Sida 1 av 1

240 rostbehandling

Postat: tor 14 sep 2006, 16:32
av Rollon
Hej

jag har hört att 740 är rostskydds behandlade efter 88 och undrar om det aven stämmer för 240

Rostskyddsbehandling

Postat: tor 14 sep 2006, 17:57
av Rådlös
Min 245 -92 är galvaniserad upp till halva höjden ~ till kromlisten. Jag vill minnas att detta kom på ett flertal modeller vid den tiden?

Re: Rostskyddsbehandling

Postat: fre 15 sep 2006, 12:17
av Rollon
Rådlös skrev:Min 245 -92 är galvaniserad upp till halva höjden ~ till kromlisten. Jag vill minnas att detta kom på ett flertal modeller vid den tiden?
skulle tro det. jag har hittat en 240 -88 som jag är intresserad av och jag vill gärna ha den rostskydds behandlad efter som jag har en 740 -87 som inte är det och det fanns en del rost kan jag säga :lol:

Postat: tor 05 okt 2006, 10:35
av c.weidemann
Vår 245 -88 (20 000 mil) är ganska fri från rost. Jag vet inte i vilken utsträckning karossens delar är (el)förzinkade.
När vi köpte den ca 1990 var det första vi gjorde att låta den rostskyddsbehandla (nära 3000 kr - mycket pengar då)
Sedan dess kryper jag under den och killar den på utsatta ställen på magen med tectyl - en gång om året - tyvärr bara med pensel
Rostskyddet tenderar att slitas ut / rosten komma vid domkraftsfästen, balkarna för kardanaxeln, länkarmar för hjulupphängning fram o bak och en del plåtar under bagagerummet. Bromsrören inte att förglömma.

Nästan alla de bilar familjen ägt såldes/skrotades eftersom rosten blev övermäktig efter 17-22 års drift, trots rostskyddsbehandlingar. Undantagen var Fiat500C (1952) en söt liten bil som praktiskt taget saknade värme och vars motor uppgavs slut efter 3000 mil (!) och en Ford Taunus som blev slö och rostig efter 10 år eftersom första ägarn struntat i rostskyddet.

Med andra ord: Även om karossen delvis är elförsinkad så bör man kolla upp rostskyddet. Om man vill ha bilen i uppåt 25 år.

Har någon tips på en bra rostskyddspruta med slang som kan användas inuti balkar? Helst elektrisk - saknar kompressor. Men grannens kompressor utan spruta kan jag kanske låna

Postat: tor 05 okt 2006, 11:34
av anp
Frågan är hur mycket man behöver spruta invändigt i balkar egentligen?
Min erfarenhet är att de bilar som rostat så pass att de måste lagas, rostat utifrån.
Så egentligen borde det ju räcka med en sprayburk eller handpumpdriven rostskyddsspruta, för att behandla hålrummen.
Det viktiga är väl att all synlig, yttre plåt, framförallt på utsatta ställen. Är skyddad med någon tjockflytande rostskyddsolja.

Min -90 245 är tämligen rostfri under och utvändigt, lackskador undantagna på dörrar mm. Mne då jag i helgen tog bort stötfångaren och draget bak, såg jag att hela plåten under bakluckelisten var väldigt anfrätt av rost :(

Postat: sön 08 okt 2006, 12:28
av Caffis
Kompressor är nog ett måste och en bra plats att vara på. Biltemas sprutor använder vi och är ganska ok Fick tag på gammal båttecktyl (sånt man använer till komersiella fartyg i botten mot saltvatten på plåt) tunnade ut det med linolja så att det gick att spruta det med 9kgs tryck. Hittade man ett hål i en balk mitt under bilen o blåste på uta %/¤///¤##. såg man hur det rök lite överalt fram. Efter tre år nu när man kommer till besiktng brukar dom säga : UUuu den här var fin under...Himla kul. vi får se hur länge det håller Resept. 1del linolja 1del Tecktyl (gärna något som står emot salt vatten) till första sprutnigen det skall vara tunnt så att det kommer i alla sprickor osv sedan så tjockt det bara går att spruta för att täcka Maskera och täck hela bilen Kladdighets varnig utfärdas gammal overol som tejpas i armar och ben och naturligtvis använder man mask.

Postat: mån 16 okt 2006, 14:54
av c.weidemann
Tack för tipset på receptet mm!

- Såg idag en 244-84 som var mycket fräsch - det finns inte många fräscha här på västkusten. När jag frågade ägaren vem som gjort rostsyddsbehanlingarna fick jag svaret Göte pettersson, Säve. (Saknar egen erfarenhet av den verkstaden)