Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lillarapunzel
Då ju min 940:a kommer hamna på skroten förr eller senare (= 2016) behöver jag en annan bil att ha som övningskörnings/förstabilsprojekt.
Då det också verkar svårt att hitta schyssta 940:er om man inte betalar typ 50 000 kr, kom min bil-entusiastiska pappa på att man kanske skulle kolla på 440 och 460 i stället. Själv hade aldrig hört talas om de bilarna innan :roll:
So, tell me everything you know! :wink:
Till att börja med, mellan vilka år gjordes de ens? Är det en stor/liten bil i förhållande till 940 sedan?
Har de ABS? Airbag? Anti-sladd? Servostyrning? Fungerar de bra att sitta i även om man är kortare (162 cm)?
Sen, är de bra bilar? Något ni rekommenderar? Kända problem?

Mitt 940-vrak hade ju gått knappa 17 000 mil, och klassades tydligen som lågmilad. Men när jag går in på Blocket och söker på 440 t.ex. har ju de flesta gått typ 10 000 mil bara :-O) :-O) :-O)
Vad hade folk de bilarna till egentligen? Inte att köra med uppenbarligen...
Användarvisningsbild
av Frrla
Jag har aldrig gillat dom bilarna... Tyvärr. Speciellt inte vintertid då de känns lite sladdriga och osäkra.
En ok 940 måste ju finnas någonstans.
Tänker att du kanske kan hitta en som donerar delar till din så den får överleva ett tag till? Eller tvärtom om?
Beror ju såklart på hur mycket du vill och kan skruva själv.. 940 är väll i mångas ögon den sista modellen som är relativt "lättmekad".
av volvo244gle
Ägde en 460 under en kortare period för ett par år sen. Tror det var en -94:a (nya fronten iaf) med 18.000 mil på mätaren. Fanns både servo, ABS och airbag.
Lättkörd och ganska pigg liten bil, men i övrigt... Nej. :roll:
Det var på håret att jag fick den genom besiktningen efter att jag hade svetsat rost och alldeles före smort upp mekanismen till handbromsen.
Riktig skitkonstruktion som använder befintliga bakre bromsok där hävarmen som påverkas sitter väldigt utsatt för vägsaltet.

Bilen i övrigt kändes inte speciellt "volvomässig" i detaljer o.s.v.. så man kan lika gärna välja något annat märke med mindre strul känns det som.

Men för all del; får du tag i ett gärna sommarkört = rostfritt exemplar av den sista årsmodellen (-96?) med en bit under 10.000 mil på mätaren och till rätt pris (max 5.000 kr) så blir det mycket åka för pengarna ändå.
Många 400-bilar köptes av äldre personer som körde sparsamt och som regel skötte om bilarna. Brukar inte vara några problem att hitta väldigt fina exemplar för småpengar.

Men personligen så hade jag valt en smårostig 940 som rullat fram och tillbaka till månen hellre än en fin 440/460. Det är helt enkelt så mycket bättre och trevligare bilar, och alla känner till dem.
Får man något skumt elfel eller liknande på sin 400-bil så är risken stor att man får lösa det själv eller vända sig till utländska forum o.s.v.. Finns inte många här som håller på med dessa.
De börjar även bli till åren nu och utbudet av reservdelar minskar. Till 2/7/900-serien är tillgången på delar (även lågpris) fortsatt god och kommer vara så inom en överskådlig framtid.
av Rådlös
Jag kommer på en grej i sammanhanget. Jag hade en gång en Volvo 460 som hyrbil några dagar på 90-talet. I samband med detta fick jag som av en händelse möjlighet att jämföra med en Renault 19. Dom bilarna var väldigt lika i form och storlek m.m. Dom hade för övrigt samma motormodell.
Men skulle jag tvingas välja nu efteråt så väljer jag Volvon även om vi "skriver ner" den här. Den var och kändes tydligt mer rejäl som bil. Och förresten, hur många har sett en Renault 19 i våra dagar? Det säger väl lite (outtalat) om den bilen.
Men jag håller med dom som förordar 940 i den här tråden. Även om detaljer kanske är trasiga, så var glad att du har en 940 där man förhållandevis enkelt kan byta ut eller laga det trasiga. Tänker man sig att byta något under samma förutsättningar som i en 940, i en nyare eller framhjulsdriven bil, så har man nog tagit sig vatten över huvudet.
Så kämpa på. Skaffa reparationshandböcker, det behöver inte nödvändigtvis vara Haynes. Leta upp en reservdels-940 om du behöver byta mekanik och framförallt, fråga här på forumet.
av Schmoyoho
Vad är fördelen med en 400-serie förutom, antar jag, inköpspriset? Har en bekant med en lite äldre bil, en 360. Den får jag intryck av är hyfsat mycket vanligare men ändå mycket svårare att få tag på reservdelar till än en 200/700/900.

