Sida 1 av 1

Hjullager

Postat: lör 16 sep 2006, 16:13
av flopp
Är det svårt att byta hjullager själv, bak?

-94 med ABS

Postat: lör 16 sep 2006, 19:02
av vetten
Fram eller bak :?:

vetten

Postat: lör 16 sep 2006, 23:16
av flopp
bak

Postat: sön 17 sep 2006, 11:05
av vetten
Bakhjulslagren på en -94 med abs är ganska lätt att byta :) du kan köpa dom på biltema för c:a 400:-/st dom sitter monterade i kompletta nav, så vad du behöver göra är att montera bort hjul, bromsklossar och bromsskivan (sitter med en liten skruv) sen är det bara att lossa centrummuttern och dra ut hela navet och sätta dit det nya samt montera tillbaka resten :) obs att du behöver inte lyfta bort bromsoket utan bara öppna det så mycket det går och avlägsna klossarna sen går det att lirka ut bromsskivan, lite trångt men det går, har själv gjort det ett antal gånger, om du har Haynes repbok så har du lite nytta av den men det brukar lösa sej när du ser hela konstruktionen :???: du behöver inte vara orolig för biltemas grejor i det här fallet eftersom det dom gånger jag köpt nav och lager där fått SKF-lager alltå samma som volvo orginal :wink: så ut och meka så fixar du det :lol:

vetten

Postat: sön 17 sep 2006, 16:22
av flopp
tackar, ska prova i veckan, återkommer med svar.

Vet du, någon, om det är lätt att byta fram?

Jag vet inte om lagret är sönder fram eller bak, ska testa bak först.

Postat: sön 17 sep 2006, 16:53
av vetten
Framhjulslagren är det lite knepigare med :( dels har du ju drivaxlarna där sen är det ett lager som du måste pressa ut och i, klart att det går att göra själv om man har rätt verktyg och är noga så att inget kommer snett vid ipressningen av det nya lagret :shock: jag har inte gjort det själv på 400-serien eftersom jag tycker det är lite för krångligt :???: bytte båda fram på min frus 440 till besiktningen i år och fick tag på en verkstad som gjorde jobbet för 800:- plus nya lager och då satte han i nya bromsklossar samtidigt :) men ett bra tips är att om du inte har Haynes rep.handbok till 400-serien är att köpa den om du tänker meka själv. Om du hissar upp bilen och snurrar på hjulet så brukar man kunna höra vilket lager som är slut eftersom det maler en hel del i det trasiga, sen brukar man ju kunna känna glappet om man vickar på hjulet, så upp med bilen först och vicka och lyssna så att du inte byter nåt som inte behövs :wink:

vetten

Postat: lör 14 okt 2006, 16:01
av flopp
Så nu har jag bytt, det var verkligen enkelt, 5 skruvar sen var det klart.

Dock passade inte hålet som håller bromsskivan på plats med det gick ändå

Postat: tor 27 dec 2007, 09:43
av twist3d
Någon som vet om Biltemas hjullager passar på en Volvo 440 96:a? Står bara 86-95 årsmodell i deras katalog.

Eric