Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ny vattenpump, kamrem , fläktremmar m.m så trodde Jag att den skulle bli tyst.(tanken var att gammla fläktremmarna som tjöt lite) Men icket.

En väldigt insatt sa att det troligen är ett vakkumfel. Men han provade med startgas och spraya utan någon framgång.

Dock såg Jag idag att det var en gummianslutning på Vakkumslangen som det var hål i och den förra ägaren försökt tejpa ihop men sprickan syns ändå. Så vart får man tag i ny sån gummi? Eller måste man byta hela slangen?

Volvo 240 B200k -85

Kom gärna med förslag vad som felet kan vara.

EDIT ; Biltemas tändstift och tändkablar, är det något att ha?!? Tänkte byta ut mina. Samt rotorn men dem sålde Bosch egna så den bör vara bra :D

Tackar! :)
ngk stift duger alldeles utmärkt.

du får försöka lokalisera tjutandet så fixar du en bättre beskrivning
har för mig att på b200k finns det många slangar.
hörs det när bilen står still med motorn igång?.
kan det vara den slangen som går till broms servo som e dålig?.

hasse
Joo kanske försöka få upp en film .

Nja vi kollade på vakkumslangen mellan bromsservon . Den såg bra ut.

Joo det är måånga vakkumslangar i dessa motorer..

Men någon som vet om man enbart kan byta gummit på dessa vakkumslangar? Eftersom en är lite skadad, tvivlar dock på att det är där felet är..

EDIT; BPR6ES NGK, är det dessa stift det ska vara i B200k? Tror det är Volvo Original i nu men känns onödigt dyrt med sånt.
Biltema säljer ett stetoskop. I och med att man har "proppar" i öronen när man har ett stetoskop, så stänger man ute många störande sidoljud. Om du sätter på dig stetoskopet kan du undersöka i stort sett varje liten enskild detalj i din jakt på ljudkällan. Det blir i princip bara det ljudet som du riktar stetoskopet mot som kommer fram till dina öron. Då har du lokaliserat felstället också.
Ja jäklars, jag hade ett tjutande på min. Trodde att det var turbon som var trasig. Men det var något annat, enkelt. Men jag kommer banne mig inte på vad det var. Flera år sedan. Ska se om jag kommer på vad det var, är ganska säker på att jag skrivit det här någonstans men man ska ju hitta det också...

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]