Jag minns din förra tråd om felen på 940:n men inte hur allvarliga problemen var. Om inte hemmamek är någonting ni tänkt ägna er åt så kanske man rentav ska kika på en 850? Kostar vad jag kan minnas inte några större summor om man kan leva med lite högre miltal; 25-30 000 mil kanske? Om jag inte minns fel hade du väl planer på att dra släp också och då borde väl en 850 vara ett bättre val sett till bensinförbrukningen också...? Framhjulsdrift och många fler krockkuddar som standard och dessutom antispinn på lite senare årsmodeller. Allmänt krocksäkrare bil dessutom.

Har ingen egen erfarenhet av 400-serien men exteriört ser det ut som en krympt 850 och jag har för mig den även har framhjulsdrift och tvärställd motor, som 850. Känns som att 850 ger mycket mer bil för pengarna i sådana fall.
av Lillarapunzel
Jasså, det var alltså inte speciellt roliga bilar alltså :(
Aja, får säga det till pappa.

Vi får se hur vi gör med 940-vraket, men den kommer troligen få minst ett antal 2: or på nästa besiktning, så jag vet inte hur mycket idé det är att göra något åt den.
Schmoyoho:
Det som är fel på den är följande:
- ABS:en är ur funktion
- ABS-lampan är också den ur funktion :shock:
- Framvagningsinställningen är så åt helvete fel att bilen nätt och jämt går att köra med (fladdrar i väg något fruktansvärt!)
- Däcken är olagliga...
- Skärmkanter och dörrar är rostskadade
- Kamremmen är bytt för 13 år/9 000 mil sedan
- Bilen har aldrig blivit servad....
- Bromskrets-lampan-någonting har lyst några gånger - glappt någonstans ev.??
Köpt för strax under 20 000 kr. Gått 17 000 mil med 1 tidigare ägare. Nej, alltså vi hade absolut räknat med att få mecka lite med den, absolut. Det är ju mitt övningskörningsprojekt. Men pappas och min idé var att la man 10 h jobb på den, skulle den liksom var färdig att köra med. Sen insåg vi att både ABS:en och tillhörande lampa var ur funktion, samt att broms-någonting-lampan lös...Nu är vi färdiga att köra vraket till skroten, typ. :evil:
av Lillarapunzel
Och Schmoyoho:
Jo, det var tänkt att dra släp med den, hästsläp. Men med tanke på ovanstående lista skulle jag aldrig i hela helvetet låta min häst få åka bakom det där vraket :evil:
av Rådlös
Kamrem går att byta. Många "nybörjare-garagemekaniker" har gjort det och lyckats. Är det första gången så är man hjälpt av en verkstadshandbok. Instruktioner finns även här på forumet. Olje- och filterbyten är enkelt att göra själv bara man har någon stans att göra av den gamla oljan. Åker man till en Gör Det Själv-station så finns det anordning för att lämna spilloljan där. Bildäck finns att köpa. Även begagnade. Byte av styrleder kanske kan vara lite avancerat, men även detta klarar oftast en händig person. I vissa fall behövs det specialverktyg, avdragare. Dom är inte oöverkomliga. Finns på bl.a Biltema. Framvagnsinställning däremot är ett jobb för en verkstad. I Göteborg finns det en Drive In-verkstad för framvagnar. Kanske finns på fler ställen? Men inställningen gör man ju först efter att man har bytt ut dom slitna lederna.

Bromsar är säkerhetsutrustning. Har man inte "järnkoll" på det så är det säkrare med en verkstad. Man funderar, det kanske var en "orsak" eller förklaring att ABS-lampan inte lyste? Det är ju lätt att pilla bort en lampa som inte bör lysa inför en försäljning. Sådant har hänt förr. :shock:
Rostiga dörrar. Det finns i princip tre möjligheter. * Fortsätt att köra. Bry dig inte om dom. * Köp en reservdelsbil och byt dörrarna. * Lär dig svetsa och laga dörrarna.

Några viktiga "Kom ihåg": Fel lagar sig inte själva. Dom måste åtgärdas med prioritet på hur angelägna dom är. Säkerhetsdetaljer först. Att ha bil är inte gratis. Men med lite tankeverksamhet kan man ha kontroll över kostnaderna. Specialverktyg för hemmabruk kan man ibland låna av vänner och arbetskamrater etc. etc. En bra förutsättning är att umgås i "bilmekarkretsar". Många tar ett steg längre och är medlemmar i motorklubbar och liknande, hobby- och veteranbilar m.m. Dom brukar ofta ha tillgång till lokaler och erfarna medlemmar. Och till sist, den bilen du har nu är erkänt lättmekad om du inte skall ha något äldre och enklare, t.ex en Volvo Amazon eller liknade. Kunskap finns i verkstadshandböcker. Om inte, så finns det här på forumet.
Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Hittade denna också från en gammal tr&[…]