Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krill0
#949490
lennarte skrev:vajer och excentern sitter inte ihop.

Mvh
Lennart
Ok, blir till att leta upp en sån då. Jag kunde inte hitta det på skruvat eller mekonomen. Kanske blir skroten då? Och så ska jag skaffa justeringar till backarna :-)-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#949498
En enkel gasolbrännare och sedan ordentligt med riktigt kopparfett medans den är lite varm, sedan funkar det igen.

Mvh
Lennart
av Krill0
#949525
Det var så jag gjorde... Fast jag hade inte gasolbrännare, utan varmluftpistol. Sen på med 5-56 och stålull och motionerade upp excentern, sen tvättade rent och så på med kopparpasta. Det var därför jag var så övertygad om att den skulle gå igenom besikningen sen, men det var då jag fick "ur funktion" på vänstern. :shock:
Användarvisningsbild
av lennarte
#949619
Som jag skrivit innan har jag svetsat staget mellan backarna när jag monterade dom nya. Då är det viktigt att alla justeringar är tillbaka så långt som möjligt så att excentern är så långt in som möjligt. Dels för att det blir bättre hävarm (starkare bromsverkan) och dels för att det blir mer justermån på "centraljusteringen". En annan lösning är som jag gjorde i våras när jag hade nere och smorde upp det. Jag klippte ut smala remsor av tunn mässingsplåt (bladmässing) och virade om några varv på staget. Det viktigaste är att justeringarna ska vara så långt tillbaka som möjligt och att det ska precis går att få på trummorna. Då blir det bäst bromsverkan. Det är inte mycket som behövs för att "fylla upp" avsaknaden av justeringar i trumman, men det är ju givetvis betydligt lättare med justeringarna.

Mvh
Lennart
av BGA
#1125110
Lånar/kompletterar tråden. Min 145a fick IG på parkbromsen. Sökte igenom detta forum på parkeringsbroms|handbroms. Jag hittade några bra trådar och goda tipps från bl.a. Lennart och Henke. Jag håller oxå med det trådinlägg som menade på att detta är en skitkonstruktion som Volvo
gjorde på 70-talet. Mina invändningar har varit: som parkbroms skall man använda bilens ordinarie bakbroms- då har man alltid friska bromsytor, Varför plockade man bort justeringen? (svar: för att få in bilar på Volvoverkstad och sälja nya backar), Banden lossar från backen och i värsta fall kilar fast sig ovanför den andra backen och låser hjulet eller bromshållaren pajar (Biltema har repsats). Banden lossar( läs rostar loss) enligt min erfarenhet fortast/oftast på Volvo original.

Jag hittade några Volvo justerskruvar, men alla var för klumpiga - går inte in i slitsen där dom skall ligga. Jag gjorde som lennart beskrivit - förlängde "staget"mellan backarna.
Bild
Justerskruvar som är för klumpiga.

Bild
Jag valde att hårdlöda istf svetsa - lättare fila ner mässing. Lade staget på en stor järnklump,rödglödjade och släppte ner en rejäl mässingsklump.

