Sida 1 av 2

Volvo 244 DL -87 B230K svårstartad varm.

Postat: mån 07 sep 2015, 20:47
av Snusebuse
Hej!

Äger en Volvo 244 DL årsmodell 1987 med B230K snurran. Hade tidigare startproblem oavsett motortemp men efter en service där jag bytte tändkablar, fördelarlock, rotor, stift, motorolja, oljefilter och luftfilter går den igång som ett skott när den är kall, men startproblem kvarstår om motorn körts upp i arbetstemperatur och stängts av, seg som bara den att få igång. Motorn spinner i övrigt jättefint för att vara en 28år gammal snurra med 15000mil på mätarn.

Har B230K någon varmstartsventil? Min Haynes bok är lite otydlig gällande Solex Cisac och om denna förgasare har en varmstartsventil eller ej. Tändspolen blir inte varmare än ljummen så den verkar det ej vara något fel på och pulsairventilerna verkar vara i helt ok skick då det bara var lite sot i dessa och det är väl något man får räkna med när de suttit 28 år. Eller kan det vara något så enkelt som att någon slang är läcker?

Tänker mig att det är varmstartsventilen om det nu finns en sådan på B230K, blir ej klok på detta då denna motor är en frankenstein av gammal och modernare teknologi.

Är nybörjare vad det gäller bilmek men har en vilja att lära mig och en kunnig farsgubbe till handa men jag reserverar rätten att vara okunnig! :lol:

Tack på förhand!

Re: Volvo 244 DL -87 B230K svårstartad varm.

Postat: tis 08 sep 2015, 08:13
av errim
Hej. B230K egentligen en bra motor men svår när den krånglar, många slangar som ska sitta på rätt plats och inte dra tjuvluft.
Svårstartad varm betyder i regel att den får för mycket bränsle. Någon varmstarstanordning finns inte. Möjligtvis en kallstartsanordning ( om du inte har choke?).
Många byter K- förgasaren mot den som sitter i B230A (Pierburg)) när de inte lyckas att få den att gå bra.
Hoppas att någon med ingående kunskap om K- förgasaren svarar så att du får rätt på den!
Mvh
Bengt

Re: Volvo 244 DL -87 B230K svårstartad varm.

Postat: tis 08 sep 2015, 21:28
av Snusebuse
Tack för svar Bengt!

Det är choke som gäller ingen automatisk kallstart inte. Du är säker på att B230K ej har någon varmstartsanordning? Det står i Haynes boken att varmstartsventil finns på Solex förgasare men konstaterar inte om det finns en just på Solex Cisac utan är bara tydlig gällande tidig Solex/Zenit (B200K tror jag). Farsgubben är upptagen för tillfället och vill inte börja skruva upp förgasaren själv för att kolla så försöker läsa på mig lite till gubben är tillgänglig.

Tycker bilen går ganska snålt (för en 240) då den verkar dra runt 0,9l/mil blandad körning och stiften ser fina ut, menar du att den kan få för mycket bränsle vid start eller är det något som ska uppenbara sig hela tiden? Dvs att den konstant går törstigt? För det gör den inte.

Har inte någon lust att konvertera till en annan förgasare då bilen går jättebra annars. Men vill helst slippa öppna huven och svalka motorn varje gång man ska stänga av bilen för att gå in på ICA.

Re: Volvo 244 DL -87 B230K svårstartad varm.

Postat: ons 09 sep 2015, 07:52
av errim
Hej
Fel av mig :oops: . Du har en varmstartsventil. Kolla att den öppnar när tändningen stängs av. Det är just luft som behövs vid varmstart och öppnar den inte så blir det för mycket bensinånga som gör motorn svårstartad. Förgasaren har alltså två magnetventiler den ena är tomgångsventilen som stänger när tändningen slås av och så varmstartsventilen som öppnar när tändningen slås av. Det bör gå att prova genom att ta loss kontakten och ansluta igen och höra att det klickar. Kanske behöver ventilen en rengöring?
En annan sak har du provat att ha gasen i botten vid varmstart, det kan hjälpa att få igång den eftersom den då får mer luft.
0,9 är ju riktigt bra för en förgasarmotor så troligen är enda felet varmstartsventilen.
En intressant grej med K- motorn är att det är den enda förgasarmotor som funkar med katalysator.
Mvh
Bengt

Re: Volvo 244 DL -87 B230K svårstartad varm.

