Sida 1 av 1

Problem vid kamremsbyte (B23A)

Postat: tor 03 sep 2015, 19:48
av Literary
Jag är inte riktigt säker på om ploppen i motorblocket tillhör spännrullen eller om den ska sitta där? Den sitter hårt, nya spännrullen har en egen plopp.

Re: Problem vid kamremsbyte (B23A)

Postat: tor 03 sep 2015, 20:19
av Hilmer
Den ska ut, den måste ut för att du ska kunna få dit den nya rullen.
Hur är en bra fråga, har faktiskt aldrig varit i denna sits själv. Men försök få tag på den med en mindre rörtång eller svetstång och lirka.
I absolut värsta fall får man försöka borra ur den, men då gäller det att ha tungan rätt i mun så man är 100% säker på hur man borrar.

Re: Problem vid kamremsbyte (B23A)

Postat: tor 03 sep 2015, 20:30
av Literary
Hilmer skrev:Den ska ut, den måste ut för att du ska kunna få dit den nya rullen.
Hur är en bra fråga, har faktiskt aldrig varit i denna sits själv. Men försök få tag på den med en mindre rörtång eller svetstång och lirka.
I absolut värsta fall får man försöka borra ur den, men då gäller det att ha tungan rätt i mun så man är 100% säker på hur man borrar.
Då vet jag att den inte hör hemma där, då får jag ta i mer.

Re: Problem vid kamremsbyte (B23A)

Postat: tor 03 sep 2015, 21:42
av Rådlös
Känn i hålet. Det kanske är djupare än ploppen? Då kan du stoppa in t.ex en skruv och hålla skruvskallen åt sidan och dra ut ploppen. I värsta fall göra en avdragare, tag en avgasrörklämma: En sådan här. http://www.hydab.se/slangar/slangklammo ... yPhoto/12/
Tag den U-formade plåtgrejen, den har ofta ett hål på mitten. Stoppa i skruven i plopphålet och kroka fast skallen. Sätt U-plåten på skruven och en mutter på skruven. Dra åt på muttern så kommer ploppen ut i bästa fall. Om skruvskallen vill glida av kanten så stoppa i en spik eller något annat i hålet som pressar skruven åt sidan.

Re: Problem vid kamremsbyte (B23A)

Postat: tor 03 sep 2015, 21:56
av Hilmer
Rådlös skrev:Känn i hålet. Det kanske är djupare än ploppen? Då kan du stoppa in t.ex en skruv och hålla skruvskallen åt sidan och dra ut ploppen. I värsta fall göra en avdragare, tag en avgasrörklämma: En sådan här. http://www.hydab.se/slangar/slangklammo ... yPhoto/12/
Tag den U-formade plåtgrejen, den har ofta ett hål på mitten. Stoppa i skruven i plopphålet och kroka fast skallen. Sätt U-plåten på skruven och en mutter på skruven. Dra åt på muttern så kommer ploppen ut i bästa fall. Om skruvskallen vill glida av kanten så stoppa i en spik eller något annat i hålet som pressar skruven åt sidan.
Det är ju tyvärr inget genomgående hål i dessa.

Re: Problem vid kamremsbyte (B23A)

Postat: tor 03 sep 2015, 22:41
av Rådlös
Aj då! Det var ju synd för det hade ju varit en enkel lösning.

Re: Problem vid kamremsbyte (B23A)

Postat: tor 03 sep 2015, 22:45
av Hilmer
Visst hade det! Men enkla lösningar förekommer mer sällan än man kan önskar sig... ;)

Re: Problem vid kamremsbyte (B23A)

Postat: fre 04 sep 2015, 06:49
av Frrla
Rester kvar från den gamla spänrullen dedära... kan inte vara något annat.

hur den ska ut är såklart svårare..

Re: Problem vid kamremsbyte (B23A)

Postat: fre 04 sep 2015, 08:14
av lennarte
"rådlös" är nog inne på rätt väg. Hålet har ju en botten. Om man då borrar igenom pluggen och gängar ett hål så "puttar" det ut pluggen när skruven "tar i botten" på hålet. Alternativt borra och gänga i en skruv som du kan "bända ut" pluggen med. mät på nya rullen hur djupt du kan borra, där är förmodligen ett mellanrum mellan blocket och änden på pluggen som man "känner" när man borrar igenom pluggen.

Mvh
Lennart

Re: Problem vid kamremsbyte (B23A)

Postat: fre 04 sep 2015, 23:23
av volvo244gle
Ett tips att lägga på minnet, helt klart!

I det här fallet så skulle jag tippa på att ett stadigt tag med polygripen och sen jucka lite gör susen. :P
Om inte annat så i kombination med rostlösare och värme.