare
Mvh
Lennart
Re: Ingen gnista - 240 -91
Postat: tis 22 dec 2015, 19:09
av jockström
Har nu testat med en annan tändmodul (original från bosch) och bilen gick bättre men inte helt hundra. Var även ut på en test-tur med den gamla modulen och bilen hackar väldigt vid gaspådrag... Prövade även att dra ut LMM kontakten och då tvärdog bilen, fick även felkoden 1-2-1 men det beror väl på att jag hade dragit ut kontakten.