Sida 1 av 1
Motorbyte GLT-88
Postat: fre 04 apr 2014, 15:28
av 88GLT
Halloj!
Ny på forumet och har en 240 kombi GLT-88 (B230E)(530 topp). Jag har en spricka i blocket då det skvalar i tråget när jag fyller på vatten.
Jag fick en ny motor(230f från en 740 automat)(530 topp) av en bekant. Vet ej årsmodell. Fördelaren tar ju i torpedväggen!!
Frågan är! Kan jag flytta över toppen och svänghjul från E motorn till F blocket utan större ingrepp, typ styrbox mm.
Vad göra?
Annars! har du en motor att byta mot 1st komplett B230F samt en b21 utan krans, generator å startmotor mm,plus en B230E
med spricka i blocket i övrigt komplett.
Vill bara ha en ny motor att sänka ner!
Ca 6mil sö Sth.
Mvh AA
Re: Motorbyte GLT-88
Postat: lör 05 apr 2014, 18:20
av lennarte
88GLT skrev:Jag har en spricka i blocket då det skvalar i tråget när jag fyller på vatten
Vet du att det är en spricka i blocket? eller du "bara" gissar? Vet du hu sprickan uppkommit? Kan du starta motorn, och hur går den i så fall? Har du varmkört motorn kan det ju lika gärna vara "bara" topplockspackningen eller topplocket som är trasigt.
Mvh
Lennart
Re: Motorbyte GLT-88
Postat: sön 06 apr 2014, 10:52
av NilsO
88GLT skrev:
Frågan är! Kan jag flytta över toppen och svänghjul från E motorn till F blocket utan större ingrepp, typ styrbox mm.
Vad göra?
Motorn från 740:n har antagligen inte rätt mellanaxel. Drevet som driver fördelaren saknas, och du måste ju ha fördelaren monterad på blocket om den ska få plats i 240:n. Det finns sådana mellanaxlar att köpa, t ex här:
http://folkraceshop.se/aggregataxel och de är inte särskilt dyra. Men ett visst arbete är det ju. Men bortsett från det borde det gå bra att flytta över blocket, så att säga.
Re: Motorbyte GLT-88
Postat: sön 06 apr 2014, 13:36
av 88GLT
Hej! kul att nån är engagerad.
lennarte, Jag bytte topplockspackning i tron att det var den men problemet kvar stod.
Jag inspekterade även toppen vid packnings byte.
Jag hade varit ute och kört helt vanligt en halvtimme på väg hem, å ser att tempen är jättehög. Kommer hem å kollar under
huven å det finns inge vatten i exp-kärl men vatten på stickan, byter TP men samma problem. Så jag gissar att det är blocket.
NilsO, Tack för tipset. Jag tog fram min gamla Haynes och såg att det är ganska mycket jobb med ett byte av mellanaxel.
Hm, får tänka på ett axelbyte om ingen vill byta med mig.
Re: Motorbyte GLT-88
Postat: mån 07 apr 2014, 14:14
av Hilmer
88GLT skrev:
Jag inspekterade även toppen vid packnings byte.
Hur såg kylkanalerna ut i toppen? Fel glykol kan gröpa ur rätt mycket material ur toppen och då har inte packningen en chans att täta. Det är inte så att du lyckades ta en bild på toppen!?
Extremt ovanligt att blocket spricker, dessutom brukar det vara när man kör utan oljetryck.
Edit: Här är en bild på det värsta jag sett/bytt, men en sån topp går det inte att få tätt.
Det är lätt att förstå varför dom haft problem med att vattnet försvunnit...
