Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den baksmall ordentligt imorse efter 3km och stannade nästan helt innan. Körde 70 på 4an eftersom den gick bättre på varv. När den fått upp värmen går den mycket bättre men vill inte helt och hållet på alla 4 hela tiden. Speciellt när man gasar på lite. Stiften har lite olika färger men ganska jämna endå. Gyllengul.

Har bytt nästan allt i tändning och bränsle. Spridare är inte bytt men sprutbilden ser lika bra ut på den som de andra 2 bilarna.

Kan de vara något problem med någon bränsle fördelare även fast jag gjorde rent och kontrollera i våras?

Gäller en B23e -84

Edit:
Det som nyligen ä bytt och kontrollerat:
Luftbälg
Rotor lock kablar stift spole motstånd
Kontrollerat kablage/kontakter efter glapp
Mätt hallgivare och justerat avstånd i fördelare
Ställt tändning igen
Kollat 0 på Kamremmen
Bränslefilter 500mil
Huvudpump 500mil tankpump ny
Begagnad styrtrycksventil
Rengjord bränslefördelare
Justeratde in tallrik i centrum + höjdledes
Kollat och bytt 2 tveksamma Spridare
Luftfilter och kontrollerat boxens funktioner
Startas efter läckage
Rengjord vevhusvent
Rengjord och kontrollerat generator å batteri
Begagnad och funktionstestad tilluftslide
Kontrollerat kallstartsventil efter läckage

Fyller på när jag kommer på mer :-P
Senast redigerad av 4 Frrla, redigerad totalt 0 gång.
Luftspjället ligger inte emot och/eller kärvar "? Det ska ju kunna röra sig fritt. Just "smällar och sådant kan ju tyda på att den får för lite bensin. Bränsletryck, bränslefilter?? Någon skrev i en tidigare tråd att det inte var ovanligt att det sitter "F" pumpar i "E" motorer. "E" motorerna har ett högre tryck (c:a 5 kg) mot "F" motorns 3 kg, så en "F" pump kanske inte klarar dig "i längden".

Mvh
Lennart
Bytt båda pumparna själv så det är rätt där iaf....
Filter ca 500 mil.
Spjället är inte kollat nyligen men för 2 veckor sedan var det ok där. Kan ju kika igen.
Bränslemängd kollad och ger mer än de ska. Trycket är inte kollat. Så måste väll göra det...:s
http://i25.photobucket.com/albums/c58/j ... _dissy.gif
På bilden ser man ju skivan och armen den sitter på, sedan är där ju den korta armen med CO justerskruven på som sitter ledad på armen till skivan. Kan det hänt något där? har du "justerat ner" CO halten nyligen? Det hänger ihop så "stryper" blandningen på tomgången så "hänger" det med hela vägen. Det är många år sedan jag jobbade med detta så jag kan ha fel, men det brukar komma fler kommentarer om man skriver något felaktigt än om man skriver rätt :lol: Vlket i.o.f är bra. Hittade detta när jag "sökte runt"
http://tech.bentleypublishers.com/servl ... eshoot.JPG
Kanske kan vara till hjälp. Har "tittat" lite på det själv, och det kan vara något som jag skrivit. Sedan står det om warm Control pressure, det vet jag inte riktigt vad det är. Hjälpsystem vi varmstart, kanske? Hoppas det hjälper dig

Mvh
Lennart
Jag har justerat CO själv men drog då på mer bränsle och ströp försiktigt eftersom och provkörde.
Allt som allt hade jag ökat ca 1/4 varv. kontrollerade stiften och de såg ok ut i min mening.
Den gick bra i 2 dagar. sen har den stått 2 veckor tills imorse då jag skulle på jobbet...

Det jag kan få ut av diagrammet är:
Spridarfel
Systemtrycket (bränslepumparna?)
Systemtrycksventilen

Vad av dessa brukar ge sig tvärt?
Vad kan man se över eller "laga till" själv lite MacGyver så man vet, innan man börjar mata luftburken med hundra och eller tusenlappar ;)
Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]

Ingen med någon idé?

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]