Sida 1 av 1

fråga kring utväxling på bakaxel

Postat: tis 02 jun 2015, 00:53
av mrgurkan15
Tänkte få ner förbrukningen på min 244 -79 genom o pilla på utväxlingen. Sitter en b230e motor i med m47 låda och utväxlingen på bakaxeln är 4:10. Jag funderat på om jag måste byta hela axeln eller räcker det med att byta själva diffklumpen och sätta dit från en glt som ha lägre utväxling? Är det samma kuggantal på pinjongen på alla 240 axlar? Ska man eventuellt byta den också så man slipper byta hela bakaxeln? Tacksam för svar! Mvh

Re: fråga kring utväxling på bakaxel

Postat: tis 02 jun 2015, 10:13
av Volvosson
Du har två valmöjligheter.

Byta hela axeln mot en med högre utväxling (lägre siffror) är nog enklast.
En axel med 3,31 gör stor skillnad på varvet. Men eftersom du har en vanlig
4-cylindrig motor är nog 3,73 lämplig ihop med din 5-växlade låda.

Klumpen byts alltid komplett. Kronhjul och pinjong från olika klumpar ska
aldrig blandas. Både Pinjongen och kronhjulet finns med olika antal kuggar.

Re: fråga kring utväxling på bakaxel

Postat: tis 02 jun 2015, 10:29
av Rådlös
Bara som en illustration till möjligheterna, kolla här: http://bakaxel.se/utvaxlingar-till-slutvaxel.html?p=1