Bild
Filade ner till 60 mm. Original var 55mm.
Fick fila någon tiondel på ena sidan för att få på trumman/skivan. OBS! beläggen var ungefär halvslitna.
Blev kanonbra handbroms. Kollade som någon skrivit tidigare, lagom fart på grusväg och båda hjulen skall ge ungefär lika bromsspår.
Blir återbesök på bilprovningen i morgon.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1125135
BGA skrev: Sökte igenom detta forum på parkeringsbroms|handbroms. Jag hittade några bra trådar och goda tipps från bl.a. Lennart och Henke. Jag håller oxå med det trådinlägg som menade på att detta är en skitkonstruktion som Volvo gjorde på 70-talet.
Denna konstruktion kom redan i början på -60-talen (Grosse Mercedes). Om dom var först vet jag inte, men det var i det sammanhang jag stötte på det. Volvo började med det -66 (-67 års modell). Konstruktionen är ju enkel och (i mitt tycke) överlägsen (enkel och lättskruvad) konstruktionen med "skruvade" bromskolvar som kom på -70-talet (Saab 99 fram!!!!). Svindyrt att laga (ofta byta oken). Det fanns en hel del olika konstruktioner som "dök upp" på -60 -talet när det började bli mer allmänt med skivbroms bak. Jaguar hade det redan på -50 -talet, Alfa Romeo och Fiat var också tidiga. Ford Zephyr hade en lite udda konstruktion (förmodligen fler engelska lyxbilar hade den)
av BGA
#1125221
Du har bredare erfarenhet än jag Lennart. Jag tycker dom kunde behållt trummor bak under 70 - 90 talet. Håller med om att de självjusterande skruvade kolvarna var problem. Jag hade en Golf gti -86 med såna.Svindyra byte efter ca 10000 mil.
Hoppas du håller med om att det var dumt att ta bort den taggade justerskruven och att det är dålig kvalite att bandet rostar loss på 4-5 år som jag upplevt. Hände ju aldrig på PV eller Amazoner! Vid två tillfällen har det hänt mig att kompisar ringt mig och sagt: " här står jag och ena bakhjulet har låst sig". Jag har svarat " kör framåt-bakåt tills belägget smulats sönder sen kan ni köra vidare med dålig/ingen handbroms" tyvärr brast infästningen båda gånger och det blev dyra verkstadsräkningar. I båda fallen var det 4-5 år gamla V70.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1125292
Om jag inte minns helt fel så försvann justeringarna c:a -76 - -77. Alltså dom första 240 hade det + då alla 140. Sedan kom det tillbaka på 850 av någon anledning.
På frugans VW passat 1,8T -04 fick jag byta oken för 2 år sedan eftersom gummidamasken "krängde ur" spåret den sitter i, och det går inte att "pilla" tillbaka så året efter bytte jag oken, Då hade jag ändå haft isär och smort klossarna, skruvat in kolvarna och tryckt ut dom varje höst när jag lägger på vinterdäcken. Det blev c:a 14000 mil och 10 år. Dom ligger i en låda hemma i garaget med 2 packningssatser för e.v framtida arbetsbrist.
Att banden lossnade på PV och Amazon det har hänt, men det är lågmilare eller när det är mindre än 1 mm kvar. Att handbromsbanden lossnar beror helt och hållet på att rosten kryper in mellan band och back och "trycker" loss bandet. Det beror på fukten i luften inte "värms bort" eftersom handbromsbanden aldrig blir så varma som ju trumbromsbanden blir. Särskilt om det är fastrostade klossar och rostat fast t.ex i leden så det inte fungerar. Då blir det ju aldrig varmt.
av BGA
#1272784
lennarte : " Denna konstruktion kom redan i början på -60-talen (Grosse Mercedes)" Så rätt du har! När jag satt o kliade mig i huvet över min krångliga parkeringsbroms ringde en kompis som jag jobbade ihop med på Volvo under 60-talet. När jag nämnde vad jag gjorde, berättade han att han jobbade just med utvecklingen av denna broms. Han hade åkt ut till Philipssons ( Mercedes) i Möldal och köpt alla reservdelar till parkbromsen. Dessa ritades sedan av och användes i 140 -bilarna.

Nu till mitt problem. Jag har sökt på "handbroms/parkeringsbroms" och läst igenom alla inlägg men bara ett som var samma som mitt problem, men det blev inte klart hur han löste det.

V70-99. Bra o godkänd p-broms framåt, men absolut ingen bakåt o då menar jag ingen. Klarar ju besiktningen, men vill inte ha det så här - kan lätt hända en olycka.
Kollade ena sidan i dag o allt jag kunde se, var okey. Har justeranordning och beläggen helt okey. Tog inte av backarna så jag kollade inte expandern, men smorde upp den dem ordentligt för något år sedan.
I det liknande exemplet ovan fick TS förslaget att expandern var felvänd ( pilen i fel riktning). Kan det vara så för mig oxå?
Är ju lätt riva ner-montera bromsarna, men en stor fördel o ha en hint om vad jag skall kolla noga.
Tacksam föt tipps!

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]