Sida 1 av 2

Automatlåda från 740

Postat: lör 04 nov 2006, 21:20
av Blinky83
Jag har en 244 som jag just monterat i en D6 turbo med automat o det kommer från en 760, nu är frågan om hur jag ska lösa med startspärr på D o R mfl, finns ju inge kablar på växellådan.. Är det någon som har nå tips? Modifiera i ett spakställ från 760n?

Postat: sön 05 nov 2006, 07:57
av Hilmer
Vilken årsmodell är bilen?
Suttit manuell eller automat ursprungligen?
Om förutsättningarna är rätt så kan du ju använda original spakställ.

Postat: sön 05 nov 2006, 13:13
av Blinky83
244an är en -88 och det var en manuell original men jag har bytt pedalställ till automat. Jag har tagit pedalställ och spakställ från en 264 -75

Postat: sön 05 nov 2006, 13:46
av Hilmer
Blinky83 skrev:244an är en -88 och det var en manuell original men jag har bytt pedalställ till automat. Jag har tagit pedalställ och spakställ från en 264 -75
Då har du ju startspärren i spakstället, bara att koppla in på kabelstammen, sitter ett kontaktstycke på vänster sida om konsolen bakom panelen.

Postat: sön 05 nov 2006, 13:55
av Blinky83
Ja jag trodde att det var bara så men det enda som sitter på spakstället är en plus o en jord till den lilla glödlampan?

Postat: sön 05 nov 2006, 14:04
av Hilmer
Eftersom spakstället du har inte verkar vara komplett så föreslår jag att du letar efter ett spakställ från 240 med AW71, (förmodar att det är samma låda på bensin och diesel) med detta spakställ får du dels startspärren och dels knappen till OD:n.

Postat: sön 05 nov 2006, 20:08
av Blinky83
Ja jag får kolla efter ett komplett spakställ då, lådorna är lika förutom att startmotorn är på andra sidan på en diesel. Annars är dom likadana. Ska kanske tillägga att 760n som lådan kommer ifrån hade ingen od knapp så jag tror det är en 4 stegs utan od?

Postat: sön 05 nov 2006, 20:11
av Hilmer
Blinky83 skrev:Ja jag får kolla efter ett komplett spakställ då, lådorna är lika förutom att startmotorn är på andra sidan på en diesel. Annars är dom likadana. Ska kanske tillägga att 760n som lådan kommer ifrån hade ingen od knapp så jag tror det är en 4 stegs utan od?
Då är risken att det inte är samma låda trots allt, hur ser stället ut från 760in? PRND321 el PRND21?

Postat: sön 05 nov 2006, 20:14
av Blinky83
hm.. i 760n så var det PRND321 lägen..

Postat: sön 05 nov 2006, 20:28
av Hilmer
Blinky83 skrev:hm.. i 760n så var det PRND321 lägen..
Då är det en ZF låda (kan inte den korrekta benämningen) och i och med detta så funkar det ju inte att använda 240ins spakställ då du fattas ett läge.