Sota ur förbränningsrum med vatten??
Postat: fre 13 mar 2015, 21:25
Såg ett klipp
Brukar kolla på den här killen när man har tråkigt.
Ibland har han faktiskt bra grejer å komma med.
Iaf så är jag lite brydd om någon provat detta på en gammal 21A eller 23A.
Har mina funderingar om det är möjligt att göra på en 23E. Enligt en del googlande får jag fram att man kan göra det på insprutningsmotorer också, men då ska man skjuta in en dimma av vattnet i insuget istället. Så en någon form av munstycke med kontrollerbar mängd krävs.
Ex. en vattensprayflaska?
Det farliga jag hört är följande:
1: man kan ta i för mycket så toppackningen ger sig.
2: man bränner bort sot runt kolven som håller oljan nere (kommer tillbaka efter ett tag, men lär uppenbarligen sota igen, hur mycket isf).
3: tändstift och oljebyte efter proceduren är att föredra?
Funderar på det eftersom min GLT har gjort 34K mil och har nu bytt och trixat med det mesta så den går bra. 0-100 på 11 sec med 100 kilo framtung last, full tank å en halvkass hjulspinns-start på fuktig asfalt.
Den går inte helt jämnt hur man än funjusterar och lirkar med bränsle och tändning. smårycker å har sig.
tickar ibland på lite högre varv beroende på belastning, som är tecken på sot (har jag googlat och hört av några verkstäder). Glödtändning?
Har tatt den på ett par långturer och gasat lite extra med blyersättning i tanken men tycker den går marginellt bättre. Då gjorde det mer skillnad å ge spridarna en varsin smäll.
Har även öppnat 2 motorer som vart väldigt sotiga på både 17 och 21 tusen mil, (så pass att inga märkningar synts till på kolvar) den ena gick iaf mycket finare efter rengöring, den andra har jag trimmat och inte fått att gå helt 100 än så kan inte säga.. vill inte lyfta på toppen om jag inte absolut måste.
Vad tror ni om detta? något man kanske ska prova? eller ska man hålla sig borta och prova något å hä i tanken ist?
vart en del text...... :???:
Brukar kolla på den här killen när man har tråkigt.
Ibland har han faktiskt bra grejer å komma med.
Iaf så är jag lite brydd om någon provat detta på en gammal 21A eller 23A.
Har mina funderingar om det är möjligt att göra på en 23E. Enligt en del googlande får jag fram att man kan göra det på insprutningsmotorer också, men då ska man skjuta in en dimma av vattnet i insuget istället. Så en någon form av munstycke med kontrollerbar mängd krävs.
Ex. en vattensprayflaska?
Det farliga jag hört är följande:
1: man kan ta i för mycket så toppackningen ger sig.
2: man bränner bort sot runt kolven som håller oljan nere (kommer tillbaka efter ett tag, men lär uppenbarligen sota igen, hur mycket isf).
3: tändstift och oljebyte efter proceduren är att föredra?
Funderar på det eftersom min GLT har gjort 34K mil och har nu bytt och trixat med det mesta så den går bra. 0-100 på 11 sec med 100 kilo framtung last, full tank å en halvkass hjulspinns-start på fuktig asfalt.
Den går inte helt jämnt hur man än funjusterar och lirkar med bränsle och tändning. smårycker å har sig.
tickar ibland på lite högre varv beroende på belastning, som är tecken på sot (har jag googlat och hört av några verkstäder). Glödtändning?
Har tatt den på ett par långturer och gasat lite extra med blyersättning i tanken men tycker den går marginellt bättre. Då gjorde det mer skillnad å ge spridarna en varsin smäll.
Har även öppnat 2 motorer som vart väldigt sotiga på både 17 och 21 tusen mil, (så pass att inga märkningar synts till på kolvar) den ena gick iaf mycket finare efter rengöring, den andra har jag trimmat och inte fått att gå helt 100 än så kan inte säga.. vill inte lyfta på toppen om jag inte absolut måste.
Vad tror ni om detta? något man kanske ska prova? eller ska man hålla sig borta och prova något å hä i tanken ist?
vart en del text...... :???: