Sida 1 av 2

240 88:a. Förpump går alltid

Postat: lör 31 maj 2014, 21:05
av Forsland
Bilen har normalt startat inom 3 sekunder. Nu startar den inte alls.

Den har ibland haft startproblem vid varm motor. Kuren har varit, vänta 15 - 30 minuter, sedan har den varit lättstartad igen,

Bränslepumpen (den under) har låtit en del, som det sprutar-vätska-ljud. Så en väldigt varm dag i maj slutade bilen starta.

Det visade sig att tank-pumpen var död. Den är nu bytt. Jag ska byta pumpar och filter och har än så länge bara bytt tankpumpen. Den går konstant. Även då tändningen är avslagen. Relä till bränslepump är nytt. tank-pumpen började surra när jag kopplade ihop kontakten i skuffen. Är det någon som har ideer om vad som kan vara fel.

Jag tror själv att det är så att tank-pumpen varit död och att bilen gått ändå och att det låtit mycket om huvudpumpen för att den fått jobba hårdare. Men tank-pumpen ska väl stoppa när man stängt motorn?

Huvudpumpen börjar låta då man vrider om startnyckeln.

Tacksam för svar
Forsland

Re: 240 88:a. Förpump går alltid

Postat: lör 31 maj 2014, 23:28
av Forsland
Jag har rotat lite i elsystemet bland säkringarna. Enligt texten i locket ska tank-pumpen sitta på säkring 4 och huvudpumpen på säkring 6. Men det finns ingenting på säkring 4. Två tjocka röda in - ut på samt gul/röd ut 6.

Det sitter säkring i 4, men inga trådar in - ut. Allt verkar gå på säkring 6. Men varför stannar huvudpumpen men tankpumpen fortsätter gå med båda pumparna på 6?

Visstfan... måste ut och rycka kontakten till tank-pumpen.

Re: 240 88:a. Förpump går alltid

Postat: mån 02 jun 2014, 18:54
av MeduzaOhls
Jag brukar alltid dra nya kablar om nogonting skiter sig. Skulle gissa att för-pumpen brändes pågrund av detta problem. Min polare hadde liknande problem och han drog nya kablar till pumpen.

Re: 240 88:a. Förpump går alltid

Postat: tor 05 jun 2014, 10:57
av Forsland
Jag tänkte dra nya kablar. Hur är det draget? In till säkring - Till relä - till pump?

Och visst är det väl dubbla bryt-funktioner i reläet?

87/2 och 30 är stiften till huvudpumpen. Vilka är stiften till den andra brytfunktionen.

Re: 240 88:a. Förpump går alltid

Postat: mån 23 jun 2014, 21:56
av mercury-50
Har jag samma problem? Reläet ovanför handsfacket var skitvarmt har bytt men startar inte . Reläet är den till bensinpumpen?

Re: 240 88:a. Förpump går alltid

Postat: lör 05 jul 2014, 01:05
av Forsland
Forsland skrev:Jag har rotat lite i elsystemet bland säkringarna. Enligt texten i locket ska tank-pumpen sitta på säkring 4 och huvudpumpen på säkring 6. Men det finns ingenting på säkring 4. Två tjocka röda in - ut på samt gul/röd ut 6.

Det sitter säkring i 4, men inga trådar in - ut. Allt verkar gå på säkring 6. Men varför stannar huvudpumpen men tankpumpen fortsätter gå med båda pumparna på 6?

Visstfan... måste ut och rycka kontakten till tank-pumpen.

Nu är jag igång och skruvar igen. Jag försöker baklänges-konstruera tändsystemet.

Problemet.
bilen startar inte. Gnista finns. Inga styrpulser till spridarna.
Tank-pumpen går konstant. Huvudpumpen går igång på läge I på nyckeln. (och II, III).
Tankpumpen ska gå på säkring 4. Huvutpump på säkring 6.
Det går inga trådar till eller från säkring 4. Båda pumparna går på säkring 6.

Jag har mätt upp kontaktstycket på tändningslåset och det verkar OK.
Nu undrar jag hur bränslepumprelä och styrbox bör vara kopplat.

Det är två reläer i samma burk. Är det så att man kopplar 15 från tändningslåset till ett av reläerna som slår på styrboxen och det andra reläet som sköter bränslepumparna.

Eller kan någon upplysa hur man ska koppla, och kanske hur många kvadrat ledning man kan behöva?

Och så kanske man behöver fråga var man kan hämta +12V in till säkring 4.

Re: 240 88:a. Förpump går alltid

Postat: lör 05 jul 2014, 09:43
av Rådlös
Det låter på din beskrivning som att du helt saknar ett kopplingsschema eller någon annan dokumentation? Att gissa och koppla på måfå eller efter något svävande skriftligt tips på ett forum kan resultera i att du eldar upp hela bilen. :shock: :???: :evil:
Börja med att leta upp ett schema som gäller för just din bil. Sedan kan du koppla så som det skall vara kopplat, som tillverkaren har tänkt sig från början.
Du frågar också efter kabelarea. Tag RK 1,5 kvadrat. Den är avsedd för max 10 Ampere. Större strömmar än så är väl inte aktuella? Det är bara dumsnålt att gå ner i kabelarea när det handlar om ett par meter kabel. Skulle man bygga hundratusen bilar så kanske man kan räkna på att det blir några kronor billigare att använda 1,0 kvadrat , eller 0,75 kvadrat på vissa ställen där det passar sig. Men på en (1) bil är det inget att snåla med. Och till 1,5 kvadrat använder man röda kabelskor.

