Sida 1 av 1
Visslande bakaxel, diagnostik
Postat: tis 17 mar 2015, 07:48
av offwhite
Hjälpte en kompis köpa bil häromveckan. Det blev en fin volvo 240, men jag kan inte släppa att jag tyckte det lät som att den visslade lite från bakaxeln, precis så att det hördes, även om jag kan ha hört fel. Visslande är kanske fel ord, det lät mer som att det viner från bakaxeln. Tänker att ett pinjongras är ganska tråkigt att vara med om, men har förstått att det kan vara stödlagret också.
Eftersom det hördes så pass lite känner jag att det skulle vara värt att kolla upp. Någon som har tips på hur man identifierar vilket (om något) lager det är som kärvar?
Re: Visslande bakaxel, diagnostik
Postat: tis 17 mar 2015, 08:32
av lennarte
Kan det vara däcken?
Om du "rycker" i kardanstången upp och ner eller ut och in ska det inte kännas i princip någonting. Om det skulle vara glapp är lagren slitna, men är dom "gångna" brukar det "morra" istället. Att det viner eller ylar kan bero på att det kanske är bytt något (kronhjul, hela diffen) så det inte är helt "synkat" med pinjongdrevet. Prova med att byta olja, men då måste man se upp så det inte är "satt i" en diff.broms av något slag. Vissa ska ha en annan typ av olja. Spelar det någon roll om du svänger fram och tillbaka när du kör? Ändrar ljudet sig då?
Mvh
Lennart
Re: Visslande bakaxel, diagnostik
Postat: tis 17 mar 2015, 17:19
av offwhite
Okej, ska rycka lite i kardanaxeln när jag får tillfälle. Inte provkört själv men noterade inga ändringar i ljudet vid svängar.
Om det är pinjonglagret, skulle man kunna känna något om man hissar upp bilen och roterar hjulet när den är frikopplad?
Hur menar du med att det skulle kunna vara däcket? Vad ska jag kika efter då? En tanke var att det var någon broms som låg på, men det brukar ju normalt inte höras (hade det nyss på min bil).
Re: Visslande bakaxel, diagnostik
Postat: ons 18 mar 2015, 07:39
av Frrla
Drevsatsen i min -84 visslade sådär konstigt i lite högre fart. Råkade köra sönder den så kastade i en begagnad utan att mäta..... Men hade väll tur för efter bytet har den hållt klaffen ;)
Re: Visslande bakaxel, diagnostik
Postat: ons 18 mar 2015, 08:03
av lennarte
offwhite skrev:Hur menar du med att det skulle kunna vara däcket?
Vissa grova däck kan vissla i högre fart, har kanske med ålder (hårdhet) att göra.
Man kan ju justera pinjongen utåt och innåt + justera bort glappet genom att schimsa lagren (koniska rullager), Det är inget man ska "ge sig på" själv, det är väldigt noga att pinjongen kommer rätt i en Hypoidväxel. Men i dagen produktion är det så pass hög precision i tillverkningen så det är inga större problem att byta diffen med kronhjul. Om man däremot behöver byta lagren (till pinjongen), då kan det bli problem. Är lagren glappa känns det direkt när man "rycker" uppåt/neråt i kardanstången. om du snurrar på ett hjul står pinjongen stilla, då är det diffen som "arbetar". Du måste snurra båda hjulen om du ska får runt kardanaxeln. Eller "bromsa" ett hjul
Mvh
Lennart
Re: Visslande bakaxel, diagnostik
Postat: ons 18 mar 2015, 10:36
av rid54
Börja med att kolla oljan i klumpen, som nämnts ovan. Att det sjunger lite i slutväxeln är inte (i min erfarenhet) ett tecken på omedelbart ras. Det kan ofta gå långt och låta rätt illa innan det är panik och det kan i många fall justeras så det blir tyst igen. Det är dock inte ett amatörjobb, det kräver rätt noggranna justeringar om det ska vara värt besväret. Det finns experter på detta också, firmor som bara sysslar med sådant...
Re: Visslande bakaxel, diagnostik
Postat: ons 18 mar 2015, 16:15
av offwhite
Okej, jag trodde det var relativt lätt att byta pinjonglager, det är väl det man ser på bakaxeln när man drar ut den för att byta bromssköldar?
Re: Visslande bakaxel, diagnostik
Postat: ons 18 mar 2015, 18:02
av rid54
Nej... pinjonglagret är de lager som håller "pinjongen" (inte helt överraskande) och det är den ingående axeln i bakaxelväxeln (diffen), den som drivs av kardanaxeln. Pinjongen driver kronhjulet (och därmed diffen etc) i en sorts (vinkel)växel som kallas hypoidväxel. Pinjongen kan justeras i längsled, med brickor och dess ingrepp i kronhjulet kan också justeras genom att diffen och kronhjulet kan flyttas i sidled. Det är känsliga justeringar och man behöver märklack och god vana för att få till anliggningen mellan pinjong och kronhjul på rätt sätt. Vid liten feljustering får man ett lätt vinande, vid värre fel låter det som en spårvagn, men finns det olja brukar det inte rasa så ofta.
Re: Visslande bakaxel, diagnostik
Postat: ons 18 mar 2015, 18:28
av offwhite
Aha! Men okej, då låter det som att en kontroll och byte av olja i diffen skall göras. Och eftersom jag inte har kunskap och möjlighet att reparera en diff så lär den enklaste lösningen vara att byta hela bakaxeln om den eventuellt skulle rasa.