245 -88 LH 2.2 hackar i mellanregister
Postat: lör 03 okt 2015, 14:24
Hej!
En av fordonen i på gården är en Volvo 245 1988 B230F med kat LH 2.2 som gått 26000 mil. Nu har den stått ca 7 år och har kommit i drift igen. Besiktades i augusti och är i trafik nu. Har nu gått ca 150 mil. Den vill inte gå bra i motorn då den hackar och rycker när man gasar. Går bra på tomgång. Kan vandra upp och ner ibland i varvtal. När man kör så tvekar den när gasen tryckts ner någon centimeter. testade detta när bilen stod still och vid ca 1500 varv så hoppar hela motorn mycket oroligt. Men trampar man till mer eller snabbt så svarar den bra. men det är irriterande att den hackar och tvekar i det läge som man mestadels håller gaspedalen i
.
Katalysatorn innanmäte är borta och detta är godkänt på en 88:a.
Lambdasonden är bytt flera gånger utan förbättring.
Tomgångsmotorn är bytt utan förändring
Kamrem bytt och kontrollerad
Kontaktplatta för gasreglering vid insuget bytt utan förändring.
Luftmassemätaren har tillfälligt urkopplats för att se om symptomen försvinner, men den har samma ryckande ändå.
Stift tändkablar bytt utan förändring.
Huvudbränslepump bytt
Vita bränslerelät bytt flera gånger utan förbättring
Kontakterna på bränslepumpen kontrollerade.
Huvudsäkringshållaren i motorrummet för matning av bränslerelät bytt och ny kabel dragits från batteri till säkringshållaren.
Insugspackningen kollad med startgas utan tendenser till varvtalshöjning.
Tändspolen bytt.
Bränslefilter bytt
Börjar få slut på ideer..... ??:-/
En av fordonen i på gården är en Volvo 245 1988 B230F med kat LH 2.2 som gått 26000 mil. Nu har den stått ca 7 år och har kommit i drift igen. Besiktades i augusti och är i trafik nu. Har nu gått ca 150 mil. Den vill inte gå bra i motorn då den hackar och rycker när man gasar. Går bra på tomgång. Kan vandra upp och ner ibland i varvtal. När man kör så tvekar den när gasen tryckts ner någon centimeter. testade detta när bilen stod still och vid ca 1500 varv så hoppar hela motorn mycket oroligt. Men trampar man till mer eller snabbt så svarar den bra. men det är irriterande att den hackar och tvekar i det läge som man mestadels håller gaspedalen i

Katalysatorn innanmäte är borta och detta är godkänt på en 88:a.
Lambdasonden är bytt flera gånger utan förbättring.
Tomgångsmotorn är bytt utan förändring
Kamrem bytt och kontrollerad
Kontaktplatta för gasreglering vid insuget bytt utan förändring.
Luftmassemätaren har tillfälligt urkopplats för att se om symptomen försvinner, men den har samma ryckande ändå.
Stift tändkablar bytt utan förändring.
Huvudbränslepump bytt
Vita bränslerelät bytt flera gånger utan förbättring
Kontakterna på bränslepumpen kontrollerade.
Huvudsäkringshållaren i motorrummet för matning av bränslerelät bytt och ny kabel dragits från batteri till säkringshållaren.
Insugspackningen kollad med startgas utan tendenser till varvtalshöjning.
Tändspolen bytt.
Bränslefilter bytt
Börjar få slut på ideer..... ??:-/