Sida 1 av 2
Volvo 240 utan gnista
Postat: lör 25 apr 2015, 00:55
av pevalge
Har just köpt en volvo 245 gl -90 som inte har körts på några år. Nu när jag ska starta den så får jag ingen gnista, den gick när den ställdes av. Nån som har nått bra tips om var man ska börja felsöka. Jag har ström fram till tändspolen. Finns det nån som har något kopplings schema?
Re: Volvo 240 utan gnista
Postat: lör 25 apr 2015, 09:01
av Arne
Oxidation i kontaktstyckena, eller att den lilla elboxen bak vänster framlykta har pajjat, inte helt ovanligt. Börja där. Det kan även vara bränslereläet som spökar.
Re: Volvo 240 utan gnista
Postat: lör 25 apr 2015, 09:42
av lennarte
Kan ju även vara ärgat/oxiderat på svänhjulsgivaren. Du kan ta ut felkoder på denna bil, även kolla funktionen av vissa saker. Kolla här, diagnosfunktion 2 för tändsystem.
http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_240.pdf
Mvh
Lennart
Re: Volvo 240 utan gnista
Postat: lör 25 apr 2015, 17:05
av pevalge
Tack för svaren. Jag ska kolla dom sakerna
Re: Volvo 240 utan gnista
Postat: sön 26 apr 2015, 01:03
av pevalge
Jag har nu kollat diagnosfunktion får inte fram nån fel kod, sätter jag pluggen i 6 an som är för tändsystemet så lyser bara dioden, sätter jag pluggen i 2 an så lyser inte dioden?
Den verkar inte få nått bränsle heller. Jag har tagit isär alla kontakter och sprutat wd 40 i.
Går det att mätta upp svänhjulsgivaren, vilket motstånd ska det var på den om den är hel?
Re: Volvo 240 utan gnista
Postat: sön 26 apr 2015, 08:40
av lennarte
Just felkoderna får man inte fram utan att ha kört med bilen, men "diagnosfunktion 2" ska du kunna göra. Även "3", felkod 1-1-1 ska du få fram i varje fall. Gör du rätt? Du ska sätta i stiftet i t.ex hål 2, då ska det inte lysa. Så trycker du på knappen i c: 3 - 4 sek, under den tiden ska lampan lysa, när du släpper knappen slocknar lampan och därefter börjar den blinka. då ska du räkna "blinken". Om du då sätter stiftet i hål 6, trycker 2 x 3 - 4 sek efter varandra så ska lampan börja blinka snabbt. Då ska du "köra" på startmotorn och då slutar lampan blinka snabbt och blinkar koden istället, hela tiden ska tändningen vara "påslagen. Jag var tvungen att gå ut och prova på min egen (745) så jag inte skriver fel.
Mvh
Lennart
Re: Volvo 240 utan gnista
Postat: mån 04 maj 2015, 21:44
av pevalge
Har nu provat det mesta, olja i alla kontaktstycken och provat att bytt vevaxellägets givaren men inte fått den att starta. Har ingen gnista eller bränsle.
Tändspolen är hel och jag har ström till styrboxen och till tändmodulen, går det att mäta signalen från styrboxen till tändmodulen på något viss.
Jag har kollat fel koder igen och nu har jag fått fram fel kod 1 1 1 har även kunnat prov köra insprutningen mm via diagnos boxen.
Jag tror att det är antingen är styrboxen till tändningen eller tändmodulen som är trasig men jag skulle vilja mäta upp dom innan man köper nytt.
Några ider nån?
Re: Volvo 240 utan gnista
Postat: mån 04 maj 2015, 22:52
av Alchemy
Tändkabel mellan spole och fördelarlock defekt?
Fördelarlock defekt?
Rotor defekt?
Systemsäkring defekt/glapp ?
Re: Volvo 240 utan gnista
Postat: mån 04 maj 2015, 23:49
av pevalge
System säkringen är hel, rotor fördelarlock och kabel ser bra ut har inte mätt upp dom, ska göra det imorrn. Borde inte vara det felet eftersom den inte får något bränsle heller.. Eller?
Re: Volvo 240 utan gnista
Postat: tis 05 maj 2015, 15:30
av lennarte
Det kan oxidera och ärga på dom mest konstiga ställen bilen inte används. Gå igenom det metodiskt, börja vid framskärmana bakom strålkastarna och "arbeta dig bakåt. Ta bort flatstiften och slipa och använd typ kopparpasta. Skruvarna vid railsen jordar givare och reläer som går genom boxarna. Finns flera ställen, kolla själva elcenrtalen. "Snott" från detta forum,
Inläggav Camel ons 20 jul 2011, 20:39
Följande huvudjordpunkter finns:
-Jordpunkt insida främre högra hörn motorrum
-Jordpunkt insida främre vänstra hörn motorrum
-Batteriminus till jord chassie
-Batteriminus till jord motor
-Jordpunkt insida höger A-stolpe bakom kickpanel
-Jordpunkt insida vänster A-stolpe bakom kickpanel
-Jordpunkt bakre högra hörn på ram under tunnelkonsol
-Jordpunkt under bakruta (elbakruta)
-Jordpunkt insida bakstammen under lastutrymmet (kombi har två jordpunkter)
Hoppas jag inte missat någon.
Jordpunkterna i främre hörnen i motorrummet brukar ärga och orsaka de mest konstiga fel. Jordpunkten på insida höger A-stolpe ärgar inte så ofta men den är mycket viktig för många av bilens funktioner. Lönar sig att kontrollera.
Vad är symptomen på dina fel?
Han skriver inget om railsen, kan ha varit en förgasarmodell. Har du lossat och kollat/sprayat på själva boxarna? det kan ärga där också
Mvh
Lennart