Postat: ons 09 sep 2015, 18:23
av Snusebuse
Hej igen Bengt!

Ok då ska jag kika närmre och prova de du sa angående varmstartsventilen och se om jag inte kan kolla om den funkar och eventuellt rengöra denna.

Jag har provat med gasen i botten flertalet gånger och då kränger motorn runt lite fortare när man försöker få igång den och det låter som den är jättenära att tända men det verkar tyvärr inte underlätta start något märkvärdigt.

Kan tillägga att jag bytte luftfiltret en vecka efter allt det andra jag listade att jag hade bytt och den verkar starta marginellt lättare varm (kan vara inbillning) så det verkar vara som du säger att det är lufttillförseln som är problemet. Det gamla luftfiltret som suttit vem vet hur länge var riktigt brunt och såg ut som ett rågbröd (och smulade som ett rågbröd, ramla massa damm och sand ur det) så tror den var lite strypt, förra ägaren var inte så noga med servicen tror jag.

Jo tyckte också att 0,9 var ganska bra för en gammal föggesnurra så jag kan inte klaga där, förväntade mig 1 till 1,2 i förbrukning blandad efter det jag läst om de gamla förgasarmotorerna så 0,9 var en glad överraskning! :D
Många som verkar ogilla K-motorn men tycker den fungerar finfint (utom varmstartsproblemet då), gäller väl bara att vara noga med kamremsbyten då det sägs vara den av de få rödblockarna som det blir ventilsallad i om remmen brister när motorn är igång.

Tack för svar, jag återkommer med resultat när jag kikat lite under huven! :)

Re: Volvo 244 DL -87 B230K svårstartad varm.

Postat: sön 13 sep 2015, 08:51
av Snusebuse
Kikat ordentligt och med mina bristande kunskaper kan jag mot förmodan inte identifiera någon varmstartsventil. Hittar helt enkelt inget som verkar stämma in på hur en varmstartsventil ser ut och var den skall vara.

Re: Volvo 244 DL -87 B230K svårstartad varm.

Postat: sön 13 sep 2015, 18:32
av errim
Hej!
Går det kablar till förgasaren? Hur många? Både varmstartsventilen och avstängningsventillen borde ju regleras elektriskt.kan ju eventuellt styras av vacumslang också via någon reglerbox. Men som sagt var inte säkert att alla K-förgasare har varmstartsventil. Du kanske måste skruva ner förgasaren i molekyler för hitta felet på den. Glöm inte att märka upp alla slangar så att dom kommer på rätt plats igen.
Mvh
Bengt

Re: Volvo 244 DL -87 B230K svårstartad varm.

Postat: tor 17 sep 2015, 10:22
av Snusebuse
Har felsökt vidare med farsan och det verkar faktiskt luta mer mot elsidan. När den är varm så är det ingen gnista när man kränger tändningen, och så fort man ser en gnista så tänder motorn och går igång även på 3 cylindrar, verkar vara tändspolen trots allt. Skönt att veta att det inte är förgasaren. Dock verkar B230K ha Bendix/Regina tändning och en tändspole till detta tändsystem kostar 2000kr ny gentemot Bosch tändningens 400kr tändspole. Beställt en begagnad spole för 150kr på bildelsbasen, återkommer med resultat när den "nya" spolen är monterad.

Re: Volvo 244 DL -87 B230K svårstartad varm.

Postat: mån 21 sep 2015, 13:04
av Arne
Din motor har antagligen två pulsair ventiler, de sitter ovanför generator och du ser en dubbel gummihätta över dessa. Antagligen är en av dessa eler bägge otät och det får till följd att luftfilterburken fylls med avgaser då du stannat motorn. Det tar minst 15-20 minuter att vädra ur luftfilterburken så den blir lättstartad.
Gör så här: Dra loss slangarna från pulsair ventilen och starta motorn, kommer det ut avgaser ur något av hålen så är dessa otäta. Eller varmkör motorn med lossade pulsair slangar. Stanna motorn och försök starta den igen efter någon minut, startar den lätt nu så har du förmodligen problemet i pulsair ventilerna. https://www.google.se/search?q=Volvo+B2 ... Gt3XBGE%3D

Re: Volvo 244 DL -87 B230K svårstartad varm.

Postat: mån 21 sep 2015, 16:25
av drizz29
lossa gummihattarna på puls air ventilerna å starta bilen sätt dit tummen det ska suga ur dom är det fel så blåser det