Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av escodobe
Hej
Trots att jag har tummen mitt i handen så gav jag mig på att försöka byta kupéfläkten enligt snikvarianten på denna beskrivning https://forum.svenska200klubben.com/vie ... ?f=24&t=88
Det gäller en 245 en- 90a. Ingen AC.
Jag har nu kommit såpass långt att jag kan ta ut den gamla fläkten ur bilen om jag bara lossar sladdarna. Problemet är att jag är osäker på hur jag ska koppla in kablarna på den nya fläkten. Jag kommer inte åt att se var sladdarna gå någonstans från den gamla. Det är rena råttboet av sladdar,skarvar och reläer. Finns det något sätta att göra det utan att behöva skarva? Det är en röd, blå och grön sladd både på nya och gamla fläkten (+ jordkabel) Är det mycket svårt att få loss den del som fläkreglagen sitter i? Om jag måste skarva, hur gör jag det på bästa sätt?
Något bra råd om hur jag ska fästa jordkabeln förresten, räcker det att bara dra fast den vid en skruv på fästet eller är det något annat jag bör tänka på.
av Rådlös
Om du väljer att skarva kablarna, så bör du till att börja med ha en sådan här tång:
http://www.clasohlson.com/se/Kabelskotå ... r363696000
Detta är bara ett bildexempel. Dom andra bil- och prylvaruhusen har motsvarande tänger. Välj inte den billiga tången som är tillverkad av två plåtbitar och ofta säljs i satser med kabelskor.
Till själva skarvningen använder du sådana här: http://elbutik.se/product.html?product_id=219354
Detta är också bara ett bildexempel. Skarvhylsorna finns också på alla prylvaruhusen.
Om du inte visste, så är det ett uttänkt system med sådana här grejor. Det är en färgkod och den avser kabelarean. En elkabel skall ju ha en viss tvärsnittsarea för att släppa fram en viss mängd ström. Är arean för lite kan kabeln bli överhettad och brand kan uppstå i värsta fall. Nu är det så att dina aktuella kablar är förmodligen 1 kvadratmillimeter eller möjligen 1,5 kvadratmillimeter i tvärsnittsarea. Notera att det heter area, inte diameter! Färgkoden som jag nämnde är så här: Vi kan ta bilden med skarvhylsorna som exempel. Grön är 0,75 och därunder. Röd är 1,0 och 1,5 kvadrat. Nästa steg är blå och det är 2,5 kvadrat. Sedan kommer gul som är 6,0 kvadrat. Notera att jag skriver bara kvadrat här för att förenkla texten. Alla förstår ändå att det är "tvärsnittsarea i kvadratmillimeter" som avses. Tången har motsvarande färgmarkeringar så att man klämmer t.ex röd kablelsko på det röda läget. Och man klämmer så hårt att tången själv släpper returspärren. Bara som ett undantag: Du kan inte klämma gröna kabelskor med den aktuella tången. Då måste du ha en tång med grön markering. Men jag är ganska säker på det inte är aktuellt i ditt fall. Du kan inte heller klämma oisolerade kabelskor med den tången. Det är samma färgkod på flatkabelstift och andra kontakter i det här systemet. Man kan säga så här att det är ett väl uttänkt system.

Om du har kvar sladdarna på den nya fläkten så blir det ju enkelt sedan du först har skrivit upp, numrerat sladdarna på den gamla på något sätt och system som du själv greppar. Naturligtvis kan du notera färgen, men det är ingen garanti att det stämmer. Det kan vara olika i olika årgångar eller skifta från olika underleverantörer etc. etc. Använd maskeringstejp för att skriva nummer på kabeln och ett block där du har motsvarande nummer och notering vart kabeln gick, vilken anslutning och var den sitter etc. etc. Tejpen river du bort sedan när du har kontrollerat att det fungerar. Eftersom det bara är fläkten du skall byta så behöver du ju bara fundera över dom kablarna. Klipp inga kablar och lossa dom inte förrän du har skrivit upp dom i ditt kopplingsschema eller kopplingstabell där du har koll på vart dom skall gå.

Det enklaste är väl att skarva jorden till den nuvarande kabeln. Eller om du vill ha en oskarvad kabel, klämma på en ringkabelsko och dra fast i någon lämplig skruv som finns i närheten. Det viktiga är ju att den är ansluten till bilens chassie och är jordad så. Det är brukligt att man har en taggbricka också när man ansluter jordkablar, men kanske inte så nödvändigt om du inte har någon tillgänglig.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Du kommer åt att de/montera kablarna på baksidan av vredet, det kan vara trångt men det går! Du ska inte behöva skarva dessa kablar och du ska inte heller behöver lossa panelen där vredet sitter.
Jordkabeln kan du sätta var du vill, så länge det är jord så spelar det ju ingen roll var den sitter!
Användarvisningsbild
av Hilmer
Rådlös skrev:En fråga Hilmer: Är det kontaktstycken av t.ex den här typen i dom aktuella anslutningarna: http://www.clasohlson.com/se/AMP-Kontak ... lsrc=aw.ds

Nej, det sitter vanliga kapslade flatstiftskontakter. Så det gäller att veta exakt var varje kabel suttit så att dom kommer rätt igen.
På bilden nedan ser man kabeländarna.

