Sida 1 av 2

Sota ur förbränningsrum med vatten??

Postat: fre 13 mar 2015, 21:25
av Frrla
Såg ett klipp

Brukar kolla på den här killen när man har tråkigt.
Ibland har han faktiskt bra grejer å komma med.

Iaf så är jag lite brydd om någon provat detta på en gammal 21A eller 23A.

Har mina funderingar om det är möjligt att göra på en 23E. Enligt en del googlande får jag fram att man kan göra det på insprutningsmotorer också, men då ska man skjuta in en dimma av vattnet i insuget istället. Så en någon form av munstycke med kontrollerbar mängd krävs.
Ex. en vattensprayflaska?

Det farliga jag hört är följande:
1: man kan ta i för mycket så toppackningen ger sig.
2: man bränner bort sot runt kolven som håller oljan nere (kommer tillbaka efter ett tag, men lär uppenbarligen sota igen, hur mycket isf).
3: tändstift och oljebyte efter proceduren är att föredra?

Funderar på det eftersom min GLT har gjort 34K mil och har nu bytt och trixat med det mesta så den går bra. 0-100 på 11 sec med 100 kilo framtung last, full tank å en halvkass hjulspinns-start på fuktig asfalt.
Den går inte helt jämnt hur man än funjusterar och lirkar med bränsle och tändning. smårycker å har sig.
tickar ibland på lite högre varv beroende på belastning, som är tecken på sot (har jag googlat och hört av några verkstäder). Glödtändning?

Har tatt den på ett par långturer och gasat lite extra med blyersättning i tanken men tycker den går marginellt bättre. Då gjorde det mer skillnad å ge spridarna en varsin smäll.

Har även öppnat 2 motorer som vart väldigt sotiga på både 17 och 21 tusen mil, (så pass att inga märkningar synts till på kolvar) den ena gick iaf mycket finare efter rengöring, den andra har jag trimmat och inte fått att gå helt 100 än så kan inte säga.. vill inte lyfta på toppen om jag inte absolut måste.

Vad tror ni om detta? något man kanske ska prova? eller ska man hålla sig borta och prova något å hä i tanken ist?

vart en del text...... :???:

Re: Sota ur förbränningsrum med vatten??

Postat: lör 14 mar 2015, 11:33
av Rådlös
Etanol löser upp en del sot och koksrester. Kör låginblandat E85. 20 - 25% etanol bör din motor klara utan någon åtgärd för övrigt. Och så låg blandning påverkar ingen bränsleförbrukning eller köldstart!
Blyersättning är inget för din motor. Den klarar blyfritt. För övrigt är det så att flera av blyersättningsmedlen innehåller just etanol. E85 har 104 oktan. Vad kostar blyersättning, 150 kr litern? E85 kostar 10 kr litern.

Re: Sota ur förbränningsrum med vatten??

Postat: lör 14 mar 2015, 16:10
av Frrla
Sa inget om etanol för jag ville inte "tvinga" fram ett sådant förslag.
Blyersättningen fick jag med en bil ja köpte så tänker att det skadar inte :)

Ska göra som du säger får vi se om den blir bättre ;)
Återkommer med svar.

Fyll gärna på med fler förslag tankar och idéer :)

Re: Sota ur förbränningsrum med vatten??

Postat: lör 14 mar 2015, 17:49
av lennarte
Nu ska jag sticka ut hakan igen. Om motorn inte går bra, fixa motorn då. Det mesta av sådant häller i är bara bra för han som säljer det. Det finns undantag, men man vet inte vilka det är förrän man provat själv. E85 är ett sådant som man kan "hälla i" som renar bränslesystemet utan att det "kostar skjortan" eller skadar något. Enda nackdelen är att man får byta bränslefilter för det "fylls igen". Men oftast är det kanske inte igensatt bränslesytem som är problemet. Det finns ju bilar som rullat 50 - 60 000 mil på bensin och ändå går bra. Men, när blyet försvann i bensinen blandade bensinbolagen i något kalcium (vet inte exakta beteckningen) och då var det var problem, framför allt för bilar (motorcyklar, båtmotorer) som stod över vintern. Jag körde farsans 140 på 100% E85 istället för blyersättning i flera år utan problem, funkade kanon.
Det är en 16V motor du har, eller? Min 16V motor smårycker också lite, men bara när jag kör med AC-n på. Jag har försökt med många olika utvägar, men den smårycker fortfarande. Dock inte så mycket så det stör. Jag har ju en justerbar BTR så jag har provat att både höja och sänka bränsletrycket, och det spelar ingen roll om jag kör på bensin eller 100% E85. Har sett ( på bild i.f.s) nerplockade motorer som gått på etanol, sotiga är dom i alla fall inte

