Mitt resonemang är så här: I äldre bilar hittar man ofta egna "amatörmässigt" gjorda kopplingar. Ofta handlar det om extraljus eller radioanläggningar. Men det kan naturligtvis vara vad som helst. Många gånger är dom gjorda av någon som inte har full koll på läget. Då blir det garanterat fel förr eller senare. I det andra exemplet med säkringarna kan det gå till så här att någon har "skapat" ett fel som bränner säkringar. Vederbörande kan inte hitta felet och prövar då med att sätta i större säkringar. Då blir kablarna varma och smälter isoleringen. Det kan göra alltifrån en tvärkortis eller bara mindre krypströmmar men som överbelastar elsystemet och bränner säkringar.
Så mitt råd står kvar, skaffa ett kopplingsschema, det finns komplett till din bil i Volvos blå Gör Det Själv-bok. Den finns ibland på Blocket eller Tradera. Det finns även antikvariat som säljer den.
Du behöver också en multimeter för felsökning. Det finns på bilprylvaruhusen. Gå metodiskt till väga. Undersök all utrustning och kablarna som ligger på en säkring som inte håller. Tag en säkring i taget. Var beredd på att byta kablarna om dom är det minsta misstänkta. Du får alltså skära upp kabelstammarna om ligger ihop i en plastslang. När du återställer en sådan kabelstam med nya kablar så duger det lika bra med en spiral av eltejp. Kolla samtidigt upp jordledningarna. Borsta rent anslutningarna med en stålborste och smörj dom efteråt med vaselin om dom har oxiderat mycket.
Ett tillägg: Här är ett exempel på boken.
http://goldenbooks.se/produkt/Volvo-240 ... k-av-Volvo Den innehåller förutom elschema en lång rad anvisningar och tips på hur man sköter och servar sin 240. Den sträcker sig från årsmodell 1975 t.o.m 1986.