Sida 1 av 3
spikar oavsett tändläge.
Postat: tor 24 apr 2014, 21:22
av Frrla
har köpt lampa och ställt tändningen på 10 grader som den skall vara på. + - 2
den gnäller mest när den är varm och när man seg-gasar på lägre varv.
har provat ge på mer bränsle då den gick lite snålt innan.
den spikar värre nu på 10 grader än när jag hade den på 8 som jag ställt via hörsel.
har frächt bränsle -95 i den. har nästa full tank.
Bilen är helt original 33.600 mil GLT -84 b23e...
Re: spikar oavsett tändläge.
Postat: tor 24 apr 2014, 21:39
av gubbstrutt
Frrla skrev:har köpt lampa och ställt tändningen på 10 grader som den skall vara på. + - 2
den gnäller mest när den är varm och när man seg-gasar på lägre varv.
har provat ge på mer bränsle då den gick lite snålt innan.
den spikar värre nu på 10 grader än när jag hade den på 8 som jag ställt via hörsel.
har frächt bränsle -95 i den. har nästa full tank.
Bilen är helt original 33.600 mil GLT -84 b23e...
hade samma bekymmer med en 82a b23a brytarspetsmodellen spika hur jag än gjorde det
var fjädrarna till vikterna i fördelaren som var gamla o slappa gör så att vikterna slår ut för fort o det spikar.
hör/kolla efter du vet/ om du har vikter i din fördelare har du det så är det möjlit det är ovanstående
köp nya apassade till just din bil om så är fallet. hörde även nått om spesiella hårdare fjädrar för husvagns dragning förr lär göra bilen tröttare.
kan ha fel här men ska inte din ha 98 oktan i tanken.
förutsätter att du har rätt stift i motorn.
lycka till Med vänlig hälsning gubbstrutt
Re: spikar oavsett tändläge.
Postat: fre 25 apr 2014, 19:53
av Frrla
Det är rätt stift :)
Den spikade inte när jag köpte den. Den började när jag kört ca 300 mil med den några månader efter köpet.... Kan väll inte påstå att jag kör jättesnällt heller, men är ingen buse på vägarna.
Antar att saker och ting fått lite mer slitage än de är vana vid när en 70+are haft den innan.... :)
Re: spikar oavsett tändläge.
Postat: fre 25 apr 2014, 20:25
av gubbstrutt
Frrla skrev:Det är rätt stift :)
Den spikade inte när jag köpte den. Den började när jag kört ca 300 mil med den några månader efter köpet.... Kan väll inte påstå att jag kör jättesnällt heller, men är ingen buse på vägarna.
Antar att saker och ting fått lite mer slitage än de är vana vid när en 70+are haft den innan.... :)
låt oss säga att jag hade kört din bil innan du köpte den så borde den ha spikat mer vid köpet än nu.
sorry det enda jag kan komma på just nu är det med fjädrarna.
tvivlar på att kamremmen sitter ett hack fel bilen brukar ju gå
som en påse hunndynga då men remmen e lätt kollad. fjädrarna kan vara värda att testa iaf om du har nåra sådana i din fördelare.
tala gärna om vad de va när du hittat felet.
Med vänlig hälsning gubbstrutt
Re: spikar oavsett tändläge.
Postat: fre 25 apr 2014, 21:19
av Arne
Det kan vara mycket sotavlagringar i förbränningsrummen om den är surkörd innan. Du kan ju alltid dieselchocka motorn med att blanda i lite diesel i tanken då du inte har så mycket bränsle kvar (ca 20l bensin och pytsa i 4-5l diesel) ha motorn varmkörd innan och kör någon mil med detta. Tanka i ren bensin innan motorn hunnit svalna och kör i ren bensin i bränslesystemet. Har du haft sot i förbränningsrummen så lär det vara borta nu.
Re: spikar oavsett tändläge.
Postat: lör 26 apr 2014, 01:34
av gubbstrutt
lite konstigt att det börja spika efter 300 mil om det beror på sot och
den gick snålt innan enl trådens grundare.
Re: spikar oavsett tändläge.
Postat: fre 02 maj 2014, 23:02
av gubbstrutt
jaha och vad var felet?
gubbstrutt.
Re: spikar oavsett tändläge.
Postat: sön 04 maj 2014, 11:38
av Frrla
Ja har känt på axeln till fördelaren och man vrider den lätt halva vägen med fingrarna (utan rotor på).
Antar att fjädrarna är slut då?
Ska beställa nya på måndag.
Har fö tankat v-power och blyersättning (halva tanken) och det blev lite bättre.
Re: spikar oavsett tändläge.
Postat: sön 04 maj 2014, 11:49
av Rådlös
"Har fö tankat v-power och blyersättning (halva tanken) och det blev lite bättre."
Pröva med E85 så blir det säkert ännu bättre. Och framförallt billigare.
Re: spikar oavsett tändläge.
Postat: sön 04 maj 2014, 14:27
av Frrla
Slog i e85 i min andra E-motor på test (80-tals-räsen med en 230e -85). drygt 60-70% bensin. Och då började bränslepumpen gnälla, så vart inget mer av det... :/ den tystnade dock när jag hade i en halvliter 2taktsolja :)
Tänkte just att GLT-n skall få gå en tank med riktigt bränsle, så det får gå genom systemet ordentligt, när den ändå stått större delen över vintern...