Sida 1 av 1

Ryckig gång, B23E

Postat: fre 16 maj 2014, 12:11
av Jonasemz
Jag har renoverat en B23E (sitter i min 240 GLT -81) och bytt det mesta, känns det som (se nedan). Trots allt jag bytt eller renoverat går den inte riktigt hundra. Felet är att den ger små ryck då man ligger på jämn gas, det märks mest då du ligger på en jämn och fin väg i 60-80 km/tim. Vid acceleration däremot svarar den direkt och är i övrigt hur pigg som helst, motorn har för övrigt endast gått drygt 15 000 mil. Är det någon som har någon idé om vad jag kan prova för att lösa problemet?

Följande är bytt/renoverat (säkert är det något som jag glömt)
• Topplocket renoverat
• Alla vakuumslangar bytta
• Ny vakuumklocka på fördelaren
• Nytt fördelarlock, ny rotor, nya tändkablar
• Ny styrtrycksventil
• Kallstarten kontrollerad
• Ny tillsatsluftslid inkl.slangar
• Nya tändkablar, tändstift
• Ny termotidgivare
• Rengjord luftmassemätare
• Nya spridare och o-ringar
• Insuget rengjort och ny insugningspackning ditsatt
• Rengjort Puls-Air systemet och nya packningar ditsatta
• Nya EGR-rör
• Kollat EGR-ventilen (dock ej ny)

Re: Ryckig gång, B23E

Postat: fre 16 maj 2014, 13:36
av Rådlös
Jag förmodar att du har ett K-jet insprutningssystem? Du kanske redan har all nödvändig dokumentation för K-jet? Om du inte har det så finns den här sidan: http://www.k-jet.org/ En Amerikansk sida som refererar rätt mycket till Volvo. Men systemet fanns ju i flera andra märken så dom uppmärksammas också.

Re: Ryckig gång, B23E

Postat: fre 16 maj 2014, 17:11
av Jonasemz
Tack för tipset, men jag har kollat en hel del skriftlig dokumentation och länkar. Ett tips som jag fått är att byta EGR'en som ibland verkar kunna leva sitt egna liv så jag tror att jag börjar där.

Re: Ryckig gång, B23E

Postat: lör 24 maj 2014, 14:15
av Henke3
efter EGR ventilen skall du nog kolla bränsletrycken, låter som du har för högt styrtryck = lågt CO vid konstantfart
om du kör mycket landsväg, stannar och plockar ur ett stift bör det vara ganska vitt om det är bränsle som saknas.
Jag har åtgärdat en handfull k-jet bilar med justering av styrtrycket just för symptom som dina.

Du skriver heller inget om fördelaren, har du kollat att cenrifugaltändkurvan är korrekt?
Vacuumdosan ger rätt höjning vid rätt undertryck?