Sida 1 av 1

Bensinfilter

Postat: ons 27 sep 2006, 23:06
av cytex
Hej är det backventil när man ska bytta bensinfilter? Inte så roligt att få massa bensin över sig hehe. Det gäller en volvo 240 88 BF230 motor

Postat: ons 27 sep 2006, 23:46
av Dobermann
Koppla ur pumpen å starta motorn så blir det mindre spill

Postat: tor 28 sep 2006, 07:13
av Addekarlsson
Eller köp slangtänger på biltema, som låser slangarna, så soppan inte rinner. Fungerar utmärkt vid bromsrenoveringar oxå. :D

Mvh/ Adde

Postat: lör 30 sep 2006, 01:50
av Hasse63
Ta bort säkringen till bränsle pumpen och försök starta. Att klämma slangen hjälper ju inte, trycket är ju kvar ändå när man lossar filtret.

Postat: lör 30 sep 2006, 17:44
av cytex
Okej ta bort säkringen till pumpen måste vara det enklaste tack för alla svar!

Postat: ons 04 okt 2006, 20:01
av Caffis
O för ¤//////)#"¤¤¤%#% köp INTE ett pirat filter,köp på volvo och se till att du får med nya koppar tätnigar. jag gorde det misstaget EN gång för här är det tryck! mitt gick inte att få tätt, så då drog man lite till o lite till o så skryngla det i hop sig som en gammal ölburk.....Paff var man genomsur av soppa mysigt verre` Lär så länge man lever..

Postat: ons 04 okt 2006, 23:58
av Dobermann
Caffis skrev:O för ¤//////)#"¤¤¤%#% köp INTE ett pirat filter,köp på volvo och se till att du får med nya koppar tätnigar. jag gorde det misstaget EN gång för här är det tryck! mitt gick inte att få tätt, så då drog man lite till o lite till o så skryngla det i hop sig som en gammal ölburk.....Paff var man genomsur av soppa mysigt verre` Lär så länge man lever..
Inödfall så kan man glödga koppar tätningarna, så blir dom mjuka igen och tätar bra

Postat: lör 07 okt 2006, 16:07
av cytex
Hehe jo det var **** vilket tryck det var ganska jobbigt det där med att få koppar tätningarna rätt gick säkert åt 2l bensin :) Men nu funkar allt som det ska och bilen gå mycket jämnare än förut kanske inte så konstigt med tanke på att det ran massor av "svart" bensin ut från det gamla filtret.