Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#963266
På både Amazon och 140 sitter ett relä på vänster innerskärm, e.v på torpedväggen på 140. På dom sista 140 med 240 inredning vet jag inte riktigt var det sitter. Förmodligen i mittkonsolen i närheten av blinkrelät. Visste inte att 240 haft en modell med skjutreglage på växelspaksknopen, trodde dom gick direkt från spaken vid ratten till tryckknapp på växelspaksknopen. I så fall behöver du en strömbrytare med 2 läge. Typ vippbrytare. Rätt kopplat bryter alltid relät strömmen så fort man lägger ur 4-ans växel, reläts jordning försviner eftersom givaren på växellådan bara jordar när 4-an ligger i. Solenoiden på overdriven kräver såpass med ström så det sitter ett relä på alla för att undvika dålig funktion p.g.a spänningsfall Och det behövs inte så kraftigt kablage genom spaken eller knappen.

Mvh
Lennart
av Amarace
#963448
Blanda inte in Amazon, är inte samma vad gäller hur strömmen vandrar i kretsen jämfört med 140/240. 240 har som jag skrev och 140 har inget relä utan har precis som äldre 240, alltså ström genom spak, genom givaren på locket o ner till solenoiden.
Relä har bara Amazon och 81-
(Och Amazon har strömmen från relät genom brytaren på locket ner till solenoiden, relät fungerar bara just som ett relä, har inget med givaren på locket att göra, var flrst 1981 som givaren påverkade relät)
#963801
Amarace skrev:Blanda inte in Amazon, är inte samma vad gäller hur strömmen vandrar i kretsen jämfört med 140/240. 240 har som jag skrev och 140 har inget relä utan har precis som äldre 240, alltså ström genom spak, genom givaren på locket o ner till solenoiden
Du har säkert rätt, det brukar du ha. Att jag skrev så beror på att när ja monterade en Overdrivelåda i min svågers Duett så togs den från en -71 års 144 (Englands import med dubbla Stromberg, dubbelt insugningsrör och en igensvetsat soltak). Jag monterade den på samma sätt som jag gjorde på min PV (från en Amazon Sport -66) med relä som jordades i växellådan. Det är några år sedan jag gjorde det (början på -80-talet) men jag är helt säker att vi använde original relä från 144-an) till Duetten. Till PV-n använde jag ett vanligt extraljusrelä. Det är möjligt att jag då drog en kabel till jord från kontakten på växellådan, men det kommer jag faktiskt inte ihåg. Det är ju faktiskt lite konstigt att det sitter ett relä och ändå går strömmen den "jobbiga" vägen. Det normala är ju att strömmen går direkt från relä till förbrukare och relät jordas genom en kontakt/givare.


Mvh
Lennart
av Amarace
#963952
Att strömmen går genom brytaren på lådan är för att den är tvåpolig och att relät bara har ström in, ström ut och manöverplus, manöverminus sker genom godset i plåtrelät. Det är likadant relä som används till backljuset på Amazon/140.

Sen är det ju alltid bra att ha relä så att spak/brytare avlastas och spänningsfall undviks.

Edit, på grund av stora fingrar på liten mobil :(
#1382926
lennarte skrev: lör 04 apr 2015, 16:39 Ska du ha kvar reläfunktionen, alltså att overdriven "hoppar ur" när du "går ur" 4-ans växel så måste du ha en "tutknapp". Alltså en återfjädrande tryck eller vippknapp och original relä. Ska du ha overdrive på samtliga växlar ska du ha en 2-läges vipp eller dragknapp, men det är inget som rekomenderas. Overdriven klappar ihop om du skulle försöka backa med den påkopplad. Sedan finns det ju det gamla systemet ( M41) där overdriven kopplade ur när du växlade från 4-an, men kopplade i direkt när du lägger i 4-an. Givetvis måste spaken/knappen vara i overdrive läge då. Det är ett enklare system att koppla med ett "vanligt" relä typ extraljus. I båda fallen ( med relä) jordas reläet med en givare på växellådan. Ska du förlänga befintliga kablar, sitter det ett 2-poligt kontaktstycke vid damasken precis framför växelspaken (min 740), det borde vara detsamma på 240-in

Mvh
Lennart
Du skrev att den glappar ihop tror det kan vara vad min har gjort! Jag har använt vipp knapp! Och jorden slutade fungera så jag drog en ny jord och nu skjuter den säkringar vad ska jag göra behöver hjälp!!!
Användarvisningsbild
av Frrla
#1382966
Totte1337 skrev:
lennarte skrev: lör 04 apr 2015, 16:39 Ska du ha kvar reläfunktionen, alltså att overdriven "hoppar ur" när du "går ur" 4-ans växel så måste du ha en "tutknapp". Alltså en återfjädrande tryck eller vippknapp och original relä. Ska du ha overdrive på samtliga växlar ska du ha en 2-läges vipp eller dragknapp, men det är inget som rekomenderas. Overdriven klappar ihop om du skulle försöka backa med den påkopplad. Sedan finns det ju det gamla systemet ( M41) där overdriven kopplade ur när du växlade från 4-an, men kopplade i direkt när du lägger i 4-an. Givetvis måste spaken/knappen vara i overdrive läge då. Det är ett enklare system att koppla med ett "vanligt" relä typ extraljus. I båda fallen ( med relä) jordas reläet med en givare på växellådan. Ska du förlänga befintliga kablar, sitter det ett 2-poligt kontaktstycke vid damasken precis framför växelspaken (min 740), det borde vara detsamma på 240-in

Mvh
Lennart
Du skrev att den glappar ihop tror det kan vara vad min har gjort! Jag har använt vipp knapp! Och jorden slutade fungera så jag drog en ny jord och nu skjuter den säkringar vad ska jag göra behöver hjälp!!!
har du backat med solonoiden aktiverad? du kan alltså köra med overdriven i på alla växlar?
jag har sedan denna trådstart monterat m46 och dratt direkt till ett relä och aktiverar OD:n med en vippknapp så den kan slå i när som helst (en gammal -78 som hade m45 original).
min sambo har backat med od:n aktiverad säkert 10 gånger om inte fler och det har aldrig hänt något speciellt med den. fortfarande lika ivrig att hoppa i och hålla i växeln ända ner i 40km/h innan den börjar slira. men ska aldrig aktivera under 70km/h enligt volvo själva.
jag misstänker mer att du har överslag, felande relä eller knapp. mäta är det enda rätta. sätt igång med multimetern. det är inte så svårt. man måste bara sätta sig in i det man gör och metodiskt leta sig fram en sak i taget.

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]