Sida 1 av 1
Bästa B motorn
Postat: ons 16 apr 2014, 22:14
av MeduzaOhls
Vilken är bästa B2XXX motorn man kan få tag i i dagens läge?? Hört att B230FK skulle vara bra.
Re: Bästa B motorn
Postat: tor 17 apr 2014, 07:28
av P210
Bäst vad? effekt, hållbarhet, driftekonomi, hästkrafter, inköpspris, enklast att stoppa i 240:n??
Re: Bästa B motorn
Postat: tor 17 apr 2014, 13:15
av Frrla
Ja den eller FB om, du vill ha lite mer punch och samtidigt en bil som "talar om" vad som är fel om något händer.
Annars 88b F sprutet på 116hk är ju en trevlig maskin de också, som på samma gång är lite vanligare och lättare att få tag på..
Beror såklart vad du ska stoppa i för bil. lite lättare med elen och sånt kraffs om du stoppar i samma elsystem som är inbygt i bilen från början annars.
På min åttia är de kaos på varenda kabel, när någon hemmaplockat allt. inget sitter där det ska. tråkigt att behöva felsöka den kan ja säga....
Re: Bästa B motorn
Postat: tor 17 apr 2014, 13:40
av Arne
Bästa blocket då det gäller B230 motorer så är det de sena (-97 -98) FK och FT motorerna med oljekylda kolvar. Dessa motorer brukar man ha då man trimmar riktigt mycket och har turbo.
Re: Bästa B motorn
Postat: tor 17 apr 2014, 16:04
av MeduzaOhls
Jag menade då på allt. Kraft, enkla att skruva, hållbarhet osv. Sitter en B200K i min 240 nu och funderar att byta men har svårt och välja. Skulle hälst plocka in en B21 ET eller något i den stilen. Beslutsångest med andra ord. Tänkte om ni här på forumet kunde hjälpa mej att bestämma.
Re: Bästa B motorn
Postat: tor 17 apr 2014, 17:46
av Maxwell
Ska du köra turbo så säger jag FK alla dagar i veckan. Den bästa och den mest lättmekade motorn med turbo. Vill du åka sugis är väl FB eller kanske 16v att föredra, eller kanske en B6304F... :)
Re: Bästa B motorn
Postat: tor 17 apr 2014, 18:17
av Rådlös
ET är väl då inte den ultimata motorn? Det tämligen "omoderna" K-jetsystemet har inte så mycket att sätta emot LH systemet.
Låt mig beskriva med en jämförelse som någon kunnig skrev på ett annat forum. Vederbörande skulle förklara fördelarna med ett insprutningssystem före ett förgasarsystem.
Jag citerar fritt ur minnet: Ett bra förgasarsystem (som dom som fanns i slutet innan insprutning tog över) klarade att reglera, ge en godtagbar bränsle/luftblandning under ungefär fyra olika körförhållanden. (Här avsåg skribenten förmågan att hålla ett stabilt blandningsförhållande och någorlunda godtagbara avgasutsläpp vilket också innebär god bränsleekonomi)
Det för dagen omoderna K-jet klarar samma sak ungefär i 1500 olika driftfall. Nästa steg är LH 2.4 som klarar samma uppgift i flera 100 000 driftfall.
Då skall man veta att detta var ett system som var aktuellt för ca 20 år sedan. Det är ungefär 15 år sedan den sista rödblockaren levererades. Så dagens bilar är med utvecklingen ännu värre.
Alltså: Satsa på en så ny motor som möjligt. Tänk dock på att det skall fungera också. Det finns många trådar här och på andra forum där någon går ut stort med att byta till modernare och effektivare motorer i äldre 240 och 740. Sedan blir det "maratontrådar" om "Varför fungerar det inte?" :shock: ?:-/ ??:-/
Du skall alltså ha klart för dig att ju modernare ett system är, desstå mer komplext och komplicerat blir det. Därför är det mycket enklare och förmodligen billigare att köpa en färdig bil i stället. En S/V 90 t.ex. Där finns allt färdigt och den då, senaste tekniken fungerande på plats.
Re: Bästa B motorn
Postat: tor 17 apr 2014, 18:59
av White
Jag sätter en slant på B23E, jag var och är jäkligt förtjust i den maskinen. Bästa sugmotorn jag haft!

-)
Re: Bästa B motorn
Postat: tor 17 apr 2014, 19:35
av päpplet
Ska han kunna besikta med utbytt motor kräver det ju att den är utrustad med katalysator och lambdasond (om han nu inte har sånt tur att han kan glida igenom med en B230E eller liknande utan att de märker något)
Re: Bästa B motorn
Postat: tor 17 apr 2014, 23:29
av MeduzaOhls
Tack för svar. Jo jag hade i tankarna att föra över motor från en annan model men tänkte just på samma sak som Rådlös skrev om hur problematiskt det skulle bli med el och annat krusidull. Det som Päpplet skrev om besiktningen så har jag ingen aning om efter som jag är bosatt i Finland. Ska kolla upp med besiktningen om FK maskinen som Maxwell skrev om. Börjar luta åt det hållet.