Sida 1 av 1

volvo 360 1988 2.0 B200F (Koppla elfläkt)

Postat: tor 21 aug 2014, 15:00
av zuxztah
Hejsan äger en volvo 360 och fick nyligen för mig att byta till elfläkt då ljudet från den mekaniska fläkten låter illa!. Nu har jag tänkt mig att koppla den med direktström till en tempgivare som sedan aktiverar ett relä och till sist fläkten.
Men när jag kopplar givaren till reläet på (jord) så vägrar den att sparka igång den? Om man kopplar ur givaren och blindar kablarna så drar de igång men inte med givaren. Min gissning är att tempgivaren har för hög resistans för att få reläet att sluta kretsen hur ska jag bära mig åt?
Mvh

Re: volvo 360 1988 2.0 B200F (Koppla elfläkt)

Postat: tor 21 aug 2014, 15:12
av Arne
Kolla givaren i kokande vatten med en termometer nerstucken och kolla vid vilken temperatur den sluter. Då ser du om den fungerar.

Re: volvo 360 1988 2.0 B200F (Koppla elfläkt)

Postat: tor 21 aug 2014, 15:27
av zuxztah
Har gjort precis det.. har kopplat upp kretsen med ett bormaskinsbatteri och en lampa istället för fläkten och kokat från ca 30grader till 100grader och resistansen i själva tempgivaren går inte under 600ohm från 1800ohm och det verkar vara för mycket för att reläet skall sluta kretsen?

Re: volvo 360 1988 2.0 B200F (Koppla elfläkt)

Postat: tor 21 aug 2014, 15:28
av zuxztah
givaren är precis ny köpt på mekonomen tidigare idag inklusive relä och kablage :wink:

Re: volvo 360 1988 2.0 B200F (Koppla elfläkt)

Postat: tor 21 aug 2014, 16:09
av Rådlös
Vilken typ av givare har du?

Jag skulle nog satsa på en sådan här termostat i stället: http://www.kartalotomasyon.com.tr/60C-N ... -8371.html

Detta är bara ett bildexempel som jag tog från Google. Naturligtvis måste man välja rätt bryt- och slutningstemperatur, men en sådan här är ju digital. Det vill säga att antingen är den öppen och har oändligt motstånd eller också är den sluten och har noll ohm. Den här typen av termostater finns i en mängd utföranden så någon måste passa ditt projekt.

Och om inte jag har förstått fel, så är det just den här typen av termostater på dom bilar som har elfläktar i original.

Re: volvo 360 1988 2.0 B200F (Koppla elfläkt)

Postat: tor 21 aug 2014, 17:51
av zuxztah
Sidan du länkade fick jag inte fram något vettigt på. Men du menar (bimetall givare) elektronisk?

Re: volvo 360 1988 2.0 B200F (Koppla elfläkt)

Postat: tor 21 aug 2014, 20:01
av Rådlös
Njaääee, jag menar sådana här:
Bild

Det här från en sida på internet (Turkisk ? Jag förstog inte språket) Men det är ju en vanligt förekommande typ av termostater. Dom finns i en uppsjö av olika värden. En på bilden har ju t.o.m justeringsmöjlighet. Dom är som sagt digitala. Antingen leder dom inte någon ström, eller så leder dom fullt ut. Allt beroende på vilket temperaturområde dom är avsedda för.
Du hittar säkert ett passande exemplar på t.ex ELFA. Dom är ingen lågprisbutik, men dom har det mesta. Och har man väl kommit in i sökandet så kanske man hittar dom billiga någon annan stans också.

Måttet på en sådan här är ca 15 - 20 mm i diameter på själva termostathuset. Sedan tillkommer ju fästöron och flatstift.

En viktig upplysning: Om du hittar något på ELFA så tillkommer alltid moms på deras priser.

Re: volvo 360 1988 2.0 B200F (Koppla elfläkt)

Postat: tor 21 aug 2014, 21:22
av zuxztah
Tack för hjälpen :wink: blev till att beställa en justerbar fläktstyrning från Mr Tuning (http://www.mrtuning.se/p/universal-4391 ... g-529.html) då skall systemet fungera klokt efteråt.

Missuppfattade nog typen av givare som du nämnde, har hela tiden trott att det skulle vara tempgivare när det skulle vara termostatgivare :wink: