Sida 1 av 2
Problem med växel/koppling - 440 GLT
Postat: tis 28 okt 2014, 10:18
av StorLyxigRundresande
Plötsligt kunde jag ej växla, fick inte i en växel... kändes som att kopplingen ej tog, (men gick väldigt lätt att trycka ner... lättare än vanligt, om jag inte minns fel) och växlarna gick då ej att få i.. Men om jag stängde av motorn tog kopplingen och det fungerade bra att växla.. Provade då att starta och stänga av motorn några gånger, och gick igenom växlarna avstängd och med motorn igång. Fungerade då bara när motorn var avstängd, som tidigare. Förutom 4:an och 2:an var hyfsat lätta att få i när motorn var igång. Annars slirade och väsnades varje växel... Hade typiskt nog lite soppa i bilen.. passade på att tanka som bara var några 100m bort, åkte dit på 2:an. Några minuter senare, efter några samtal så satte jag mig i bilen igen. Då fungerade allt bra igen... körde några kvarter... sen hem.
PS. Har tyckt att att backen har slirat lite, lite, lite, men väldigt sällan förut, nu när jag tänker på det. Men kanske inte kopplat ur ordentligt.
Någon som har någon ide om vad detta kan vara för fel? och HUR kunde det rätta till sig.
Volvo GLT = Volvon (verkar) Göra Lagningen Tsjälv....
Re: Problem med växel/koppling - 440 GLT
Postat: tis 28 okt 2014, 17:42
av vetten
Om du kör i ca 40 km/h på fyran och trampar gasen i botten så hör du om den slirar på lamellerna, varvet ökar men inte hastigheten, en normal ska öka i hastighet i gärna takt med varvet. Tar kopplingen långt upp eller långt ner?
Re: Problem med växel/koppling - 440 GLT
Postat: tis 28 okt 2014, 19:33
av MeduzaOhls
Är det en koppling med vajer eller hydraul?
Re: Problem med växel/koppling - 440 GLT
Postat: tis 28 okt 2014, 19:42
av rid54
Låter som pedalen inte påverkar tryckplattan. Om det är hydraulmanövrerad koppling finns ju en del att kolla (vätska, läckage etc). Är det vajer så kollar man den. Att växlarna går i när motorn står still beror ju på att kopplingshylsorna i växellådan kan föras fram o ch tillbaka utan att de tar i roterande delar; att det inte går när motorn är igång beror på att synkroniseringarna håller emot. Tar man i så skorrar det, skulle jag tro; undvik våld det blir bara värre.
Re: Problem med växel/koppling - 440 GLT
Postat: tis 28 okt 2014, 19:45
av vetten
Det är väl vajer på 400-serien
Re: Problem med växel/koppling - 440 GLT
Postat: tis 28 okt 2014, 19:54
av rid54
vetten skrev:Det är väl vajer på 400-serien
OK, kolla infästning, pedalspel och att kopplingsgaffeln inte är böjd/sprucken. I värsta fall är väl tryckplattan (solfjädern) dålig....
Re: Problem med växel/koppling - 440 GLT
Postat: ons 29 okt 2014, 18:05
av StorLyxigRundresande
Tack för svar! jag ska prova och kika mer, återkommer med uppdateringar
Re: Problem med växel/koppling - 440 GLT
Postat: tor 30 okt 2014, 10:05
av StorLyxigRundresande
vetten skrev:Om du kör i ca 40 km/h på fyran och trampar gasen i botten så hör du om den slirar på lamellerna, varvet ökar men inte hastigheten, en normal ska öka i hastighet i gärna takt med varvet. Tar kopplingen långt upp eller långt ner?
Tack för test tips

Nu har jag provat, tycker den ökar hastigheten bra och i takt med varvet. Koppling tar bara när den är den är helt nere i golvet ;)
Re: Problem med växel/koppling - 440 GLT
Postat: tor 30 okt 2014, 10:59
av vetten
Ok det går att spänna vajern där den sitter ihakad i kopplingsgaffeln, lyft på huven så ser du säkert var jag menar. Kopplingen ska varken ta för långt ner eller för långt upp.
Re: Problem med växel/koppling - 440 GLT
Postat: tor 30 okt 2014, 23:20
av StorLyxigRundresande
vetten skrev:Ok det går att spänna vajern där den sitter ihakad i kopplingsgaffeln, lyft på huven så ser du säkert var jag menar. Kopplingen ska varken ta för långt ner eller för långt upp.
Tack igen vetten, har nu spänt. Behöver inte trycka hela vägen ner nu, med den gnislar hörde vi, för att se var den satt. när jag tittade ner medans vi kopplade ur. Är väl aldrig bra om något gnislar... Inte så högt men hörs väl när huven är öppen