Mvh
Lennart

Re: Sota ur förbränningsrum med vatten??

Postat: sön 15 mar 2015, 19:33
av Frrla
lennarte: de är en 8v och jag har en verkstadshandbok som jag gått genom och mätt/justerat och bytt saker som inte var bra. den har blivigt både bättre och ibland sämre när jag fixat så saker och ting blivigt som de skall igen.
Har till och med provat med 2 andra styrboxar utan minsta skillnad från de 2 andra bilarna jag har.

Har iaf tankat fullt (43L v-power) och kört 12 mil, sen tankade jag 11.6L E85 och har därefter kört lite mer inspirerat ca 2 mil. ingen skillnad än så länge i hur den rycker och knycker. men motorn låter snäppet mjukare i gången och svarar bättre på gasen. vet inte om den har mer kraft pga bränslet men varv-villigare vart den.

Återstår väll att se om den renar under tid och blir bättre eftersom eller om det inte gör någon skillnad alls.
Ska nog spilla i ett par liter e85 till så det kommer närmare 25%

Hur tycker ni att man skall köra så länge? har 5km till jobbet. så kanske en extrasväng på byn varje gång är att rekommendera?

Re: Sota ur förbränningsrum med vatten??

Postat: sön 15 mar 2015, 20:54
av Rådlös
Först: Det är riktigt att du upplever motorn som lite piggare med etanol. Det finns mätningar och tester som bekräftar att man får bättre bottendrag och mellanregister på etanol. Även om det kanske bara blir "decimaler" i mätningarna, så är det ju bättre än inget.
Hur länge skall du blandtanka? Alltid!
Etanolen kommer ju inte att lösa allt sot på nolltid, men över en längre period ½-år eller så, kommer du nog att kunna se resultat om du av någon anledning "har ärende" in i motorn. Det kommer ju an på hur långt du kör också. Och vill du gå längre (högre inblandning) så finns det metoder för det också.

Re: Sota ur förbränningsrum med vatten??

Postat: sön 15 mar 2015, 21:01
av lennarte
Frrla skrev:lennarte: de är en
Jag såg det nu, men visst har du/har haft en 16V också, eller?. B23E, då är det K-Jetronic. Där sitter en inbydggd regulator i "fördelaren" som man justerar med schims ( om jag kommer ihåg rätt). Har du mätt bränsletrycket? Eftersom du har en handbok som du följt har du säkert kollat "det vanliga", typ luftläckor, om det trögar i spjället, centrerat spjäll. Står tändning rätt och du har rätt/bra tändstift så borde det gå. Har du kollat på färgen på stiften, är dom för vita beror det på att dom varit varma vilket kan bero på att den får för lite bensin.

Mvh
Lennart

Re: Sota ur förbränningsrum med vatten??

Postat: sön 15 mar 2015, 21:35
av Frrla
lennarte skrev:
Frrla skrev:lennarte: de är en
Jag såg det nu, men
ja har inte haft en 16v själv, men ja hade någon fundering kring det på forumet förut tror jag, minns inte vad, kanske någon kompis som etanolkonverterade sin helt.
Ja jag har höjt systemtrycket på min GLE som jag trimmat. å de vart stor skillnad med extra minsta chimsbrickan. hörs hur huvudpumpen jobbar hårdare.
å den vart bättre att köra, men har inte mätt upp det på den än.

Systemtrycket ligger innom gränserna enligt verkstad som mätte åt mig på GLT:n. har inga siffror i huvudet nu. Så tänker att jag inte behöver röra den svåråtkommliga skruven igen (har tagit ut och gjort rent hela enheten en gång å justerat in allt också).

har bytt alla vaccumslangar packningar och gott loss med startgas överallt. kontrollerat egr ventil, föde mm.

