Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#974793
Ibland (5 gånger de senaste 3 månaderna) vill inte motorn gå igång på direkten om jag sätter i startnyckeln och vrider om direkt till läget ' kör startmotorn'. Men om jag vrider om nyckeln till läget innan ' kör startmotor' och väntar 2 eller 3 sekunder (pumpen drar igång) och sedan fortsätter vrida till startläge så startar motorn snällt.
Men är det någon som har en möjlig förklaring till varför pumpen behöver tid för att bygga upp ett tryck? Finns det någon ventil som kan vara slapp? Var? Hur byta? Motorn drar fint så jag tror att de båda pumparna är OK. Tändningen är troligen OK, stiften , rotorn och fördelarlocket bytta för 100 mil sedan. Bilen har gått 25000 mil

En annan knepighet:
Om jag försöker starta på direkten och starten misslyckas så kan det bli knepigt, Gör jag nämligen ett direkt omstartsförsök med paus (eller utan paus) så vill motorn inte. Tar jag en längre paus, 10 - 15 minuter så startar den.
Vad göra?
#974815
Har du en -88A eller en -88B? Det skiljer på tänd och bränslesystemen. På vissa modeller går inte pumparna vid "tändläge". Jag har en -88B (740, men det är samma system), där går pumparna inte förrän motorn "snurrar". Om nu pumparna går vid "tändläge" kan det kanske vara "glapp" i tändlåset så dom inte går i "startläge", då startar motorn på det tryck som blivit i "tändläget" och när motorn väl startat så "sköts" styrningen från tänd/bränsleboxarna.
Förklaring om årsmodell -88B, http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=35617 -88B är alltså en bil som är tillverkad efter semestern -88 och såld och registrerad före 1/1 -89

Mvh
Lennart
#974834
Tänk så fort man kan få ett svar på forumet. Det bör vara 88B jag har, detta slogs av Bilia upp via Registreringsnumret, Ändå känner jag mig osäker, datum första reg. 880607,Motor B23 F
#975178
Det finns en backventil i utloppet på huvudbränslepumpen. Är den trasig/saknas så ska motorn visst bli svårare att starta, men jag har då aldrig upplevt någon nämnvärd skillnad.

Får jag gissa så säger jag bränslepumpsreläet (systemreläet).
En riktig klassiker. Lödningarna till reläkontakterna tröttnar och man kan få alla möjliga slags glapp och intermittent funktion.
Reläet i fråga är vitt och sitter bland databoxarna på passagerarsidan. Byt det, eller åtgärda lödningarna på kortet inuti.
#975203
c.weidemann skrev:Tänk så fort man kan få ett svar på forumet. Det bör vara 88B jag har, detta slogs av Bilia upp via Registreringsnumret, Ändå känner jag mig osäker, datum första reg. 880607,Motor B23 F
På vänster fjädertorn sitter en liten svart dosa. Om du lyfter på locket sitter det en röd lysdiod och en tryckknapp + en kabelstump att sticka i hålen i dosan. Har du detta är det en -88B. I och med din är registrerad före semestern -88 bör det vara en -88A. -88B är ju egentligen en -89-a och tillverkningen av nästa års modell kommer igång efter semestern. Kan ju finnas "förseriebilar"...Alltså nästa års modell tillverkad i en liten serie för testkörning och visning för press och sådant. Motor B230F är det i båda. Har du B23F måste det vara en årsmodell tidigare och en import, e.v från USA

Mvh
Lennart
#1314578
Det har löst sig. Rena turen. När bilen var inne för underhållsservice så ville motorn inte starta. Reläet som ska ge ström ville inte. Det reläet var misstänkt tidigare, men vid tillfället fungerade allt normalt och då var det svårt att hitta 'glappet'. Nu har motorn gått snällt i 1 år..

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]