Sida 1 av 1

varnings glödlampa

Postat: tis 17 okt 2006, 11:46
av volvo_linus
har bytt trasiga glödlampor men lampan som indikerar trasig lampa lyser iaf, vad beror detta på?

Postat: tis 17 okt 2006, 11:54
av pvisak
Ibland måste man byte glödlampor parvis även att den andra är hel.
Lycka till
isak

Postat: tis 17 okt 2006, 12:16
av anp
Om du har dragkrok, är inte eldosan till den en vanlig felkälla vid elfel?

Glödlampsvakt

Postat: tis 17 okt 2006, 12:23
av Rådlös
Har du en 245?
Det kan bli sådana fel om kablarna till utrustningen i bakluckan är trasiga. Dom skadas i gångjärnen till luckan. Det kan vara allt ifrån rena avbrott eller glappkontakter till läckströmmar och tjuvkortis i skadad isolering.
I bästa fall syns dom trasiga kablarna, "med blåtta ögat" utifrån. Kolla vid gångjärnslederna.

Postat: tis 17 okt 2006, 18:20
av Caffis
Jo jag vet känsligt som bara tusan Det kan räcka med lite glappis någon stans.Notera att alla lampor kan lysa men så lyser vaktlampan än då, tipps vrid lite på ljus omkoplaren 10-15 g fram o till baks kann hjälpa (oxid)

Postat: tis 17 okt 2006, 18:50
av GT-mannen
pvisak skrev:Ibland måste man byte glödlampor parvis även att den andra är hel.
Dessutom är det bra om det är samma fabrikat på glödlamporna. Skulle det ändå inte funka är det bara att plocka bort varningslampans glödlampa. Finns vad jag vet inget krav på att den ska finnas.

/Håkan

Postat: fre 20 okt 2006, 23:22
av mackan_
Kollat så dimljusen funkar bak? Kanske behöver byta ett av dem..

Postat: mån 04 dec 2006, 22:17
av Flimbert
Låter som samma fel jag har på min 244 -86. Ibland tänds varningslampan för att en lampa är sönder men alla lampor är hela!

Släcker man halvljuset och tänder det igen så slocknar varningslampan, ibland släcks den även av sig själv. Misstänkte tidigare att det var belysningen i bagaget som spökade för att den funkar bara om man slänger upp luckan. Gjorde bättre jord till lampan i luckan, hoppade till och med lite "gnistor" vid tillbaka monteringa av jordkabeln.

Men lampan funkar ändå bara om man slänger upp luckan, men håller jag fast strömbrytaren så lyser den. Är en sådan glödlampa med en kvicksilver bubbla i.
Pga. detta "glappet" i lampan så kanske den blinkar till ibland när man är ute och kör (stängd lucka) på lite skumpiga vägar och pga. det så tänds varningslampan?

Detta är bara min teori för min pärla.

Postat: mån 11 dec 2006, 22:01
av c.weidemann
Kanske helt ett luftskott..
Kolla kretsen som bärmer framsötena. Kanske har någon haft långa ben

Jag skriber dett inte på grund av kunskap utan på erfarenheten att vårt elsystem spökade. När jag slog på och av stömbytarna till framstolarna ( sedan jag 'kollat' kablarna slutade motorn att gå när man tryckt på bromspedalen och dragit ur tändningsnyckeln ( Ett tag gick motorn under dessta förhållanden(
---

Herrens vägar är underliga .. hävdar en del
Jag tror mera ett elektronernas väg i ett komplicerat och äldre schema är underliga.

Vem vågar lita på elkektoniskt styrd hastighetskontroll, avståndskontroll, kontroll av förarens nykterhet, etc etc när bilen blir äldre än 5 år?

Postat: fre 19 jan 2007, 22:30
av P1800
Det är inte alla funktioner som bevakas av gödtrådsvakten. Fritt från minnet är det bara viktiga funktioner där det finns en lampa på vardera sida av bilen:

Bak / bromsljus, halvljus (kanske också parkering fram?)

Inte skyltbelysning och helljus .
Helt säkert inte värmesitsar, bagagebelysning osv.

Förenklat fungerar glödtrådsvakten som en balansvåg: så länge som det går lika "tung" ström på båda sidor så är den i balans, dvs ingen felsignal. Trasig lampa på en sida medför obalans, dvs varningslampan tänds.

Funktionen och komponenterna är utmärkt beskrivna i Volvos gröna häfte för elsystem för 240/ 260. inbok är för en -79:a (Funktionen är säkert liknande även på 140 1974)


När man provat att byta BÅDA lamporna så finns det den enkla vägen att ta ur lampan ur instrumentet så störs man aldrig mera. Så gjorde jag på min 86:a 245:a redan då den var nästan helt ny.

Den som är seriös kollar istället igenom hela sysyetmet efter dåliga kontakter och klassikern jordfel. (Jordfel har satt mången mek på hispan genom åren. Fel och symptom kan vara på helt skilda platser i bilen.

Byt lampor, rengör kontakter, spraya universalspray kolla att kontakterna sitter fast ordenligt. Hoppas sen på det bästa!