Sida 1 av 2

overdrive, koppla om med annan knapp

Postat: lör 04 apr 2015, 13:28
av Frrla
kan man ta befintliga kablar, förlänga dem och koppla in en annan knapp som man sätter på tex instrumet-panelen?

Måste det vara en speciell knapp som bryter och slår till som tex en vippströmbrytare, eller går det bra med en tut-knapp?

Re: overdrive, koppla om med annan knapp

Postat: lör 04 apr 2015, 16:39
av lennarte
Ska du ha kvar reläfunktionen, alltså att overdriven "hoppar ur" när du "går ur" 4-ans växel så måste du ha en "tutknapp". Alltså en återfjädrande tryck eller vippknapp och original relä. Ska du ha overdrive på samtliga växlar ska du ha en 2-läges vipp eller dragknapp, men det är inget som rekomenderas. Overdriven klappar ihop om du skulle försöka backa med den påkopplad. Sedan finns det ju det gamla systemet ( M41) där overdriven kopplade ur när du växlade från 4-an, men kopplade i direkt när du lägger i 4-an. Givetvis måste spaken/knappen vara i overdrive läge då. Det är ett enklare system att koppla med ett "vanligt" relä typ extraljus. I båda fallen ( med relä) jordas reläet med en givare på växellådan. Ska du förlänga befintliga kablar, sitter det ett 2-poligt kontaktstycke vid damasken precis framför växelspaken (min 740), det borde vara detsamma på 240-in

Mvh
Lennart

Re: overdrive, koppla om med annan knapp

Postat: lör 04 apr 2015, 17:22
av Frrla
Ja tänkte bara att jag skulle byta knappen från spaken men försöka behålla original -funktionen ;-)

Man vill inte hålla på och mixtra för mycket i onödan så saker tar stryk.

Re: overdrive, koppla om med annan knapp

Postat: lör 04 apr 2015, 17:22
av Schmoyoho
Vad gäller ang in- och urkoppling på en M46 ifall M41 kopplade in och ur överväxeln automatiskt? Jag har skjutströmbrytaren på växelspaken på en -80 240 och har i diverse svaga ögonblick både kopplat in OD på trean (inget hände öht) samt växlat ner 4->3 med OD (inget hände då heller).

Re: overdrive, koppla om med annan knapp

Postat: lör 04 apr 2015, 17:38
av Rådlös
Schmoyoho: Jag ser på ett kopplingsschema för Volvo 140. Där finns inga relän i vanlig mening, men manöveromkopplaren ligger i serie med en brytarkontakt på växellådan som bara medger att OD'n kan kopplas in på fyrans växel. Kör man med OD'n och växlar ner, så kopplas alltid OD'n ur. Och skulle man försöka lägga i OD'n i någon annan växel än fyran, så händer inget för manöverströmmen kommer aldrig fram till solenoiden.
Jag utgår ifrån att det finns en motsvarande funktion på 200-serien.

Re: overdrive, koppla om med annan knapp

Postat: lör 04 apr 2015, 17:41
av Frrla

Re: overdrive, koppla om med annan knapp

Postat: lör 04 apr 2015, 17:50
av Rådlös
Det beror på hur funktionen är kopplad. Du behöver väl någon sorts brytfunktion och om du t.ex vill koppla ur OD'n men ligga kvar på fyrans växel. Och då behöver du nog två sådana omkopplare. Försök leta upp en sådan rattspak som sitter i 140 i stället.

Re: overdrive, koppla om med annan knapp

Postat: lör 04 apr 2015, 19:12
av Frrla
Vad är original -knappen för special modul isf?
Annars får jag väll helt enkelt dra om, förlänga kablarna och sätta en likadan eller samma knapp i mittkonsolen istället.

Alltså bara flytta samma knapp i princip. Tycker den är extremt ful bara.

Re: overdrive, koppla om med annan knapp

Postat: sön 05 apr 2015, 00:38
av Rådlös
Jag föreställer mig att du får ut mest information på den här omkopplaren, med ett kopplingsschema för den aktuella bilen. I ditt ställe skulle jag ha köpt Volvos blåa Gör Det Självbok för 240 och 260-serien. Där finns kompletta scheman upp t.o.m årsmodell 1986. Det finns lite annat nyttigt också som kan vara bra att känna till.

Här är ett exempel: http://www.tradera.com/item/343690/2291 ... lvhandbok-

Det är ju Tradera, så länken har begränsad giltighet. Den försvinner snart, men det kommer säkert fler möjligheter?

Re: overdrive, koppla om med annan knapp

Postat: sön 05 apr 2015, 01:08
av Amarace
Om du har den fjädrande original (81-85) sp är det bara att ta vilken fjädrande brytare som helst och förlänga originalkablaget till brytaren.
Är inte mer omständigt än så.

Är ett "halv"växlande relä som sitter original, manöverplus från brytaren på spaken, manöverminus från lägesgivaren på växellådslocket (relät får ingen minuspuls om Inte fyran är i).

På äldre är det en tvålägesbrytare utan relä, där går strömmen genom knappen och genom givaren på växellådslocket.