Sida 1 av 1

Vitrök, vad göra

Postat: mån 29 dec 2014, 09:38
av offwhite
Jag har troligtvis trasig topplockspackning i bilen, 10-15 sekunder efter att jag startat bilen så kommer det rejält med vit rök ur avgasröret. Den går inte på alla cylindrar förrän den blivit riktigt varm heller.
Har kollat oljelocket och där är inte mycket vitt, tror det lilla man kan se kommer av kondens, tror inte det kommer in vätska i oljan.
I expansionskärlet bubblar det inte, konstigt nog, inte heller oljefilm syns där.
Tror att den drar kylarvätska också, men har faktiskt inte kört så mycket sedan den började ryka att jag märkt något, vad skulle röken annars kunna bero på?

Iallafall, jag har inte möjlighet att byta topplockspackning själv, vad ska jag göra? Vad kommer en mekaniker ta för jobbet? Borde byta kamrem i samma veva, eftersom jag inte vet hur gammal den är. Antar det inte blir större skillnad på arbetskostnaden eftersom den ändå ska av när toppen ska ner.

Någon som har tips och idéer? Finns det någon billig volvomek i uppsalatrakten som ni kan tipsa om? Jag vill inte skrota en bil som ändå är såpass fin bara för en trasig topplockspackning...

Re: Vitrök, vad göra

Postat: mån 29 dec 2014, 09:52
av White
Att den vitryker vid den här årstiden är annars inte ovanligt, bildas en hel del kondens i avgassystemet.

Re: Vitrök, vad göra

Postat: mån 29 dec 2014, 10:26
av lennarte
offwhite skrev:Jag har troligtvis trasig topplockspackning i bilen, 10-15 sekunder efter att jag startat bilen så kommer det rejält med vit rök ur avgasröret. Den går inte på alla cylindrar förrän den blivit riktigt varm heller.
Detta kan tyda på att det "träcker ner" små mängder vatten i en cylinder när bilen står en längre tid. Då går motorn inte på den cylindern förrän vattner "torkat ut". Om du fortsätter att köra med den så kommer läckan att bli större och i värsta fall blir det så mycket vatten i cylindern att startmotorn inte orkar "dra runt" motorn. Det går ju inte att komprimera vatten. Kolla i expansionskärlet när motorn är riktigt varm. Nivån ska vara konstant. rör den sig upp och ner kan det vara små luftbubblor från kompressionstrycket som "rör sig" i kylsystemet. Om du fyller expansionskärlet ända upp till kanten är det lättare att se. Om packningen är trasig rinner vattnet helt plötsligt över för att sekunden efter försvinna ner i kärlet. Det brukar kunna lukta avgaser om vattnet också.

Mvh
Lennart

Re: Vitrök, vad göra

Postat: mån 29 dec 2014, 15:36
av offwhite
Tack för tipset Lennart! Ska kolla det nästa gång jag är vid bilen.