Sida 1 av 1

Ljus reglaget 440 DL -94

Postat: fre 27 okt 2006, 10:34
av ahnmarker
Hej!

Har nyligen köpt en volvo 440 DL -94 som jag är rätt nöjd med hittills...
men har några funderingar på den.

Det är ju halvljusautomatik på 0:an, men för att köra med helljus så krävs självklart att omkopplaren är i halvljus läget, men när jag då stänger av tändningen så lyser det fortfarande om instrumentpanelen.

Det skall väl inte lysa då, eller?

Mvh Johan

Postat: lör 28 okt 2006, 00:42
av vetten
Men om du inte stänger av lyset och stänger av tändningen så lyser parkering och naturligtvis instrumentlyset :shock: men om du sätter lysväljaren i 0-läge så slocknar allt när du stänger av tändningen :shock: eller :?: så gör den på mina 440-isar :wink: men på 480-in så slocknar ju allt när jag fäller ner lysena :wink: så om jag fattat dej rätt så funkar allt som det ska :lol:

vetten

Postat: mån 30 okt 2006, 19:04
av ahnmarker
Men det är ju hel puckat att man måste vrida reglaget til halvljus läget för att kunna slå på helljuset... kollar jag på farsans S70, så är det som det BÖR vara, allt är släckt på helljus läget, lyser endast på varselljusläget, när tändning är avslagen. så där slipper man ju reglera över till halvljus bara för att köra med helljuset.

Varför är det så puckat på dessa 440? Jag ser inte poängen.

Postat: mån 30 okt 2006, 20:38
av Mr B
Det är väl såhär det brukar vara tycker jag, det har det varit på alla andra bilar som jag har kört iaf, SAAB, Opel, Mazda, Toyota, några olika VW samt några olika Volvosar, man måste sätta på lyset för att kunna köra med helljus, och stänger man då bilen så lyser ju parkeringslampor och instrument... Däremot så kan man ju blinka med helljuset även när man kör på halvljusautomatiken...

Postat: ons 01 nov 2006, 15:05
av boostofta
blev fel, sorry

Postat: ons 01 nov 2006, 15:08
av boostofta
Det är normalt, skall vara så på 400serien.

Det är väl den enda volvon som har det så. Vet inte varför men det är så i alla fall, bara att leva med det.

Har inte sett någon annan bil än volvo som har det så som du vill att det ska var, polarens dyra merca, några har audi, samma sak, det är bara att slå om ljuomkopplaren för att kunna få permanent helljus. samma med Land Rover, ford.......