Bromsar beter sig underligt. 240 -88
Postat: ons 07 maj 2014, 20:20
Hej.
Det hela började med att jag skulle byta belägg runt om. När jag kom till höger ok bak, satt yttre kolven bomfast och det gick inte att få den att röra sig en millimeter ens med den största polygripen. Skitsamma, tänkte jag. Får byta ok någon dag. Så jag stoppade, dumt nog, i ett nytt belägg på innersidan och ett gammalt på yttersidan. Det resulterade såklart i att höger bakbroms låg an ganska ordentligt, men försökte köra loss det med några tvärnitar. Det gick inte och tyvärr fortsatte jag istället för att sätta tillbaka de gamla. Efter en stund tändes varningslampan för bromskrets ur funktion. Åkte direkt till returbilen och plockade av ett friskt ok som monterades ganska direkt. Det var historien om ett korkat misstag. Nu kommer vi till dagens läge:
Allt var frid och fröjd första milen efter bytet. Varningslampan var släckt och bromsarna bet bra. Sedan tändes varningslampan, för att sedan igen släckas ett tag dagen efter. Sådär har den hållt på fram tills för ett par dagar sedan då den har förblivit tänd. Bilen beter sig också lite skumt vid inbromsning ibland, speciellt i högre hastigheter. Det liksom vibrerar och drar, men bara ibland. Det var också alldeles för mycket vätska i efter klossbytet, så det var ett övertryck och pös lite när jag tog av locket. Överflödet har jag sugit ur. Nu har jag visserligen inte luftat efter att jag bytte oket, har aldrig behövt göra det innan när jag bytt bak och haft "ändan uppe i luften", Men det känns som att det vore för enkelt för denna typ av fel. Bromsen tar nästan direkt och känns inte svampig. Möjligtvis sjunker den lååångsamt, samt att det kanske känns som det "bubblar lite i pedalen" eller hur jag ska uttrycka det...
Kan det vara så enkelt att jag bara har fått in lite luft, eller tippar ni på något annat också? Självklart ska det luftas, men har inte riktigt tid och kunskap till att göra det själv.
Har jag kokt bromsvätskan?
Mucho irriterande är det i alla fall.
Hoppas någon orkar läsa allt
Mvh Vix
Det hela började med att jag skulle byta belägg runt om. När jag kom till höger ok bak, satt yttre kolven bomfast och det gick inte att få den att röra sig en millimeter ens med den största polygripen. Skitsamma, tänkte jag. Får byta ok någon dag. Så jag stoppade, dumt nog, i ett nytt belägg på innersidan och ett gammalt på yttersidan. Det resulterade såklart i att höger bakbroms låg an ganska ordentligt, men försökte köra loss det med några tvärnitar. Det gick inte och tyvärr fortsatte jag istället för att sätta tillbaka de gamla. Efter en stund tändes varningslampan för bromskrets ur funktion. Åkte direkt till returbilen och plockade av ett friskt ok som monterades ganska direkt. Det var historien om ett korkat misstag. Nu kommer vi till dagens läge:
Allt var frid och fröjd första milen efter bytet. Varningslampan var släckt och bromsarna bet bra. Sedan tändes varningslampan, för att sedan igen släckas ett tag dagen efter. Sådär har den hållt på fram tills för ett par dagar sedan då den har förblivit tänd. Bilen beter sig också lite skumt vid inbromsning ibland, speciellt i högre hastigheter. Det liksom vibrerar och drar, men bara ibland. Det var också alldeles för mycket vätska i efter klossbytet, så det var ett övertryck och pös lite när jag tog av locket. Överflödet har jag sugit ur. Nu har jag visserligen inte luftat efter att jag bytte oket, har aldrig behövt göra det innan när jag bytt bak och haft "ändan uppe i luften", Men det känns som att det vore för enkelt för denna typ av fel. Bromsen tar nästan direkt och känns inte svampig. Möjligtvis sjunker den lååångsamt, samt att det kanske känns som det "bubblar lite i pedalen" eller hur jag ska uttrycka det...
Kan det vara så enkelt att jag bara har fått in lite luft, eller tippar ni på något annat också? Självklart ska det luftas, men har inte riktigt tid och kunskap till att göra det själv.
Har jag kokt bromsvätskan?
Mucho irriterande är det i alla fall.
Hoppas någon orkar läsa allt

Mvh Vix