Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har problem med den elektriska överväxeln på en Volvo 245 79 års modell !
Den fungerar när oljan är kall i växellådan men när man har kört ett tag och lägger ur överväxeln och ska lägga in den igen så börjar bilen vibrera och man får gasa på och öka farten så kan den hoppa in igen om man har tur.

Är det någon som har någon aning om vad det kan vara ?

//Tomas
Där är knapp i växelspaken på denna också, eller? Kolla först om lampan för OD tänds i instrumentet. Tänds den när du trycker på knappen är felet efter relät, alltså växellådan (dåligt med/gammal olja). Om du lyssnar under bilen ska du höra att det klickar i solenoiden (en cylinder, c:a 12cm lång) som sitter på vänster sida bak på växellådan. Det sitter 2 kablar i bakkant på den, en från relät och en som är skruvad i växellådan. Kolla att dom sitter fast och inte är ärgade. Lyser inte lampan är felet i manövreringen till eller själva relät (relät är ett vanligt fel). Relät är olika beroende på årsmodell och modell på växellådan, men ofta kan man "ta isär" och löda om det (kallödningar), har gjort det på min 745-a. Där fungerade det ungefär som du beskriver. Det sitter en kontakt i växellåds locket (högt upp på höger sida, som styr att du bara kan lägga i OD när 4-ans växel är ilagd) som jordkabeln från relät sitter i. Där kan det också ärga i, liksom kopplingarna vid växelspaken (på undersidan vid växellådan)

Mvh
Lennart
vlm skrev:Har problem med den elektriska överväxeln på en Volvo 245 79 års modell !
Den fungerar när oljan är kall i växellådan men när man har kört ett tag och lägger ur överväxeln och ska lägga in den igen så börjar bilen vibrera och man får gasa på och öka farten så kan den hoppa in igen om man har tur.

Är det någon som har någon aning om vad det kan vara ?

//Tomas
jag hade exakt samma grej som du en gång då reka de mig på volvo att tömma ur och skölja ur atf oljan fick byta olja ett par ggr
sen vart det bra i mitt fall jag talade om för volvo snubben att jag redan kollat elen. oljan de reka var mobil 1 helsyntet viskositeten minns jag ej men det vet nog tex Lennart. testa det Lennart sagt ovan först.

hasse
Det är inte ett elektriskt fel, töm oljan ur lådan och ta loss kåpan under overdriven samt ta loss dom tre pluncharna o byt tätningarna däri o rengör filter, fyll med ny olja sedan (atf typ f/g), garanterat bra overdrive sedan.
Sen sitter inget relä och strömmen går direkt via knappen och genom brytaren o locket ner till solenoiden, på 80 o äldre, skjutknapp för reglering.
Amarace skrev:Det är inte ett elektriskt fel, töm oljan ur lådan och ta loss kåpan under overdriven samt ta loss dom tre pluncharna o byt tätningarna däri o rengör filter, fyll med ny olja sedan (atf typ f/g), garanterat bra overdrive sedan.
aha tätningar det var nog därför volvo reka mig att byta till mobil 1 i lådan det var tjuge år sen.
filtret sa de att jag skulle göra rent men inget om tätningar det borde de vetat o talat om för mig.
minns nu att jag hade tryckknapp och relä.
min bil var en 80a som var helt ombyggd till 84 GLT o nyare låda och spak.

hasse.
Amarace skrev:Sen sitter inget relä och strömmen går direkt via knappen och genom brytaren o locket ner till solenoiden, på 80 o äldre, skjutknapp för reglering.
Är du alldeles säker på detta? T.o.m Amazonen och 140 hade relä som jordades i kontakten på växellådan när du har 4-ans växel i. Enklare relä, men ändå ett relä.
Amarace skrev:ta loss dom tre pluncharna o byt tätningarna däri o rengör filter
Jag gjorde så på min 745-a när lådan strulade, Volvo hade ingenting att erbjuda, inga packningar, inte o-ringar, inte ens dimensionen på dom. Jag fick "improvisera" men fick inte "igång" den igen. Köpte en beg. låda. Den "gamla" hade "börja morra" på dom lägre växlarna också, så jag ville inte lägga för mycket tid på den.

Mvh
Lennart
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]