Färgen på stiften är brun med lite mörkare än jag vill, men den gick bäst så. helt nya Bosch w6dc enligt handboken 0.7 avstånd.
Den smäller lite lätt i avgas när den går ner i varv. kanske för blandningen den fick nu. innan poffade den inget iaf. Så antar att jag måste justera en sväng när jag blandar i mer sprit.

Rådlös: alltid bra svar från dig. Här kommer en hårding som du kan få suga på ett tag om du känner för det ;)
Om man tex tar och filar av fjädern lite i styrtrycksventilen så lättar ju trycket på tallriken och mer bränsle kommer in. samt att man ger f i systemtrycket. det borde väll i praktiken räcka för en 100% etanolkonvertering? (TEX om man träffar rätt med en himla massa testande och mätande)
Nu är jag inte speciellt påläst om etanol i k-jet. men jag har läst på en himla massa om dessa. så jag förstår precis hur de fungerar.

Min tanke är att jag har 2st styrtrycksventiler så jag lätt kan byta mellan e85 och 98.

Re: Sota ur förbränningsrum med vatten??

Postat: sön 15 mar 2015, 22:10
av Droopy
Frrla skrev:Såg ett klipp

Brukar kolla på den här killen när man har tråkigt.
Ibland har han faktiskt bra grejer å komma med.

Iaf så är jag lite brydd om någon provat detta på en gammal 21A eller 23A.

Har mina funderingar om det är möjligt att göra på en 23E. Enligt en del googlande får jag fram att man kan göra det på insprutningsmotorer också, men då ska man skjuta in en dimma av vattnet i insuget istället. Så en någon form av munstycke med kontrollerbar mängd krävs.
Ex. en vattensprayflaska?

Det farliga jag hört är följande:
1: man kan ta i för mycket så toppackningen ger sig.
2: man bränner bort sot runt kolven som håller oljan nere (kommer tillbaka efter ett tag, men lär uppenbarligen sota igen, hur mycket isf).
3: tändstift och oljebyte efter proceduren är att föredra?

Funderar på det eftersom min GLT har gjort 34K mil och har nu bytt och trixat med det mesta så den går bra. 0-100 på 11 sec med 100 kilo framtung last, full tank å en halvkass hjulspinns-start på fuktig asfalt.
Den går inte helt jämnt hur man än funjusterar och lirkar med bränsle och tändning. smårycker å har sig.
tickar ibland på lite högre varv beroende på belastning, som är tecken på sot (har jag googlat och hört av några verkstäder). Glödtändning?

Har tatt den på ett par långturer och gasat lite extra med blyersättning i tanken men tycker den går marginellt bättre. Då gjorde det mer skillnad å ge spridarna en varsin smäll.

Har även öppnat 2 motorer som vart väldigt sotiga på både 17 och 21 tusen mil, (så pass att inga märkningar synts till på kolvar) den ena gick iaf mycket finare efter rengöring, den andra har jag trimmat och inte fått att gå helt 100 än så kan inte säga.. vill inte lyfta på toppen om jag inte absolut måste.

Vad tror ni om detta? något man kanske ska prova? eller ska man hålla sig borta och prova något å hä i tanken ist?

vart en del text...... :???:

Har gjort det med wichyvatten på den tiden, mins inet motorerna men det var på 142an och 240in, tveksamt om det gjorde någon skillnad men det är väl bara prova, kostar ju inget

Re: Sota ur förbränningsrum med vatten??

Postat: sön 15 mar 2015, 22:36
av Rådlös
Jag har inte konverterat någon K-Jet, men läst om det. Det sägs vara "tvärtom" Med K-Jet. En metod, av fyra, att konvertera bensinbilar med insprutning är att öka bränsletrycket på returledningen med en extra bränsletrycksregulator som då ger högre tryck. Men i fallet med K-Jet gör man alltså tvärtom som du säger. Man sänker ett tryck och får på så vis mera bränsle.
Hur detta går till i detalj är inte jag rätt person att beskriva, men det finns dom som kan det. http://www.etanol.nu