Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Ja, du har flera möjligheter. Det här är en: http://www.123ignition.se/produkter.php Det finns andra system på marknaden också mer eller mindre avancerade och spridning på prisbilden. Men med just det aktuella får du en helt ny fördelare. Det får du inte med dom andra. Där använder man den gamla fördelaren och byter ett par komponenter och i några fall, kopplar lite.
Du har också möjligheten att sätta i ett system från Volvos egna bilar, som du plockar på skroten. Men då måste du välja ett äldre system. Dom nyare jobbar ihop med dom "modernare" motorstyrsystemen (insprutning etc. etc.) så det går inte så bra. Men då har du den möjligheten att du hittar en fördelare som kanske fungerar nu, men nästa vecka har den rasat av ålder och slitage. Och det kräver lite kopplingar. Känner du osäkerhet inför elektronik så är 123 Ignition den bästa lösningen. "Ungefär som att byta tändstift".

http://www.123ignition.se/produkter.php?id=73
av mrgurkan15
Har sett domdär 123ignition förut och de verkar vara bra saker.. men billiga är dom inte. har brytarlöst system liggandes från en b230E. Borde väl inte vara så svårt o koppla det.
av Amarace
Ta ett system från en B230A så får du rätt tänfkurvs o.s.v Annars går det att ta från en motor med mekanisk insprutning också.
Jag monterade just ett system från B230A på min 245 DL -77 med B21A. Det var inga problem alls.
Bara se till att få med fördelaren, tändmodulen och kabelhärvan som är väldigt enkel. Jag tog även med tändspolen som hörde till det brytarlösa, vet inte om det var nödvändigt dock?
av Schmoyoho
Kapar tråden litegrann. Jag undrar också om det är nödvändigt att byta tändspole vid montering av brytarlöst. Och om det är det, vilken/vilka spolar kan man ha?

Undrar också om det är skillnad på fördelare och fördelare. Har fått erbjudande om att köpa tändbox och fördelare till min B21A -80 men när jag googlar numret på boxen (0227100018) får jag träffar från både förgasar- och insprutn.motorer (främst B21ET och B23E verkar det som). Fördelaren (0237003027) verkar komma från en -84.

Om jag ska plocka delarna själv rekommenderade någon att jag tar fördelare och tändbox från antingen B200A/B23A men spelar det någon roll om det blandat? Typ enadera från vardera motor t.ex.
av Schmoyoho
mrgurkan15 skrev:Har för mig att brytarlöst ha egen tändspole. Kan fixa numret som stå på den jag har om du vill?
Jo tack. Men då undrar jag igen om man behöver kombinera delarna med vissa andra specifika delar, t.ex din modell av tändspolen med en viss modell av brytarlös fördelare t.ex. Och om så är fallet, kan du ta numret på fördelaren också då månne?
av Rådlös
Jag vet inte allt om det här, men vissa system har ju förkopplingsmotstånd och andra har inte det. Där tror jag en av skillnaderna ligger? Sedan är det ju så att om man köper någon så kallad ombyggnadssats, alltså man tar bort brytare och kondensatorn och sätter i lite elektronik i fördelaren, så baseras väl det i dom flesta fall på att man använder originalspolen. Om inget annat sägs i dokumentationen? Kollar man på 123 Ignitions sida så finns det ju information där, men den gäller ju då bara 123 Ignition där man byter hela fördelaren. (Man kan också använda den sidan till att läsa ut vad Bosch-originalfördelaren heter) Väljer man ett begagnat system från en Volvo, på skroten, så tar man ju med sig så mycket som möjligt ur donatorbilen, fördelaren, tändboxen, kablage och tändspolen. Då blir det ju enklast möjligt. Och jag kan inte årtalen exakt, men när det blev motortyp F (LH 2.2 LH 2.4) blev tändsystemen en integrerad del i motorns styrsystem. Så enligt mitt sätt att se, passar inte dom i en A-motortyp. (Den senare K-motorn vet jag inget om)

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]