Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krill0
#941347
Var på återkontroll i dag och fick nedslag på handbroms ojämn verkan, höger 1,5 vänster 0,7.
Bromsarna tar annars jämnt.
Vad mer kan man göra än att spänna vajern?
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
#941360
Om det du skriver är värdena som är angivna på protokollet så borde du ha en anmärkning på ojämn bromsverkan på bakaxeln!
Om du såg att värdena på tavlan till bromsprovaren visade det du skrev, så har du inte ojämn p-bromsverkan utan otillräcklig verkan!
Om den som besiktade skrev att du har ojämn p-broms, så är det fel! Det finns nämligen ingen gräns för hur stor ojämnheten får vara - dock så måste det fungera på båda sidor!

Det som du isåfall skall göra för att förbättra p-bromsen är att ta av bromsok och bromsskivor för att kontrollera och ev. byta beläggen till p-bromsen.
Sedan justerar du in vajerlängden så det blir en reserv kvar av spakens rörelse.
av Krill0
#941374
Tack för svar! Här är värdena:

Bromsvärden:
Vänster fram: 2,0 Höger fram: 2,2
Vänster bak: 1,6 Höger bak: 1,6

Jag kan inte hitta vad gränsvärdena för handbromsen ska vara. Tyvärr så såg jag inte bromsprovaren...
av Arne
#941613
Handbromsen är ett helt annat system. Det sitter separate handbromsbackar. Demontera bromsok och bromsskivor, kola beläggen och se till att lederna från bromsvajern går lätt, är bromsbackarna I ba skick så smörj upp lederna och montera ihop allt igen. Ska du byta handbromsbackar så köp inte dessa på Biltema, dessa har dålig passform och du har kvar problemen. Tyvärr är detta en skitkonstruktion som Volvo har som kräver mycket underhåll.
av sicnarf
#941658
Det skulle vara jättemärkligt om dina höger och vänster handbromsbackar har slitits så ojämnt att du fick sån stor skillnad. Backarna slits ju nästan ingenting vid användning då bilen står stilla vid användning. Eller har du för vana att stanna bilen ibland med handbromsen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#941713
Det är förmodligen "excentern" i bromstrumman mellan backarna som rostat ihop. Då ligger handbromsen på lite och det kan slita på olika på backarna. Är det en 240 det gäller? Du skriver inte det, det kan vara bra att veta men jag gissar också att det är en 240 för 300 och 400 hade trumbroms bak på många modeller.
Det är inge fel på Biltemas bromsbackar till handbromsen, dom fungerar lika bra (eller dåligt) som alla andra. Felet är att det inte går att justera backarna. 140, tidiga 240 och 850 har en justering man kan använda, Annars kan man göra som jag gjort. Jag har svetsat i staget mellan backarna och filat ner svetsen så man precis får på trumman. Sedan funkar det kanon även med "dåliga" bromsbackar. Justeringar är lättare (och bättre) att använda för då kan man behålla samma fina bromsverkan hela livslängden på den bilen.

Mvh
Lennart
av Krill0
#941760
Hej

Det är en 245 -89, en automat. Jag använder aldrig handbromsen, så det är lite irriterande att få nedslag på det, men det ska ju fixas.
Det är alltså olika backar till färd- respektive parkeringsbroms?

PS Fick inget mail när tråden besvarades, därför blev jag lite sen att svara DS
Användarvisningsbild
av lennarte
#941795
Krill0 skrev:Det är en 245 -89, en automat. Jag använder aldrig handbromsen, så det är lite irriterande att få nedslag på det, men det ska ju fixas.Det är alltså olika backar till färd- respektive parkeringsbroms?
Hand och fotbroms är 2 helt olika system. som redan skrivits ovan har du skivbromsar bak med bromsok, belägg och bromsskiva som på vilken annan modern bil som helst. Inuti bromsskivan finns det en bromstrumma med bromsbackar. Fördelen med detta är att det är ett ganska enkelt och mycket hållbart system som fungerar bra om man använder det. Nackdelen är att det är lite jobbigt att komma åt det. du måste alltså plocka bort bromsskivorna, vilket betyder att du måste lossa på bromsoken och "hänga undan" dom. Sedan kan det vara lite "bökigt" att få bort skivorna om det är något som är fastrostat.

Mvh
Lennart
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]