Re: 240 88:a. Förpump går alltid

Postat: lör 05 jul 2014, 20:24
av Forsland
Rådlös skrev:Det låter på din beskrivning som att du helt saknar ett kopplingsschema eller någon annan dokumentation? Att gissa och koppla på måfå eller efter något svävande skriftligt tips på ett forum kan resultera i att du eldar upp hela bilen. :shock: :???: :evil:
Börja med att leta upp ett schema som gäller för just din bil. Sedan kan du koppla så som det skall vara kopplat, som tillverkaren har tänkt sig från början.
Du frågar också efter kabelarea. Tag RK 1,5 kvadrat. Den är avsedd för max 10 Ampere. Större strömmar än så är väl inte aktuella? Det är bara dumsnålt att gå ner i kabelarea när det handlar om ett par meter kabel. Skulle man bygga hundratusen bilar så kanske man kan räkna på att det blir några kronor billigare att använda 1,0 kvadrat , eller 0,75 kvadrat på vissa ställen där det passar sig. Men på en (1) bil är det inget att snåla med. Och till 1,5 kvadrat använder man röda kabelskor.

Jag har ett schema att gå efter. Har hittat sex olika varianter. Det här är det som stämmer bäst.

Locket till säkringsdosan säger tank-pump på säkring 4. Huvudpump på säkring 6.

Säkring 4 har säkring sittande men inga trådar ut/in. Inget är kopplat.


MIN FRÅGA:
Hur fungerar elförsörjningen till insprutningssystemet

Schemat säger IGN-SW till 18 på styrbox. Tråd går även till relä, stift med diod. IGN-SW är det stift 15.

Och så reläet, RED Fuse 6. Är det Batteriet, genom säkring in till relä?

Och Schemat säger Spridarna mot relä, en tråd till Lambda-sond, en tråd till Idle-solenoid går en tråd till Säkring 4.

Schemat säger att båda pumparna går till säkring 4. Gnd---(tankpump)---fuse 4. Gnd---(H-Pump)--- fuse 4. Skulle det vara Batteri-> säkring-> pump så skulle pumparna alltid vara på.

Får systemet sin sin ström från Fuse 6 och tråden till säkring 4 vid reläsidan på spridarna, lambda, Idle-sol. går till säkring 4 och vidare till pumparna?

Alltså. 15, tändningslås till 18 Styrbox. Drar Relä. Kopplar in Batteri -> Fuse 6 -> Spridare, Lambda, Fuse4 -> pumparna.

Ingen skulle vara gladare än jag med rätt elschema till rätt bil.

Re: 240 88:a. Förpump går alltid

Postat: lör 05 jul 2014, 22:38
av Amarace
Leta rätt på ett schema som är till din bil, utländska kan vara på ett annat vis. Det finns ETT schema som är till din bil, det är det du ska gå efter, inget annat.
På ett schema är det draget för varenda kabel, var dom ska gå, färg och dimension, det du skriver är ju nån beskrivning bara?

Nu vet jag inte hur det ska vara på din bil, men det brukar vara en matning till relä sen ut till pumpar via säkring

Re: 240 88:a. Förpump går alltid

Postat: sön 06 jul 2014, 02:35
av Forsland
Jag har just varit och rotat i elsystemet och lokaliserat tamparna till pumparna. Huvudpumpen satt på säkring till kupéfläkt och och tankpump på säkring till huvudpump.

Motorn har fungerat och dragit ca 0,8L milen. Så slutade den fungera och jag har försökt byta relä och styrenhet men har inte rört några kablar. Nya huvudpumpen från Biltema visade sig ha kortslutning och blev het som fan och så blixtrade det som ett tomtebloss när pumpen kom emot karossen. Det var då jag lade märke till att det inte var något draget till säkring 4. Och så rök säkringen till kupéfläkten. Det fick ju förklaring i kväll när jag hittade kabeln till huvudpumpen där. Spännande provkörning. Tankpumpen levererade in i en het gnistrande huvudpump.

Det här schemat säger att båda bränslepumparna ska gå på säkring 4. säkringslocket säger tankpump på 4 och huvudpump på 6.

IGN-SW -> styrbox 18 -> (diod-stift)relä. Slår på strömmen från säkring 6 -> ut i gulröd +> huvudpump
+-> säkring 4-> tankpump
Då stämmer schemat nästan till 100%.

Nu fattas bara strömmen från säkring 6 som ska komma ut från reläet i en gulröd tråd, Borta vid säkringarna alltså.