Sida 1 av 1

plana eller inte plana är frågan :)

Postat: tis 04 nov 2014, 22:55
av Frrla
motorn har gått 17 000 mil varav 20 mil senaste 6 åren (GLT -84). har inte byts någon olja eller kylarvatten på jag vet inte hur länge. kan detta vara skäl nog för toppackningen att börja läcka?

I vilket fall så har jag inte kört den speciellt hårt och imorse när den startade så gick den ca 1 km innan den började hacka och gå illa. sen gav den upp och stannade på 30 sträcka. efter någon minut igen så startade den och gick bra någon minut igen innan den började krångla. körde sista biten hem ca 2 kilometer.
exp kärlet var tomt men det fanns lite vatten kvar i övre slangen.
den vart aldrig överhettad enligt mätaren och med tanke på hur lite den kördes så tror jag inte den han bli så varm.

har tagit loss toppen nu och det såg inte bra ut någonstans. efter rengöring och noga ögonkontrollmätning ser allt bra ut.
räcker det att byta packningen eller måste man plana den nu? slipper helst om man säger så..

Re: plana eller inte plana är frågan :)

Postat: tis 04 nov 2014, 23:09
av Rådlös
Det brukliga är ju att lägga en stållinjal (på högkant) över ytan för att se om det glipar någonstans. Det finns mått för godkänt eller inte, men dom kan inte jag.
Men planingen gör du väl ändå inte själv? Den som gör det borde väl veta vad som gäller?

En sak till som kan vara bra att känna till. Rostskyddsmedlet som finns i glykolen har en begränsad livslängd till två år. Så bli inte förvånad om du hittar fler rostskador i motorn.

Re: plana eller inte plana är frågan :)

Postat: fre 07 nov 2014, 11:01
av Frrla
4:an hade 2 ringar i cylinderloppet som var rostigti. Syndes att det runnit in på undersidan av packningen på avgassidan. Drog dit ny packning bara och satte ihop igen. Den verkar hålla tätt. Honade även cylinderloppet lite lätt. ;)