Laddningsproblem deluxe - Volvo 245 GL 1992 Classic
Postat: mån 29 dec 2014, 13:24
Hej alla glada. Bilen är en Volvo 245 Gl Classic 1992a med B230FX motor
Skulle vrida igång bilen igår och batteriet var stendött vilket inte har hänt sen jag skaffade bilen för 3 år sedan.
Drog fram laddaren och boostade igång bilen som startade direkt (som vanligt) sen fick den stå i 15-20 minuter för att bli varm och ladda upp sig.
Kopplade sedan in en stereo som är samma som jag kört med innan.
Redo och klar skulle jag åka iväg och startar stereon och musiken börjar hacka så jag vrider bara ner volymen och tänker det är väl hack i skivan.
Tycker att det lyser lite dåligt om lysena när jag åker iväg men tänker det laddar väl upp sig så blir det nog bra tillslut.
Efter 400-500m börjar torkarna att gå långsamt och instrumentbelysningen lysa svagare och jag bestämmer mig för att vända och åka hem igen.
På vägen tillbaka så börjar bilen att gå sämre och sämre och det är knappt att jag tar mig hem.
Väl hemma låter jag den stå på tomgång och kollar med multimetern och ser att det pendlar runt 11.50 till 12v på tomgång och rasar ner till 3-4 såfort man gasar lite.
Idag for jag in till stan och köpte ett nytt batteri och kopplade in och då startar inte bilen. Drar fram varmluftpistolen och värmer upp startmotorn och snart så är bilen igång utan problem.
Kopplar in multimetern igen och den står på 12.50 på tomgång (utan lysen/fläkt). Gasar på litegrann och den sjunker ner till 11v ungefär.
Sen ser jag hur voltantalet börjar att stiga sakta från 12.50 så ökar den 0.1 per 3 sekunder ungefär.
Efter 5-10 minuter så är voltantalet uppe på 14.20 ungefär och när jag gasar på då så sjunker den inte längre utan ökar med någon tiondel.
Bestämmer mig för att provköra bilen och drar igång fläkten på 1an och lyset och kör 2-3 mil och sedan hem igen. ( Går som en klocka)
Stänger då av lyset och fläkten och kopplar in multimetern och den visar 12.30 och likadant nu att den stiger sakta uppåt.
När man slår på bara tändningen så lyser laddningslampan men den lyser inte annars när bilen är igång.
VAD ÄR PROBLEMET???????
Skulle vrida igång bilen igår och batteriet var stendött vilket inte har hänt sen jag skaffade bilen för 3 år sedan.
Drog fram laddaren och boostade igång bilen som startade direkt (som vanligt) sen fick den stå i 15-20 minuter för att bli varm och ladda upp sig.
Kopplade sedan in en stereo som är samma som jag kört med innan.
Redo och klar skulle jag åka iväg och startar stereon och musiken börjar hacka så jag vrider bara ner volymen och tänker det är väl hack i skivan.
Tycker att det lyser lite dåligt om lysena när jag åker iväg men tänker det laddar väl upp sig så blir det nog bra tillslut.
Efter 400-500m börjar torkarna att gå långsamt och instrumentbelysningen lysa svagare och jag bestämmer mig för att vända och åka hem igen.
På vägen tillbaka så börjar bilen att gå sämre och sämre och det är knappt att jag tar mig hem.
Väl hemma låter jag den stå på tomgång och kollar med multimetern och ser att det pendlar runt 11.50 till 12v på tomgång och rasar ner till 3-4 såfort man gasar lite.
Idag for jag in till stan och köpte ett nytt batteri och kopplade in och då startar inte bilen. Drar fram varmluftpistolen och värmer upp startmotorn och snart så är bilen igång utan problem.
Kopplar in multimetern igen och den står på 12.50 på tomgång (utan lysen/fläkt). Gasar på litegrann och den sjunker ner till 11v ungefär.
Sen ser jag hur voltantalet börjar att stiga sakta från 12.50 så ökar den 0.1 per 3 sekunder ungefär.
Efter 5-10 minuter så är voltantalet uppe på 14.20 ungefär och när jag gasar på då så sjunker den inte längre utan ökar med någon tiondel.
Bestämmer mig för att provköra bilen och drar igång fläkten på 1an och lyset och kör 2-3 mil och sedan hem igen. ( Går som en klocka)
Stänger då av lyset och fläkten och kopplar in multimetern och den visar 12.30 och likadant nu att den stiger sakta uppåt.
När man slår på bara tändningen så lyser laddningslampan men den lyser inte annars när bilen är igång.
VAD ÄR PROBLEMET???????