Sida 1 av 1

Bakaxlar 240/260

Postat: tor 19 okt 2006, 12:26
av Blinky83
Jag har en 264 -75 som ja skrotar av o på bakaxeln står det 4:10:1 är det nå speciell bakaxel el är det en helt vanlig? Man har hört de ska sitta 1031 axel på 264or men de gäller kanske inte den här gamla?

Postat: tor 19 okt 2006, 20:25
av Hilmer
Skulle tro att det är en 1030-axel, med en relativt låg utväxling (låg fart/högt varv) som t ex inte passar sig så bra till långkörningar.
Har för mig att 1031 inte kom förrens senare, men är man bara ute efter utväxlingen ska man inte stirra sig blind på vilken axel det är, 1030 tål mkt stryk dom också.

Re: Bakaxlar 240/260

Postat: fre 23 maj 2008, 14:28
av anp
Någon som har en bild på hur en 1031 axel ser ut?

Har några axlar liggandes från 240, med givare för hastighetsmätare, men har inte en blekaste om vad som är vad. 2 av axlarna har en utbuktning på ovansidan av diffhuset, den sista är helt slät förutom ev, förstärkningar mm.

Re: Bakaxlar 240/260

Postat: fre 23 maj 2008, 20:02
av Hilmer
anp skrev:Någon som har en bild på hur en 1031 axel ser ut?

Har några axlar liggandes från 240, med givare för hastighetsmätare, men har inte en blekaste om vad som är vad. 2 av axlarna har en utbuktning på ovansidan av diffhuset, den sista är helt slät förutom ev, förstärkningar mm.

Det har funnits en del olika varianter under åren, och det är inte helt lätt att komma underfunt med vad som är vad.
Dom nyare axlarna med givare till hastighetsmätare är mest troligen 1031, har för mig att alla dessa är just 1031 men kan ha fått fel för mig.
På 1031 brukar det sitta ett extra "öra" på höger sida om "klumpen", vill minnas att klumpen är samma som på 740 (som då har 1031) och på dessa fäster man det övre staget där.
1030 brukar vara "släta" och med mindre hus.
Olika oljemängd, har för mig att 1030 har 0,8l medans 1031 har 1,3l och därav det större huset.
Nu va kanske inte detta det bästa svaret du kunde få, men det gav kanske lite info iaf...

Re: Bakaxlar 240/260

Postat: fre 23 maj 2008, 21:37
av DDD
Blinky83 skrev:Jag har en 264 -75 som ja skrotar av o på bakaxeln står det 4:10:1 är det nå speciell bakaxel el är det en helt vanlig? Man har hört de ska sitta 1031 axel på 264or men de gäller kanske inte den här gamla?
Jag tippar på att det är en 1030 du har. Om jag inte missminner mig så kom inte 1031 förrän sen 1980-tal.