Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1014752
Det går att mäta, men jag vet dessvärre inga värden. Men gör så här: Ohmmät innan du har startat bilen. Sätt tillbaka kabeln. Starta motorn och börja varmkörningen. Koppla loss anslutningen (eller om det är en kontakt?) Mät i flera tillfällen under varmkörningen. Skriv upp Ohmtalen. För ordningens skull kan du notera hur nålen stog vid mättillfällena. Panelinstrumentet är inget precisionsinstrument så dom uppgifterna kanske inte är så mycket värda, men det ger ändå ett visst grepp om att det har rört på sig, eller tvärtom?

Tempgivaren är ett motstånd som ändrar sitt Ohmvärde med temperaturen. När det är kallt (motortempen) har det ett högt Ohmvärde. När sedan temperaturen stiger, sjunker Ohmvärdet neråt. Men det var just dom givna värdena som någon annan får berätta för oss.

Och du får alltså lossa anslutningen när du mäter. Det får inte vara någon spänning där just då. Om du har tillgång till en IR-termometer så är ju det en hjälp och fördel, för då ser du motorns verkliga temperatur. Mät i så fall på samma ställe hela tiden. Mät någonstans nära termostathuset, men inte efter termostaten. Där blir det ju inte varmt förrän termostaten har öppnat.
Det här är nog den billigaste, men den är fullt tillräcklig: http://www.clasohlson.com/se/IR-termome ... r362286000 Skriv upp temperaturen från IR-termometern också, om du har någon.
av samuelg
#1420847
hej jag undrar om min tempgivare är trasig/dålig
jag mätte motståndet när bilen hade ståt över natten och då fick 4,92 kohm i motstånd och sen lät jag bilen stå på tomgången i ca 15 min och mätte igen o då fick jag 0,493 kohm i motstånd jag undrar om det är vanligt eller om det är fel värden för jag tänker att om man har så pass högre motstånd när bilen är kall och sen lägre när den är varm så tänker jag att den fungerar o att det är något annat fel för mätaren i bilen är stendöd
av Rådlös
#1420859
Motståndet heter NTC-motstånd. Det är förkortning för Negative Temperature Coefficient. (Jag garderar mig för stavningen).
Eftersom det är dom låga temperaturerna som är intressanta för bilens styrdator, den skall ju ställa in sig för att blanda bränsle och luft på bästa sätt så att utsläppen i avgaserna blir så låga som möjligt. Därför börjar man med ett högt Ohmvärde och går neråt allt eftersom motorn blir varmare. När den har blivit genomvarm, kanske 90°C, så är Ohmvärdet nästan noll. Men då går ju motorn "av naturen" i sitt ideala temperaturområde. Därför kan vi anse det mindre viktigt att givaren "har jobbat färdigt" då.
Bilfabrikören kan naturligtvis välja vilket Ohmvärde han vill att givaren skall börja mäta på, men eftersom det är billigast att köpa in redan färdiga komponenter, så blir det någon sorts standard på givarna. Jag gissar att många bilmärken använder samma motstånd/givare?
Det finns en motsats till NTC. Det heter PTC, Positive Temperature Coefficient. Det ökar Ohmvärdet med temperaturen. Men det hade inte varit så lyckat i detta sammanhanget. Här i vårat land förekommer det ju ibland vintertemperaturer på - 35°C, medan sådana temperaturer är helt okända i Tropikerna.
Man hade visserligen kunnat använda ett sådant motstånd, men då hade man fått göra om hela styrdatorn och reglersystemet. Och då hade man haft problem med var man skulle sätta nollstrecken. Men PTC-motstånd går att använda i andra sammanhang så dom måste finnas också.
Men till bilar och deras motorer går det säkert att hitta uppgifter i tabeller som visar temperaturer vid vissa Ohmvärden. Jag kan det inte utantill, men vet att uppgifterna finns. Och om man känner osäkerhet eller undrar om allt är rätt, så gör en sådan mätövning som jag har beskrivit tidigare i tråden. Och glöm inte skriva upp värdena. Antag att man har en bil där garantin fortfarande gäller, men man är nästan bergsäker på att tempgivaren är fel, då är det ju ett plus att kunna visa upp det för verkstaden. Då kan dom inte slingra sig och komma med undanflykter.
Och kom ihåg att moderna bilar har ett flertal tempgivare, så man måste mäta på rätt givare.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]