Sida 1 av 1

Lufta bromsarna efter B - slang byte fram H/V sida

Postat: lör 05 jul 2014, 23:19
av maccus
Hej

Jag lämnade in min bil (Volvo 240GL årsmodell 1988) på verkstad över dagen för B - slang byte (inga ABS bromsar) & vekstads killen luftade enbart framhjulens 6 st nipplar efter B - slangs bytet & bak behövs inte luftas sa han......eftersom att bara slangarna fram bytes men den förklaringen känns lite fel......så vad är normalt vid ett sånt jobb ?? ska inte samtliga 8 st nipplar luftas i en speciell nummer ordning både fram & bak på bilen oavsett om man bara behöver byta dom 2 B - slangarna på ett framhjul el på båda hjulen.......jag vill bara ha lite kalla fakta innan jag går & klagar på måndag fm

Tackar på förhand

Re: Lufta bromsarna efter B - slang byte fram H/V sida

Postat: mån 07 jul 2014, 00:01
av gubbstrutt
känns pedalen bra o alla bromsar tar jämt och bra?.

hasse

Re: Lufta bromsarna efter B - slang byte fram H/V sida

Postat: mån 07 jul 2014, 03:12
av maccus
Pedalen sjunker neråt sakta & bromsen känns svampig den klassiska symtomen för luft i något av broms systemets rör......tidigare så va bromsarna 110% okej & bra stum & hård

Re: Lufta bromsarna efter B - slang byte fram H/V sida

Postat: mån 07 jul 2014, 11:06
av gubbstrutt
maccus skrev:Pedalen sjunker neråt sakta & bromsen känns svampig den klassiska symtomen för luft i något av broms systemets rör......tidigare så va bromsarna 110% okej & bra stum & hård
jag alltid torskat på och lufta runt om när jag tex bytt slangar fram.
i vilken ordning man luftar kommer jag inte i håg tyvär
men det kan du goggla fram. jag vill minnas att hade jag gjort nått fram lufta jag fram först sen bak o tvärt om det var nog inte rätt men det funka.
innan jag lossa nått satte jag en bräda mellan pedal o sätet så bromsen var nere under mek jobbet. en broms luftare från biltema är bra att ha.
gamla huvudbroms cylindrar gillar inte att bli tryckta i botten kan då börja läcka när de hamnar utanför sitt vanliga arbetsområde.
om det var jag skulle jag åka tillbaka o säga att han får fixa det här,

Med vänlig hälsning hasse.

Re: Lufta bromsarna efter B - slang byte fram H/V sida

Postat: mån 07 jul 2014, 13:08
av Rådlös
Utan att vara någon bromsexpert på något sätt, men jag har läst mig till att man börjar alltid med det hjulet som är längst bort. Alltså längsta bromsrören. Sedan tar man nr 2 och så vidare inåt huvudcylindern.
Så har jag läst och det låter logiskt, tycker jag.

Re: Lufta bromsarna efter B - slang byte fram H/V sida

Postat: ons 09 jul 2014, 21:28
av Hilmer
Svaret på din fråga beror helt på hur arbetet utförts, om man t ex ser till att bromspedalen är nedtryckt (med en planka/kvast eller liknande) under bytet så räcker det att lufta de ok man har varit på. Men eftersom du tycker att pedalen inte känns bra så har dom nog inte fått det riktigt rätt.
När man luftar 240 så börjar man längst bort ifrån huvudbromscylindern och fortsätter framåt.

Re: Lufta bromsarna efter B - slang byte fram H/V sida

Postat: tor 10 jul 2014, 05:45
av maccus
här är ett bra schema för att lufta bromsarna bilden är lånad av Hilmer
Bromsluftnings schema volvo 240.JPG
Bromsluftnings schema volvo 240.JPG (50.65 KiB) Visad 827 gånger