Sida 1 av 2

Byte bakre bromsok 240 - kört fast! Skarva bromsrör?

Postat: sön 08 mar 2015, 12:45
av offwhite
På bakre bromsoket har någon smart tidigare ägare smort bromsbeläggens baksidor med kopparpasta, så bromsdamaskerna hade blivit som fnöske med ihopkärvade bromsok till följd.

Införskaffade mig ett nytt bromsok och skulle ge mig i kast med att byta, men självklart sitter bromsrörsnippeln som berget i gamla bromsoket. Kommer sannolikt inte få loss den med mindre än att jag kapar bromsröret.

Kan jag skarva bromsrör till bromsoket så jag slipper byta bromsrör hela vägen? Eller finns det någon bra skarvpunkt fram till bakre bromsoket så man inte behöver byta så mycket?

Re: Byte bakre bromsok 240 - kört fast! Skarva bromsrör?

Postat: sön 08 mar 2015, 12:58
av Amarace
Hela vägen? Är väl bara drygt en meter rör, jag skulle inte skarva då det är så kort bit.
Spraya med nån bra krypande rostlösning och använd bra verktyg så får du loss nippeln.

Re: Byte bakre bromsok 240 - kört fast! Skarva bromsrör?

Postat: sön 08 mar 2015, 13:19
av offwhite
Har provat WD40 utan resultat, men kanske måste låta det sitta i längre? Hur länge ska man låta det sitta innan man ger upp?

Har butanbrännare hemma, som jag tänkte jag kanske skulle kunna använda. Någon som har tips om hur man använder den bäst?

En tanke var att jag kunde köpa det här bromsröret och byta, men är inte risken att det är lika fastkärvat där bakre bromsröret börjar? http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... -AEV0440sv

Re: Byte bakre bromsok 240 - kört fast! Skarva bromsrör?

Postat: sön 08 mar 2015, 13:48
av Rådlös
Det finns riktig krypolja, http://www.vikabacken.se/omega-636-krypolja-150ml/58-0 Den är "snäppet värre" än WD-40 och 5-56. Försäljningsstället i länken vet jag inget om, men produkten borde finnas hos alla välsorterade järnhandlare, maskin och verktygsaffärer, bilprylvaruhus etc. etc.

Re: Byte bakre bromsok 240 - kört fast! Skarva bromsrör?

Postat: sön 08 mar 2015, 18:00
av offwhite
Okej, ska prova en sådan, och försöka mig på att använda butanbrännare om det inte ger med sig.

Det känns ju dumt att skruva fast rostiga skruvar och muttrar igen när jag väl fått loss dem. Vad ska jag ersätta dem med istället? Rostfria muttrar eller förszinkade?

Re: Byte bakre bromsok 240 - kört fast! Skarva bromsrör?

Postat: sön 08 mar 2015, 18:51
av Rådlös
Om du menar skruvar till bromsoken så skall du naturligtvis skaffa nya "originalskruvar". Visserligen är rostfritt starkt, men det är inte säkert att det är rätt styrka.
Ta och läs det här, kapitel 9 och 10. http://www.sweet16.se/?page_id=505
Då förstår du att du skall inte experimentera med några egna skruvar på ett bromsok. Det är din säkerhet att oken sitter kvar om du ställer dig på bromsen när t.ex en älg hoppar upp på vägen framför dig.

Re: Byte bakre bromsok 240 - kört fast! Skarva bromsrör?

Postat: sön 08 mar 2015, 20:23
av offwhite
Jag misstänkte att det var så, var kan jag köpa orginalskruvar?

Re: Byte bakre bromsok 240 - kört fast! Skarva bromsrör?

Postat: sön 08 mar 2015, 20:43
av Rådlös
Det finns ju ett flertal firmor som säljer Volvodelar.
http://www.cvi-automotive.se/
http://www.gcp.se/
http://www.motoroldies.se/ Kräver inloggning.
http://www.svis.se/ Kräver medlemskap i någon Volvoklubb för att man skall få handla.
http://www.veteranshop.se/
http://www.agenturaffaren.se/
http://www.vp-autoparts.com/

Re: Byte bakre bromsok 240 - kört fast! Skarva bromsrör?

Postat: mån 09 mar 2015, 19:53
av offwhite
Har jagat rätt på vad artikelnumret är via GPC:s katalog, men inte hittat någon butik som säljer skruvarna. Verkar röra sig om vanliga M10 bultar i olika längd. Får kolla någon verkstadsbutik om de har lämpliga bultar. Vill ju gärna ha flänsade bultar till bromsoket, men skulle det kunna gå med vanlig bult med bricka under, som jag låser med någon lätt locktite?

Re: Byte bakre bromsok 240 - kört fast! Skarva bromsrör?

Postat: mån 09 mar 2015, 21:18
av Amarace
Det är inte vanliga skruvar, jag har för mig dom är 10.9 eller 12.9 i hållfasthet.