Sida 1 av 1

Felkod 232

Postat: sön 11 okt 2015, 21:03
av pevalge
Har fått felkod 232 på min volvo 240 -90 har raderat koden men den återkommer. Jag har mätt upp lambdan och den ligger mellan 0,4-0,8 så då borde väl den vara hel? Vad kan det mer vara för fel?

Re: Felkod 232

Postat: ons 14 okt 2015, 22:15
av Frrla
http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_240.pdf

hade den koden (bland många andra) själv på min 88 å de var skitig tråd i lmm. gjorde rent väldigt försiktigt med topps och sprit. även kontaktstycket var smutsigt.

kan inte säga 100 att det var just detta som åtgärdade felet eftersom det är ett tag sedan. men vill minnas att det var så.

annars kan du kontrollera att spjällgivarkontakten är rätt inställd och fungerar.

Re: Felkod 232

Postat: tor 15 okt 2015, 23:48
av pevalge
Sprit? Typ T-röd?

Re: Felkod 232

Postat: fre 16 okt 2015, 08:20
av lennarte
Nää, det fungerar bara med äkta hembränt... :-/O/
Skämt åsido, Det kan vara många fel, så här står det under F&Q på denna förträffliga sida,

2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.


Du kanske redan har denna lista annars finns den här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 91#p209323

Jag får också denna felkod, det verkar som jag får den när jag "slipar till bromsskivorna". jag kör så lite så jag får rostmarkeringar på bromsskivorna och en eller 2 ggr i månaden så "gasar jag på" och drar upp den gamla pärlan ett par ggr till 160 - 180km/tim. och bromsar så kraftigt så ABS-en börjar "ge sig till känna" så funkar bromsarna en månad till (i bästa fall) men jag får felkod. Jag har ingen "motorstyrningslampa (det är en -88B) men jag kollar felkoder då och då eftersom jag vet att det kommer 2-3-2 då och då.

Mvh
Lennart