Bild
av escodobe
Tusen tack för alla informativa svar!
Jag har synat sladdarna på den nya fläkten, alla tre kablarna är märkta med 1,25 så jag antar att det då är samma slags kabel i alla tre och att det därför inte spelar någon större roll vilken som kopplas var? Fast de styr väl olika funktioner?
Varje kabel slutar i en svart hylsa med två utgångar. Menar du Hilmer att jag kan fästa dessa direkt i bakstycket på vredet?
Förutom jorden då som slutar i en räfflad kabelsko, den behöver jag nog byta om jag ska fästa den i en skruv.
Jag börjar nästa ångra att jag inte gick någon mer praktiskt utbildning :oops:

Bild
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ja dessa ska fästas på baksidan av vredet, och ja det spelar roll var dom hamnar för att det ska bli rätt när du vrider igång fläkten, man vill gärna att ettans läge på fläkten stämmer överens med vad det står på vredet ;)

Vet inte riktigt vad du menar med dubbla utgångar på stiften!?

Jordkabeln bör ju få sig en ringsko så man kan fästa denna i en av plåtkonsolerna som håller värmepaketet.
Den gamla jordkabeln bör sitta fast på vänster sida, eftersom den inte ska användas så kan man ju faktiskt klippa av den så man får ut fläkten.

Har du nu börjat på att byta fläkten så är det ju bara att slutföra det, en av anledningarna till att man lägger upp guider är ju för att folk ska få ett hum om vad det handlar om och vågar ge sig på det själva :)
av Rådlös
Menar du en sådan här med "dubbla utgångar"? http://www.verkstedutstyr.no/110/3006/F ... 00stk.aspx
I så fall skulle jag direkt tänka på om man har en bränsledriven motorvärmare, Volvo Flygmotor 091B. Den fungerar så att den värmer bara kylarvattnet, men lite styrelektronik snurrar kupéfläkten så det blir varmt inne i kupén om man ställer reglaget öppet då man lämnar bilen. Detta gör den utan att man behöver ställa in något fläktreglage. Det går direkt på fläktens anslutning.
Då tänker jag att man kopplar in sig på det dubbla uttaget.
Det var förberett för en sådan värmare. Jag har haft en själv, -92 med värmare.

Om du känner att du vill lära dig mer ellära, så kan jag rekommendera en bok från Kjell & Co, Så funkar det. Den är skriven bl.a för dom som kanske inte var riktigt mentalt närvarande eller intresserade på skolans fysiklektioner. Det ser ut som en bok för flera hundra kronor, men den kostar 50 kr. Den handlar inte bara om ellära. Den beskriver funktioner för teve och video, datorer, ljud och bild och annan hemelektronik som kan vara bra att känna till.
av escodobe
Jag tror att det går troll i det här projektet! Jag lyckades prova fläkten efter era beskrivningar och den fungerade fint. Då återstod det bara att montera ihop fläktmotorn med fläktbenen, stoppa in det i värmepaketet och skruva ihop allt. Jo tjena! :roll: Jag gick bet på att få ihop de två. Gummiduttarna var för stora. Efter mycket svärande gick jag till mekonomenverkstad och bad dom fixa det, tänkte att de kanske hade något specialtrick med värmepistol eller något. När jag ringer på eftermiddagen så har han misslyckats och dessutom GJORT SÖNDER fläkten :evil: :evil: :evil: De fick beställa en ny som jag hämtade ut idag. Jag slapp betala deras arbetskostnad i alla fall.
De rådde mig att vända mig till en annan mekonomenverkstad där de var vana vid gamla volvos. Inte heller där klarade de av det. Jag åkte hem och gjorde vad jag borde ha från början, tog fram borrmaskinen och en kniv och vigdade hålen och fick äntligen ihop dem.
Efter mycket bök fick jag ihop värmepaketet igen.

Den nya FLÄKTFAAN startar inte!! Sladdarna sitter precis som på min förra (nya) fläkt och den gamla fläkten (bortsett från att jag flyttat jorden till höger sida.) Jag vet inte om det är ett fabriksfel eller om det är något annat tokigt i bilen. Finns det något bra sätt att testa det på?
Jag lär ju inte heller kunna reklamera fläkten eftersom jag inte fick något kvitto på den nya fläkten från mekonomen...
Användarvisningsbild
av Hilmer
Kolla säkringarna!
Mät sen så du har spänning både fram till vredet och på de tre utgångarna, kolla också så att du fått ordentlig jord.

Du bör väl ha kvittot kvar på fläkten du köpte, behöver du reklamera så har du ju detta att ta med dig!
Spelar ju ingen roll om du fått den utbytt på grund av deras handhavande!

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]