Det går att mäta, men jag vet dessvärre inga värden. Men gör så här: Ohmmät innan du har startat bilen. Sätt tillbaka kabeln. Starta motorn och börja varmkörningen. Koppla loss anslutningen (eller om det är en kontakt?) Mät i flera tillfällen under varmkörningen. Skriv upp Ohmtalen. För ordningens skull kan du notera hur nålen stog vid mättillfällena. Panelinstrumentet är inget precisionsinstrument så dom uppgifterna kanske inte är så mycket värda, men det ger ändå ett visst grepp om att det har rört på sig, eller tvärtom?
Tempgivaren är ett motstånd som ändrar sitt Ohmvärde med temperaturen. När det är kallt (motortempen) har det ett högt Ohmvärde. När sedan temperaturen stiger, sjunker Ohmvärdet neråt. Men det var just dom givna värdena som någon annan får berätta för oss.
Och du får alltså lossa anslutningen när du mäter. Det får inte vara någon spänning där just då. Om du har tillgång till en IR-termometer så är ju det en hjälp och fördel, för då ser du motorns verkliga temperatur. Mät i så fall på samma ställe hela tiden. Mät någonstans nära termostathuset, men inte efter termostaten. Där blir det ju inte varmt förrän termostaten har öppnat.
Det här är nog den billigaste, men den är fullt tillräcklig:
http://www.clasohlson.com/se/IR-termome ... r362286000 Skriv upp temperaturen från IR-termometern också, om du har någon.