Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Holmgreen
Tjena, har en 82as 240 med m46 låda som jag vill byta mot en m47. Har en 84as donator bil som det sitter en m47a i, passar den rakt över med hastighetsmätarvajern osv? Tar såklart drivaxlarna från den med.
Tacksam för snabba svar:)
av Arne
M47 lådan är en sämre låda som inte håller lika bra. Det går att byta rakt av om du även tar med mellanxeln från donatorbilen, men jag tror du måste byta hastighetsmätarvajer, förutsatt att M47:an kommer från en 240.
Varför ska du byta drivaxlarna?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ja det passar rakt av om donatorbilen är en 240.
Drivaxlarna behöver du inte byta, kanske du menar kardanaxeln?
Hastighetsmätarkabeln behöver du inte byta, räcker att släppa ett av fästena i motorrummet t ex för att kunna få fram sista biten som saknas.
Och nej, man kan inte rakt av säga att M47 är en sämre låda det beror helt på hur exemplaren är skötta.
Själv föredrar jag M47 för att dels slippa sliret med överväxeln och dels för att M47an rullar lättare vilket bara är positivt i en standardbil.
av Holmgreen
Amen tack då vet jag, gick lite fort igår när jag skrev, donatorbilen är en 240 och menade såklart kardan/mellanaxeln inte drivaxlarna.
Vet att m47an är lite svagare men vill slippa all tjafs med ODen, sen måst den väl ändå hålla för en b230e?
Men det här med hastighetsmätarvajern.. Går inte det? Alla säger ju olika..
Användarvisningsbild
av Hilmer
Holmgreen skrev:Amen tack då vet jag, gick lite fort igår när jag skrev, donatorbilen är en 240 och menade såklart kardan/mellanaxeln inte drivaxlarna.
Vet att m47an är lite svagare men vill slippa all tjafs med ODen, sen måst den väl ändå hålla för en b230e?
Men det här med hastighetsmätarvajern.. Går inte det? Alla säger ju olika..
Det är bara längden på wiren som skiljer, men den kommer att räcka ifall du släpper ett av fästena i motorrummet som jag skrev tidigare. Det handlar ju trots allt inte om mer än nån decimeter.
Anslutningen mot lådan är den samma oavsett låda, däremot skiljer det vid mätarhuset men det är ju inte detta det gäller nu ;)

Och ja den kommer att hålla för din B230E, anledningen till att en växellåda stryker med är vridmomentet och det är ofta treans växel som går först. Sen kan man alltid misshandla en låda till haveri, men då spelar det ju ingen roll vad för lådan man har för det hade gått åt skogen i alla fall.
av Arne
Av någon anledning valde Volvo M46 till B 23E & B 230E motorerna, det var för att den tidiga M47:an inte höll måttet, men det är klart kör du väldigt försiktigt så kanske den håller ett tag.
Användarvisningsbild
av Frrla
Arne: du har säkert helt rätt. Inte direkt bästa lådan. självklart är rådet som du säger. kör med vett så håller den nog utan problem skulle jag säga.

Själv har jag bara lyckats pajja en m47 låda. de va på en svettsdiffad förgasar-turbo å svinkörning en hel sommar på helgdagskvällarna, nere på övergivna asfaltsplaner och avstängda skogsvägar...
Användarvisningsbild
av Hilmer
Min erfarenhet säger att det inte kommer att bli några problem!
Ett exempel är att jag körde ett tag med B21ETIC med 1,2bars laddtryck (går inte in på mer spec här), här sänktes två automatlådor och ett par M46or innan M47an monterades, den lät förvisso illa om lagren efter ett tag (den hade ju trots allt gått 32000mil så att den lät lite illa har jag full förståelse för) men inget haveri som med de andra.
Lådan satt sedan kvar när min uppretade B23E monterades och kördes dagligen med karateväxlingar under några år, det var växelförare mm som gav upp på lådan och som gjorde att jag senare bytte låda igen, men som sagt inget haveri på själva lådan.
av mange240
Hilmer skrev:Min erfarenhet säger att det inte kommer att bli några problem!
Ett exempel är att jag körde ett tag med B21ETIC med 1,2bars laddtryck (går inte in på mer spec här), här sänktes två automatlådor och ett par M46or innan M47an monterades, den lät förvisso illa om lagren efter ett tag (den hade ju trots allt gått 32000mil så att den lät lite illa har jag full förståelse för) men inget haveri som med de andra.
Lådan satt sedan kvar när min uppretade B23E monterades och kördes dagligen med karateväxlingar under några år, det var växelförare mm som gav upp på lådan och som gjorde att jag senare bytte låda igen, men som sagt inget haveri på själva lådan.
Har också svårt att förstå varför dessa lådor har så dåligt rykte, medans m46orna verkar hyllas med sin krånglande overdrive. En standard 240 från 82 knäcker inte en m47 oprovocerat.

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.