Lånar/kompletterar tråden. Min 145a fick IG på parkbromsen. Sökte igenom detta forum på parkeringsbroms|handbroms. Jag hittade några bra trådar och goda tipps från bl.a. Lennart och Henke. Jag håller oxå med det trådinlägg som menade på att detta är en skitkonstruktion som Volvo
gjorde på 70-talet. Mina invändningar har varit: som parkbroms skall man använda bilens ordinarie bakbroms- då har man alltid friska bromsytor, Varför plockade man bort justeringen? (svar: för att få in bilar på Volvoverkstad och sälja nya backar), Banden lossar från backen och i värsta fall kilar fast sig ovanför den andra backen och låser hjulet eller bromshållaren pajar (Biltema har repsats). Banden lossar( läs rostar loss) enligt min erfarenhet fortast/oftast på Volvo original.
Jag hittade några Volvo justerskruvar, men alla var för klumpiga - går inte in i slitsen där dom skall ligga. Jag gjorde som lennart beskrivit - förlängde "staget"mellan backarna.
Justerskruvar som är för klumpiga.
Jag valde att hårdlöda istf svetsa - lättare fila ner mässing. Lade staget på en stor järnklump,rödglödjade och släppte ner en rejäl mässingsklump.
Filade ner till 60 mm. Original var 55mm.
Fick fila någon tiondel på ena sidan för att få på trumman/skivan. OBS! beläggen var ungefär halvslitna.
Blev kanonbra handbroms. Kollade som någon skrivit tidigare, lagom fart på grusväg och båda hjulen skall ge ungefär lika bromsspår.
Blir återbesök på bilprovningen i morgon.