Sida 1 av 2
bluddrar och tappar 1- 2 cyl kall motor värre
Postat: tis 30 dec 2014, 10:13
av Frrla
Den baksmall ordentligt imorse efter 3km och stannade nästan helt innan. Körde 70 på 4an eftersom den gick bättre på varv. När den fått upp värmen går den mycket bättre men vill inte helt och hållet på alla 4 hela tiden. Speciellt när man gasar på lite. Stiften har lite olika färger men ganska jämna endå. Gyllengul.
Har bytt nästan allt i tändning och bränsle. Spridare är inte bytt men sprutbilden ser lika bra ut på den som de andra 2 bilarna.
Kan de vara något problem med någon bränsle fördelare även fast jag gjorde rent och kontrollera i våras?
Gäller en B23e -84
Edit:
Det som nyligen ä bytt och kontrollerat:
Luftbälg
Rotor lock kablar stift spole motstånd
Kontrollerat kablage/kontakter efter glapp
Mätt hallgivare och justerat avstånd i fördelare
Ställt tändning igen
Kollat 0 på Kamremmen
Bränslefilter 500mil
Huvudpump 500mil tankpump ny
Begagnad styrtrycksventil
Rengjord bränslefördelare
Justeratde in tallrik i centrum + höjdledes
Kollat och bytt 2 tveksamma Spridare
Luftfilter och kontrollerat boxens funktioner
Startas efter läckage
Rengjord vevhusvent
Rengjord och kontrollerat generator å batteri
Begagnad och funktionstestad tilluftslide
Kontrollerat kallstartsventil efter läckage
Fyller på när jag kommer på mer :-P
Re: bluddrar och tappar 1- 2 cyl kall motor värre
Postat: tis 30 dec 2014, 10:31
av White
Hur ser tänddelar (rotor, fördelare, stift, tändkablar) ut? Fräscht och fint?
Re: bluddrar och tappar 1- 2 cyl kall motor värre
Postat: tis 30 dec 2014, 10:39
av Frrla
Ja iprincip allt sånt är bytt och provat från till andra bilen... :(
Re: bluddrar och tappar 1- 2 cyl kall motor värre
Postat: tis 30 dec 2014, 10:40
av White
Aha, okej! Får fundera ett tag...
Re: bluddrar och tappar 1- 2 cyl kall motor värre
Postat: tis 30 dec 2014, 11:26
av Frrla
Den har stabil tomgång på 900 när den är varm också men småmissar och har sig. Om man gasar till några gånger mot 3000 försvinner en cylinder sporadiskt men går bra när den över 3500.. Kompromiss säger 13,5 på alla 4
Re: bluddrar och tappar 1- 2 cyl kall motor värre
Postat: tis 30 dec 2014, 12:04
av lennarte
Luftspjället ligger inte emot och/eller kärvar "? Det ska ju kunna röra sig fritt. Just "smällar och sådant kan ju tyda på att den får för lite bensin. Bränsletryck, bränslefilter?? Någon skrev i en tidigare tråd att det inte var ovanligt att det sitter "F" pumpar i "E" motorer. "E" motorerna har ett högre tryck (c:a 5 kg) mot "F" motorns 3 kg, så en "F" pump kanske inte klarar dig "i längden".
Mvh
Lennart
Re: bluddrar och tappar 1- 2 cyl kall motor värre
Postat: tis 30 dec 2014, 12:42
av Frrla
Bytt båda pumparna själv så det är rätt där iaf....
Filter ca 500 mil.
Spjället är inte kollat nyligen men för 2 veckor sedan var det ok där. Kan ju kika igen.
Bränslemängd kollad och ger mer än de ska. Trycket är inte kollat. Så måste väll göra det...:s
Re: bluddrar och tappar 1- 2 cyl kall motor värre
Postat: tis 30 dec 2014, 15:26
av lennarte
http://i25.photobucket.com/albums/c58/j ... _dissy.gif
På bilden ser man ju skivan och armen den sitter på, sedan är där ju den korta armen med CO justerskruven på som sitter ledad på armen till skivan. Kan det hänt något där? har du "justerat ner" CO halten nyligen? Det hänger ihop så "stryper" blandningen på tomgången så "hänger" det med hela vägen. Det är många år sedan jag jobbade med detta så jag kan ha fel, men det brukar komma fler kommentarer om man skriver något felaktigt än om man skriver rätt :lol: Vlket i.o.f är bra. Hittade detta när jag "sökte runt"
http://tech.bentleypublishers.com/servl ... eshoot.JPG
Kanske kan vara till hjälp. Har "tittat" lite på det själv, och det kan vara något som jag skrivit. Sedan står det om warm Control pressure, det vet jag inte riktigt vad det är. Hjälpsystem vi varmstart, kanske? Hoppas det hjälper dig
Mvh
Lennart
Re: bluddrar och tappar 1- 2 cyl kall motor värre
Postat: tis 30 dec 2014, 17:39
av Frrla
Jag har justerat CO själv men drog då på mer bränsle och ströp försiktigt eftersom och provkörde.
Allt som allt hade jag ökat ca 1/4 varv. kontrollerade stiften och de såg ok ut i min mening.
Den gick bra i 2 dagar. sen har den stått 2 veckor tills imorse då jag skulle på jobbet...
Det jag kan få ut av diagrammet är:
Spridarfel
Systemtrycket (bränslepumparna?)
Systemtrycksventilen
Vad av dessa brukar ge sig tvärt?
Vad kan man se över eller "laga till" själv lite MacGyver så man vet, innan man börjar mata luftburken med hundra och eller tusenlappar ;)
Re: bluddrar och tappar 1- 2 cyl kall motor värre
Postat: tis 30 dec 2014, 20:09
av Frrla
Jag har förmodligen fel systemtryck eftersom spridarhål varken låter eller öppnar när man rör på mängdskivan och tändning på.
Är det utstansade styrtrycksventilen då?