Sida 1 av 1

240 -88a ingen gnista ingen bensin

Postat: tis 08 jul 2014, 15:23
av wsurfer
Hej!

Bilen har gått bra, men en morgon ville den inte starta.
Den har LH2.2 Chrysler tändsystem

1 har kollat säkring och kontakt vid batteri
2 byglat kontakt hallgivare, inget gnista
3 +15 på tändspole 12v
4 kopplat bort jord på tändspole och kontrollerat gnista genom att jorda manuellt , fick gnista
5 mätt spänning på Chrysler ICU blå kabel och fick 0,78 volt. Vet inte vilken spänning det ska vara.
6 rengjord div kontakter
7 mätt spänning kontakt hallgivare kontakt 1 och 3 med tändning påslagen, ingen spänning

Vill helst slippa köpa delar på måfå.
Är det troligt att Chrysler-modulen är kass? Går det att kolla eländet på något sätt?

Tack på förhand!
Thomas

PS Jag lovar att posta lösning, för det finns många trådar men få lösningar

Re: 240 -88a ingen gnista ingen bensin

Postat: ons 09 jul 2014, 21:34
av Hilmer
Kolla bränslepumpsrelä och spridarrelät efter kallöddningar, inte direkt ovanligt!
Klassiska fel som kan komma plötsligt, men om det är just detta i ditt fall kan jag ju inte svära på, men det kostar ju inget att kolla ;)

Re: 240 -88a ingen gnista ingen bensin

Postat: tor 10 jul 2014, 11:21
av wsurfer
Hej!

Har inget spridare (matas via bränslepumpsreläet tydligen)
Frågan är ju om ett trasigt bränslepumpsrelä även kan vara orsaken till att jag inte har gnista?

//Thomas

Re: 240 -88a ingen gnista ingen bensin

Postat: tor 10 jul 2014, 16:46
av Hilmer
Får inte bränslepumpsrelät signal om att motorn snurrar/går så skickar det inte på nåt bränsle heller.
Exakt hur den får signal på en lh2.2 kan jag dock inte svara på, men det brukliga är ju tändspolen.

Re: 240 -88a ingen gnista ingen bensin

Postat: tor 10 jul 2014, 19:07
av wsurfer
Vet någon hur många volt det ska vara på stift 3 på hallgivarekontakten med tillslagen tändning. Hittade ett felsökningsschema och där står "Not 12v lamp dim" men frågan är ju hur många volt som är ok. jag får ca 0.8 volt.

Om det är tillräckligt så är alltså hallgivaren kass.

Re: 240 -88a ingen gnista ingen bensin

Postat: mån 14 jul 2014, 22:54
av Frrla
hallgivaren död = 0 soppa och gnista.
men det kan ju såklart vara relät också. men de är ju lätt att kontrollera om ett sånt felar eller inte.

Re: 240 -88a ingen gnista ingen bensin

Postat: mån 06 okt 2014, 09:49
av wsurfer
Nu är den fixad :-)

Chrysler-boxen fick spänning men alldeles för lite. Den ena blå kabel från 15+ på tändspolen var nästan helt av, men gav knappt 1 volt till ECU.

/Thomas